Jak nauczyć dzieci przestrzegać prawo autorskie? Nowatorska akcja Państwowego Wydawnictwa Muzycznego

Paweł Gzyl
Paweł Gzyl
Mariusz Sieńko
Polskie Wydawnictwo Muzyczne chce nauczyć nasze dzieci, że należy przestrzegać prawa autorskiego. „Jesteś twórcą – masz prawo” to nazwa kampanii, która ma w atrakcyjny sposób przybliżyć tę tematykę uczniom szkół podstawowych.

WIDEO: Krótki wywiad

Kampania „Jesteś twórcą – masz prawo” ma pokazać dzieciom, że wszystko, co tworzą, należy do nich oraz podpowiedzieć, w jaki sposób efektami swojej pracy mogą się dzielić z innymi. Ma uświadomić, jak odpowiedzialnie i zgodnie z prawem mogą korzystać z dzieł innych, także w przestrzeni internetu i mediów społecznościowych. Kampania edukacyjna PWM ma także pobudzić dziecięcą wyobraźnię i zainspirować do tworzenia.

- Od 75 lat opiekujemy się dziełami polskich twórców. Publikujemy nuty, książki, albumy, wydajemy płyty, produkujemy filmy, promujemy w Polsce i na świecie polską kulturę, organizujemy wydarzenia artystyczne i prowadzimy działalność edukacyjną. Dlatego tak bardzo zależy nam na budowaniu wśród odbiorców kultury świadomości własności intelektualnej, a tym samym szacunku do twórcy i jego pracy – mówi dr Daniel Cichy, dyrektor i redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Prawo autorskie to temat nieoczywisty i wielowątkowy, który w dobie stałego rozwoju technologii wymaga szczególnej uwagi. Wiele aspektów własności intelektualnej można interpretować na wiele różnych, często sprzecznych ze sobą sposobów, dlatego tak istotna jest wczesna edukacja i budowanie świadomości na temat praw autorskich oraz możliwości związanych z ich dozwolonym użytkiem.

- Cieszę się, że Polskie Wydawnictwo Muzyczne inicjuje akcję skierowaną do najmłodszych. Już samo zwrócenie uwagi na te istotne zagadnienia oraz prowokowanie dzieci do zadawania pytań, będzie sukcesem kampanii. Bo warto nie tylko wspierać kreatywność młodego pokolenia, ale i budować świadomość praw i obowiązków związanych z twórczą aktywnością – mówi Paweł Lewandowski, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Projekt „Jesteś twórcą – masz prawo” składa się z działań edukacyjnych oraz ogólnopolskiej kampanii informacyjnej. Jej istotnym elementem są przygotowane przez ekspertów materiały dydaktyczne dla nauczycieli szkół podstawowych – scenariusze lekcji o prawie autorskim, które uzupełnia cykl ośmiu filmów edukacyjnych.

W ramach kampanii przeprowadzona zostanie także, w wybranych szkołach podstawowych na terenie kraju, seria warsztatów z udziałem ekspertów. Całość dopełni ogólnopolski konkurs dla uczniów „Bierzmy się do dzieła!”, w którym zwycięski zespół otrzyma profesjonalny sprzęt audio-wideo dla swojej szkoły.

Na potrzeby projektu powstała platforma edukacyjna www.jestestworca.pl, na której można znaleźć materiały dydaktyczne oraz wideo, a także szczegóły dotyczące konkursu dla szkół (regulamin oraz formularz zgłoszeniowy). Zwycięską klasę poznamy podczas finału kampanii, który odbędzie się 23 kwietnia br. w Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich.

- Przygotowane materiały prezentują wysoki poziom profesjonalizmu i kreatywności. Doskonale korespondują z problemami współczesnych dzieci i nastolatków, co widać w odwołaniu się do używanych aplikacji czy utworów muzycznych. Zawarte w scenariuszach aktywności odwołują się do doświadczeń młodych ludzi oraz ich emocji, a wiadomo że uczenie się na doświadczeniu i poprzez emocje jest najbardziej skuteczne. Zrozumiały język, dostosowany do dzieci i młodzieży oraz interesująca szata graficzna z pewnością też pozytywnie wpłyną na odbiór materiałów – rekomenduje Nauczycielka Roku 2017, Marta Florkiewicz-Borkowska.

Patronat Honorowy nad kampanią „Jesteś twórcą – masz prawo” objął Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Patronami medialnymi przedsięwzięcia są Telewizja Polska. i Polskie Radio. W kampanię zaangażowali się również: Polski Instytut Sztuki Filmowej, Związek Cyfrowa Polska, Librus – dostawca elektronicznych dzienników lekcyjnych oraz Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów.

Polskie Wydawnictwo Muzyczne to instytucja kultury, która specjalizuje się w wydawaniu materiałów nutowych oraz książek z zakresu muzyki klasycznej, rozrywkowej, jazzu i muzyki filmowej. Wśród publikacji Wydawnictwa znajdują się dzieła Witolda Lutosławskiego, Karola Szymanowskiego, Wojciecha Kilara, Henryka Mikołaja Góreckiego, Tadeusza Bairda oraz Grażyny Bacewicz. Z publikacji PWM korzystają zarówno najmłodsi adepci sztuki muzycznej, jak i uznani artyści, orkiestry, wykładowcy oraz liczni melomani.

Czytaj także

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3