Skuteczność działania systemu Marketing Automation możemy zobaczyć m.in. na przykładzie branży automotive, gdzie rozwiązanie to umożliwia prowadzenie spersonalizowanej, indywidualnej komunikacji z obecnymi klientami i pozyskiwanie nowych.
Przykładem skutecznego zastosowania automatyzacji działań marketingowych w branży automotive może być krakowski salon samochodowy korzystający z systemu MA.
Pierwszym etapem nawiązywania relacji z potencjalnymi klientami, na którym wykorzystywana jest automatyzacja, jest pozyskiwanie podstawowych danych za pomocą formularzy – w tym przypadku jest to m.in. formularz zapisu na jazdę próbną. Dane pozostawione przez potencjalnego klienta w takim formularzu (np. imię, adres e-mail, preferowany model samochodu) trafiają do bazy danych systemu iPresso Marketing Automation, stając się podstawą przyszłej komunikacji z daną osobą.
Zdobycie tak podstawowych informacji, wraz z odpowiednimi zgodami na prowadzenie komunikacji marketingowej, pozwala na przygotowanie odpowiednio spersonalizowanych i dostosowanych do potrzeb klienta schematów komunikacji. Każda z osób, które wypróbują dany samochód podczas jazdy testowej, może następnie otrzymać w wiadomości e-mail specjalną zniżkę właśnie na ten konkretny model. W przypadku kolejnych aktywności świadczących o rosnącym zainteresowaniu zakupem, system samodzielnie powiadamia pracownika salonu o konieczności ponownego skontaktowania się z daną osobą.
Tego rodzaju scenariusze marketingowe działają w systemie MA w sposób całkowicie zautomatyzowany. Wiedza o potencjalnym kliencie zgromadzona w bazie kontaktów jest na bieżąco rozbudowywana na podstawie jego kolejnych aktywności (czy wypełnił ankietę po odbytej jeździe próbnej, czy wszedł na stronę ze spersonalizowaną ofertą, czy kliknął w link zawarty w e-mailu?), co pozwala na coraz dokładniejsze dostosowanie komunikacji do jego potrzeb i oczekiwań.
W systemie iPresso Marketing Automation informacje o potencjalnych i aktualnych klientach mogą zostać wykorzystane jako dynamiczne atrybuty kontaktów zwane bracketami. Elementy te pozwalają na dostosowanie kreacji maila do indywidualnych preferencji klienta, które znane są na podstawie wcześniejszych działań systemu. Dzięki temu osoby, które otrzymują e-maila mają poczucie bardzo zindywidualizowanego, dostosowanego do swoich potrzeb kontaktu.
Klient podczas wypełniania formularza kontaktowego umożliwiającego zapis na jazdę próbną podaje swoje dane i określa preferencje względem wyposażenia samochodu i jego silnika.
Jako dynamiczne atrybuty kontaktu, wykorzystać można elementy, które klient uważa za szczególnie ważne w poszukiwanym modelu samochodu. W tym przypadku, po odbyciu jazdy próbnej potencjalny klient otrzyma spersonalizowanego e-maila uwzględniającego następujące atrybuty:
• imię (w wołaczu) – np. Witaj Marku!,
• model samochodu, którym jest zainteresowany,
• wybrany prze siebie rodzaj silnika,
• wybraną wersję wyposażenia,
• cenę.
Stosując tego rodzaju elementy w mailingu system iPresso sprawia, że komunikacja z klientami staje się rodzajem komunikacji przez nich pożądanej – informacje, które klient otrzymuje są dla niego wartościowe ponieważ dotyczą jego cech i upodobań. To właśnie taki rodzaj kontaktu pozwala na skuteczne pozyskiwanie klientów, zdobywanie ich lojalności i nawiązywanie długotrwałych relacji z nimi.
Przypomnienie o przeglądzie
System Marketing Automation pozwala nie tylko na nawiązanie relacji z klientem i doprowadzenie go do dokonania zakupu. Zautomatyzowane schematy komunikacji umożliwiają podtrzymywanie wieloletniej relacji, m.in. dzięki cyklicznemu przypominaniu klientowi o wydarzeniach takich, jak zbliżające się przeglądy.
Raz przygotowany scenariusz MA, będzie samodzielnie informował klienta, w odpowiednich interwałach czasowych, o istotnych dla niego zdarzeniach związanych z ubezpieczeniem samochodu, przeglądami czy obowiązywaniem gwarancji. Co ważne, wysyłka ta będzie odbywać się w sposób całkowicie zautomatyzowany, bez potrzeby angażowania uwagi marketerów. Wystarczy raz zaprogramować ścieżkę komunikacji, by skutecznie działała ona przez wiele lat.
Pozwala to na zbudowanie pozytywnej, opartej na zaufaniu relacji z klientem, co zwiększa szansę na to, że gdy przyjdzie czas na zakup nowego modelu samochodu – zwróci się on ponownie do tego właśnie salonu.
Więcej informacji o tym jak w skuteczny sposób wykorzystać system Marketing Automation do budowania relacji z klientami oraz do poprawiania wielkości sprzedaży znajdziesz na oficjalnym blogu iPresso: marketingautomagic.pl