https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Jest szansa na powstanie myjni pociągów w Krakowie

Grzegorz Skowron
Dopiero za miesiąc radni małopolskiego sejmiku zajmą się apelem do prezydenta RP, premiera. Ministra infrastruktury i prezesa PKP o wsparcie działań na rzecz budowy zaplecza technicznego dla obsługi taboru kolejowego. Jego powstanie jest uwarunkowane zgodą PKP na wieloletnią dzierżawę terenu kolejowego w rejonie ul. Składowej w Krakowie. Ale PKP odwleka podjęcie decyzji w tej sprawie.

Budowa zaplecze technicznego dla pociągów to inwestycja marszałka, która ma być dofinansowana z unijnych funduszy. Jako najlepszą lokalizację miejsca, gdzie pociągi byłyby naprawiane, sprzątane i czyszczone wskazano rejon ul. Składowej w Krakowie. Do tej pory samorząd nie doszedł do porozumienia z PKP co do dzierżawy tego terenu. Spółka PKP godzi się na 10-letnią umowę, Koleje Małopolskie, spółka marszałka, która ma realizować inwestycję, chce okresu co najmniej dwukrotnie dłuższego. Dodatkowy problem to wniosek Przewozów Regionalnych, innej spółki kolejowej, o dzierżawę tego samego terenu.

Władze Małopolski uważają, że PKP celowo odwleka podjęcie decyzji, choć wcześniej było zielone światło dla inwestycji. Na tej podstawie przygotowano wszystko do przetargu, który ma wyłonić firmę projektującą zaplecze, a potem odpowiadającą za jego wybudowanie. Jeśli nie dojdzie do porozumienia, trzeba będzie zrezygnować z budowy zaplecza w Krakowie, choć podobnego nie ma
w całej Małopolsce. Koleje Małopolskie serwisują swoje pociągi i je czyszczą w Dębicy oraz Katowicach, w Nowym Sączu są tylko przeglądy gwarancyjne u producenta.

Zamieszanie ma charakter polityczny. Koleje Małopolskie podlegają marszałkowi, a więc koalicji PO-PSL. PKP i Przewozy Regionalne są pod nadzorem rządu, a więc PiS. I taki podział widać było na dzisiejszej sesji sejmiku.

- To zaplecze nie dla Kolei Małopolskich, tylko dla Małopolan – podkreślał marszałek Jacek Krupa. - Będą z niego korzystać wszystkie spółki kolejowe – przekonywał. Ale według marszałka tylko Koleje Małopolskie mogą zrealizować tą inwestycję, bo Przewozy Regionalne nie dostaną na nią unijnej dotacji. - Jak nie rozpoczniemy budowy w tym roku, najpóźniej na początku przyszłego roku, to unijne dotacje przepadną – alarmował marszałek Krupa.

Projekt apelu przygotował Zarząd Województwa. Podczas dzisiejszej sesji sejmiku Wojciech Grzeszek zwrócił się w imieniu klubu PiS o odroczenie głosowania w tej sprawie. Jak zaznaczył, na Komisji Dialogu Społecznego, której jest członkiem, trwają rozmowy między spółkami Koleje Małopolskie i Przewozy Regionalne i w ciągu miesiąca powinny być znane ich stanowiska. Problem w tym, że spór o tereny PKP to tylko jeden z wielu punktów spornych obu spółek. Ponadto ani jedna, ani druga spółka nie mają nic do powiedzenia w sprawie dzierżawy, bo decyzja należy do PKP. Ale marszałek Krupa zgodził się na miesięczną zwłokę. Wojciech Grzeszek przyznał, że rozstrzygnięcie sporu zależy od prezesów spółek, a nie od niego.

ZOBACZ KONIECZNIE:

Polub nas na Facebooku i bądź zawsze na bieżąco!

WIDEO: Poważny program - odc. 6: Mieszkańcy walczą o zapomniany park

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 3

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

W
WETO
Nie sądziłem, że można rozliczyć PIT w 10 minut. A jednak, z Podatnik.info w tym roku mi się udało.
L
Lisek
Przy rozliczaniu PIT zawsze miałem problem z doborem formularza. Program podatnik info dobiera je sam na podstawie kilku pytań.
KRK
Dlaczego nie może tych usług świadczyć firma trzecia, posiadająca bocznicę kolejową, choćby w formie spółki z KMł?
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska