Na razie nowa wieża pracuje w trybie „shadow mode” polegającym na równoległej pracy nowego obiektu z rezerwową obsadą pozostającą do dyspozycji w starej lokalizacji. - Po kilku dniach pracy w takim systemie zostanie podjęta decyzja o całkowitym przeniesieniu obsługi ruchu lotniczego do nowej wieży – zapowiedział rzecznik PAŻP.
Budowa nowej wieży kontroli lotniska trwała prawie 17 miesięcy. Obiekt ma poprawić bezpieczeństwo ruchu lotniczego oraz zapewnić wysoki poziom obsługi systemów zarządzania ruchem lotniczym. Uruchomiona właśnie sala operacyjna służby kontroli lotniska jest w chwili obecnej najnowocześniejszą i najwyżej położoną salą tego typu w Polsce.
Gdzie krakowianie latają najchętniej na co dzień i na urlop
Poza kontrolerami lotniska, w wieży znajduje się sala operacyjna służby kontroli zbliżania, pomieszczenia dla informatorów służby informacji powietrznej FIS oraz zaplecze socjalne i techniczne. Koszt całej inwestycji to 50 mln złotych. Projekt był realizowany przy wsparciu środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013.
Jak podkreśla Janusz Niedziela, Prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, w 2017 roku na modernizację i budowę nowoczesnej infrastruktury lotniczej PAŻP wydała blisko 230 mln złotych. To największy w historii PAŻP budżet inwestycyjny zrealizowany w ciągu jednego roku.
Przykładem takich inwestycji jest budowa na lotnisku w Gdańsku nowoczesnej instalacji ILS umożliwiającej wykonywanie podejścia do lądowania w III kategorii – będzie to najlepiej wyposażone pod tym kątem lotnisko w Polsce. W ostatnich dniach grudnia 2017 roku zakończyła się budowa katowickiej wieży kontroli lotniska. Uruchomienie operacyjne wieży planowanie jest na koniec 2018 roku, a koszt całej inwestycji wyniesie blisko 25 mln złotych.
W Krakowie PAŻP inwestuje w innowacyjne technologie nawigacyjne. Powstanie tu pierwsza w kraju instalacja systemu GBAS (Ground Based Augmentation System). Nowa technologia umożliwia nie tylko równoczesne zapewnienie podejść do lądowania porównywalne z ILS na wszystkich kierunkach drogi, przenoszenie operacji lotniczych z określonej drogi startowej na inną bez konieczności instalowania dodatkowych urządzeń, ale przede wszystkim elastyczność w projektowaniu procedur dolotowych na lotnisku.
ZOBACZ KONIECZNIE:
WIDEO: Co Ty wiesz o Krakowie, odc. 38
Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto
