Badanie obnaża niekonsekwencję konsumentów
Blisko 95 proc. ankietowanych odpowiada "tak" (z czego 53 proc. odpowiada "zdecydowanie tak") na pytanie o to, czy zadłużenie sprzedawcy powinno budzić ostrożność wśród potencjalnych klientów.
Z badania Kaczmarski Group „Jak kupują Polacy” wynika, że blisko 47 proc. klientów nabyłoby towar od zadłużonej firmy, nawet gdyby mieli zapłacić z góry lub przelać zaliczkę. Dla przykładu 23 proc., respondentów wskazuje, że kupiłoby produkt, gdyby otrzymali gwarancję bezpieczeństwa zakupów ze strony pośrednika, np. Allegro, a 6,5 proc. skusiłoby się na wyjątkowo atrakcyjną, niską cenę towaru.
Mimo wszystko badanie „Jak kupują Polacy” pokazuje też, że konsumenci, choć są chętni, aby kupować od dłużników, mają pewne obiekcje. 67 proc. boi się utraty pieniędzy. Co drugi konsument niepokoi się, że sklep zawiesi lub zamknie działalność podczas realizacji zamówienia, a 40 proc., że stanie się to po otrzymaniu produktu lub usługi, przez co stracą możliwość zwrotu bądź reklamacji. Zadłużenie e-sklepu budzi niepewność także 41 proc. badanych, którzy obawiają się opóźnienia realizacji zamówienia z powodu jego problemów finansowych. Co piąty konsument spodziewa się otrzymania produktu złej jakości.
Zadłużenie cały czas rośnie
– W ciągu roku zadłużenie sektora e-commerce wzrosło o jedną czwartą, a w ciągu dwóch lat – niemal o 50 procent. To wyraźny sygnał ostrzegawczy zarówno dla konsumentów, jak i przedsiębiorców. Zakupy online wymagają szczególnej uwagi, zwłaszcza gdy wiążą się z przedpłatą lub zaliczką. Warto pamiętać, że jeśli firma ma problemy finansowe, istnieje ryzyko, że towar nigdy nie dotrze do klienta, realizacja zamówienia się opóźni lub będą problemy z rozpatrzeniem reklamacji - mówi Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.
Jednoosobowe firmy mają największe kłopoty
Według badania, aż 2/3 dłużników to jednoosobowe działalności gospodarcze, które nie uregulowały blisko 100 mln zł. Reszta, czyli 54 mln zł, to zaległości 1,6 tys. spółek prawa handlowego.
Średnie zadłużenie jednego e-sprzedawcy przekracza już 30,8 tys. zł, choć jeszcze 3 lata temu wynosiło 21,3 tys. zł.
- Wielu przedsiębiorców prowadzi działalność w formie jednoosobowej, co oznacza, że w razie niewypłacalności ich zobowiązania przenoszą się na majątek prywatny. Często zdarza się także, że firmy e-commerce, zamiast regulować swoje długi, szybko zamykają działalność i otwierają nową pod inną nazwą. Firmy, które z nimi współpracują, muszą zachować czujność, a konsumenci – dokładnie zweryfikować sklep. Warto sprawdzać sytuację finansową sprzedawcy przed dokonaniem przedpłaty, ponieważ jego niewypłacalność oznacza, że odzyskanie pieniędzy, nawet na drodze prawnej, może okazać się bardzo trudne - wyjaśnia Jakub Kostecki, prezes Zarządu firmy windykacyjnej Kaczmarski Inkasso.
Niechlubni rekordziści
Krajowy Rejestr Długów podaje, że rekordzistą jest sklep internetowy z województwa lubuskiego, który jest winny 2,4 mln zł innym firmom z branży handlowej oraz dostawcy oprogramowania.
Pod względem wielkości zadłużenia przodują e-sklepy z województwa mazowieckiego. Odpowiadają one za 1/5 długów w skali kraju, co daje kwotę 32,7 mln zł, która rozkłada się na ponad tysiąc podmiotów. Drugi jest Śląsk z sumą 18,6 mln zł i 680 dłużnikami,
Na trzecim miejscu znajduje się ... województwo małopolskie. To właśnie w tym regionie można spotkać aż 460 niesolidnych sprzedawców, których łączny dług opiewa na kwotę 15,8 mln zł.
Najmniej zaległości z kolei mają sklepy internetowe z województwa świętokrzyskiego, gdzie znajdziemy 91 podmiotów, które powinny oddać 2,2 mln zł.
Jak sprawdzić wiarygodność sklepu?
- Możliwość zweryfikowania e-sklepu daje Sprawdzaj.pl, pierwszy tego typu serwis internetowy w Polsce skierowany przede wszystkim do konsumentów. Dzięki niemu na podstawie danych z ponad 50 źródeł, można w kilka minut uzyskać raport o dowolnym podmiocie. Pozwala na szybką ocenę wiarygodności finansowej danego sklepu czy dostawcy, a tym samym ograniczenie ryzyka współpracy z nierzetelnymi podmiotami - dowiadujemy się ze strony KRD.
Badanie „Jak kupują Polacy” zostało zrealizowane przez IMAS International na zlecenie Kaczmarski Group w drugiej połowie 2024 r. metodą wywiadów internetowych (CAWI) na reprezentatywnej grupie 1065 Polaków w wieku 18-74 lata.
