Oddzielą ruch dalekobieżny od aglomeracyjnego
Stacja w Woli Rzędzińskiej jest pierwszą na wschód od Tarnowa, na której zatrzymują się pociągi jadące w kierunku Dębicy i dalej do Rzeszowa, Przemyśla i granicy z Ukrainą. W ramach dużej modernizacji linii kolejowej E30 z Krakowa do Rzeszowa wyremontowano tory, ustawiono wzdłuż nich ekrany dźwiękochłonne, wybudowano bezpieczny wiadukt nad torami w ciągu drogi powiatowej. Planowana inwestycja ma na celu przede wszystkim zwiększyć przepustowość trasy w tym, newralgicznym miejscu na trasie wschód-zachód.
- Na stacji w Woli Rzędzińskiej są dwa perony jednokrawędziowe dla obsługi podróżnych, które obecnie przy rosnących przewozach pasażerskich i towarowych okazują się niewystarczające – wyjaśnia Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
W Woli Rzędzińskiej zatrzymuje się coraz więcej pociągów aglomeracyjnych, kursujących na krótkich dystansach – w kierunku Krakowa, a także do Rzeszowa. To wymusza zwalnianie składów dalekobieżnych, które jedynie przejeżdżają przez miejscową stację. W ramach inwestycji do istniejących peronów dobudowane zostaną po drugiej stronie torów dodatkowe krawędzie o długości 200 metrów każda. To ułatwi obsługę podróżnych, ale także pozwoli oddzielić ruch dalekobieżny od aglomeracyjnego. Przewoźnicy zyskają dogodniejsze warunki do tworzenia nowych połączeń.
- Efektem będzie lepsza przepustowość stacji i sprawniejsze przejazdy pociągów, nie tylko pasażerskich, ale także towarowych – dodaje Dorota Szalacha.
Pociągiem szybciej i taniej z Woli Rzędzińskiej do Tarnowa
Dobudowana infrastruktura powstanie w standardzie istniejących obiektów. Umowa została już podpisana z wykonawcą. Zakończenie zadania planowane jest w czwartym kwartale 2025 r. Inwestycja będzie kosztować blisko 7 mln zł i realizowana jest ze środków z Krajowego Planu Odbudowy w ramach projektu: „Likwidacja wąskich gardeł i zwiększenie przepustowości linii kolejowych - etap I”.
- Kolej, po latach stagnacji, staje się coraz bardziej atrakcyjną formą komunikacji. Pociągami do pracy w Tarnowie, ale też do Krakowa czy Rzeszowa dojeżdża coraz więcej mieszkańców gminy, a dzięki planowanej rozbudowie stacji w Woli Rzędzińskiej jest szansa na to, że siatka połączeń będzie jeszcze bogatsza – komentuje Grzegorz Kozioł, wójt gminy Tarnów.
Przejazd pociągiem z Woli Rzędzińskiej do Tarnowa zajmuje 5 minut. Bilet normalny kosztuje 3,50 zł. To o 1,50 zł taniej niż autobusem i o wiele szybciej.
Tuchów też będzie miał nową stację kolejową
Poza Wolą Rzędzińską w tym roku rozpoczną się także prace na stacji PKP w Tuchowie. Inwestycja związana jest z planowanym remontem 13 przystanków na linii kolejowej nr 96 Tarnów-Leluchów.
W ramach inwestycji, przebudowane zostaną perony, które ułatwią wsiadanie do pociągów. Zostaną one wyposażone w nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne oraz odpowiednie oznakowanie. Pojawią się też udogodnienia dla niepełnosprawnych. Dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się zostaną wybudowane pochylnie, a dla niewidomych i niedowidzących przewidziano ścieżki dotykowe i pasy ostrzegawcze. Podobny zakres będą mieć prace, które wykonane zostaną na 12 innych przystankach na tej trasie, na terenie Sądecczyzny, m.in. w Starym Sączu, Muszynie, czy Żegiestowie-Zdroju.
Bądź na bieżąco i obserwuj
- Tak wyglądał Tarnów w czasach naszego dzieciństwa. Sentymentalny powrót w lata 90-te
- Świąteczne balowanie w Alfie było wyśmienite. Tłumy imprezowiczów na parkiecie!
- To już nie ruiny, a prawdziwa zamkowa wieża. Region zyskał piękną atrakcję
- CenterMed świętował swoje urodziny w Centrum Sztuki Mościce na rockowo
- Miasto ma pomysł na wykorzystanie ruin przy Wielkich Schodach. To miejsce wstydu!
Na hali przy ul. Gumniskiej będzie remont, bo dach zaczął przeciekać
