https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kolej z Zabłocia na Krzemionki poleci estakadą ponad miastem [MAPA]

Piotr Rąpalski
Pociągi z Krakowa do Zakopanego i Skawiny nie będą musiały wjeżdżać do  Płaszowa
Pociągi z Krakowa do Zakopanego i Skawiny nie będą musiały wjeżdżać do Płaszowa Michal Sikora / Polskapresse
Budowa łącznicy kolejowej między stacjami na Zabłociu i w Krzemionkach może w końcu się rozpocząć. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju właśnie odrzuciło sprzeciw użytkowników działek, przez które ma przebiegać trasa. Zostaną wywłaszczeni. Dzięki torom położonym na dwóch estakadach pociągi jadące z Krakowa Głównego do Skawiny i Zakopanego nie będą musiały wjeżdżać do Krakowa-Płaszowa i zawracać. To skróci czas przejazdu o ok. 20 minut. Ponadto odciąży linię Kraków - Wieliczka, gdzie pociągi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej będą mogły jeździć częściej.

PKP już wykupują działki
Wojewoda małopolski wydał decyzję o lokalizacji łącznicy już w październiku 2013 roku. Do ministerstwa odwołało się od niej jednak kilkudziesięciu właścicieli i użytkowników terenów, po których ma przebiegać. W sporej części to jednak działki miejskie i skarbu państwa. Dopiero teraz minister utrzymał decyzję w mocy i odrzucił głosy sprzeciwu. Decyzja dotyczy też przejęcia terenu pod nową stację Kraków-Grzegórzki w okolicy Hali Targowej wraz z dużym parkingiem dla aut, ale to pieśń przyszłości.

- Przejmowane działki zostaną przez nas wykupione, w tym również działki miejskie, a wszystkim właścicielom i użytkownikom zostaną wypłacone odszkodowania - zapewnia Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe. Wykupywanie już się rozpoczęło. Jego koszt został oszacowany na około 80 mln zł.

Pociągi pojadą górą
Pod łącznicę nie trzeba będzie jednak burzyć całych osiedli. Tory pobiegną na dwóch estakadach nad skrzyżowaniem ul. Wielickiej, Powstańców Śląskich i Powstańców Wielkopolskich. Filary estakad staną w wolnych miejscach. Na dalszej trasie faktycznie trzeba będzie je postawić na działkach zabudowanych, ale głównie magazynami i starymi zakładami produkcyjnymi, w okolicy ul. Hetmańskiej.

W najwyższym punkcie estakady mierzyłyby 14,5 metra, w najniższym - 7,5 metra. Każda z nich miałaby ponad kilometr długości. Pozostała część torów powstanie na nasypach kolejowych. Łącznie torów trzeba wybudować ponad 2,5 km. - Dzięki łącznicy skróci się przejazd z Krakowa do Zakopanego. W Płaszowie zmiana kierunku jazdy, przeczepienie lokomotyw i obowiązkowa próba hamulców, którą trzeba wykonać, trwa ok. 20 minut. A to sporo dla pasażera, patrząc na to ile dziś jeździmy do Zakopanego - mówi Adam Szewczyk, naczelnik sekcji drużyn pociągów w Przewozach Regionalnych.
Pociągi do stolicy Tatr jadą dziś 4-5 godzin. Szewczyk zauważa, że w przyszłości kolejne 20 minut mamy też oszczędzić w Suchej Beskidzkiej. Tam również do roku 2015 planowana jest budowa łącznicy, dzięki której zmiana kierunku jazdy nie będzie konieczna.

Inwestycja za 330 mln zł

W Krakowie w ramach inwestycji zostanie ponadto przebudowana stacja Kraków-Krzemionki przy ul. Za Torem. Powstanie tu parking dla samochodów i przejście podziemne łączące perony. Po drugiej stronie łącznicy zmodernizowana zostanie stacja Kraków-Zabłocie. Tu parkingi będą dwa i przejście podziemne. Ponadto powstanie droga dojazdowa wzdłuż nasypu, połączona rondem z ulicami Przemysłową i Lipową.

Koszt inwestycji szacuje się na 330 mln zł, z czego ponad 200 mln zł ma refundować Unia Europejska. I tu pojawia się problem. Budowę planowano rozpocząć na początku br., ale rozpatrywanie odwołań trwało długo. PKP PLK mają już gotowy projekt, ale muszą ogłosić przetarg na jego wykonawcę.

Prace, które mają potrwać ok. 18 miesięcy, mogą zacząć się dopiero na przełomie 2014 i 2015 roku. Skończą się więc w połowie roku 2016. Tymczasem projekty unijne trzeba zrealizować i rozliczyć do końca 2015.

Kolejarze mogą próbować jednak podzielić projekt na etapy i część za pieniądze z Brukseli wykonać wcześniej. Możliwe, że mają też inny pomysł na sfinansowanie budowy.- Przygotujemy różne scenariusze dotyczące źródeł finansowania - kwituje Dorota Szalacha z PKP PLK.

***

Szybka kolej w 2016 r. Walczymy o 17 minut i zmniejszenie korków na ulicach

Łącznica jest ważnym elementem tworzonej Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA). Skróci m.in. czas przejazdu z Krakowa do Skawiny. - Oznacza to skrócenie czasu jazdy na tej trasie nawet o 17 minut w porównaniu z aktualnymi rozkładami jazdy. Obecnie czas przejazdu pociągów wynosi od 36 do 41 min - mówi Filip Szatanik, zastępca dyrektora ds. informacji UMK. - Liczymy, że łącznica i SKA zwiększy popyt na kolej i zmniejszy ruch samochodowy w mieście - dodaje.

Ponadto dzięki temu, że część pociągów jadących z Krakowa będzie mogła szybciej "odbić" łącznicą na południe, będzie można zwiększyć częstotliwość pociągów z Wieliczki przez Płaszów do Balic oraz z kierunku
Tarnowa, przez Kraków, w stronę Oświęcimia.

Niestety, na SKA poczekamy prawdopodobnie jeszcze do roku 2016. Gotowe są nowe tory na trasie Kraków - Wieliczka, ale na pozostałych kierunkach prace ciągle trwają.

Napisz do autora
[email protected]

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 24

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

m
malw
Ponadto dzięki temu, że część pociągów jadących z Krakowa będzie mogła szybciej "odbić" łącznicą na południe, będzie można zwiększyć częstotliwość pociągów z Wieliczki przez Płaszów do Balic oraz z kierunku Tarnowa, przez Kraków, w stronę Oświęcimia.

Bua ha ha ha ha ha ha ha ha ..... ..........................................................................................
j
janczar
i znowu bezsensowna inwestycja która nic nie da, albo da niewiele. Do Zakopanego przypomnę trzeba wybudować jeszcze dwie takie inwestycje: Sucha Beskidzka i Chabówka.
p
poiuy
Na pozostałych kierunkach prace trwają. Na jakich? Jedynie do Balic i tyle. W stronę Tarnowa trzeba kawał przejechać od Krakowa żeby zobaczyć że cokolwiek jest przy torach jest wykonywane. Na innych kierunkach i w samym Krakowie nic się nie dzieje. Więc jak można pisać że na innych kierunkach prace trwają. Właśnie w tym problem że miały!!!! trwać lub były planowane ale w rzeczywistości właśnie nie trwają
j
jack
Tez zmienia kierunek i następne 20-min
K
Ktoś
Coś na mapie nie zgadza, bo według niej estakady dla torów krzyżują się z istniejącą estakadą nad Wielicką?
k
kk
Dobrze wyremontowane torowisko i tunel pod śródmieście zapewnia przejazd w tym samym czasie.
k
kk
az mam strach czy nie spadnie
K
Krakus
Więc szykują się kolejne wywłaszczenia i być może eksmisje. Ciekawe czy tym razem uda się to załatwić bez przemocy jak w cywilizowanym świece czy będziemy mieli powtórkę z ulicy Lema.
???
Trzeba się bliżej będzie przyjrzeć temu procederowi. Czy rzeczywiście komuś zależy w Krakowie żeby uwalić na wstępie takie projekty jak metro czy szybka kolejka miejska. Bo gdyby załóżmy oba te projekty zostały wykonane, postęp w transporcie publicznym byłby imponujący, skokowy postęp, adekwatny do włożonych w te projekty grube miliardy złotych.

O ile busy czy prędzej czy później zostaną przegnane z centrum Krakowa na dworce dzielnicowe (kierunkowe) o tyle taksówki będą mogły korzystać z całego zasięgu miasta. I na brak klientów nie powinni narzekać nawet przy świetnym transporcie publicznym. Jednakże były kiedyś incydenty w Krakowie kiedy gówniarze rzucali kamieniami w szynobusy do Balic, tak jakby komuś na tym specjalnie zależało ???
l
lukasz
nowa huta umiera w zacofaniu infrastrukturalnym. zrobcie cos wreszcie dla tej dzielnicy. zrobienie tesko w kinie swit jest profanacja. to tak jakby w kinie kijow zrobic reala. profanacja.
z
zuza
centusia zawsze boli gdy musi wylozyc. jak jest zrobione to sie szczyci. olac fora i robic swoje. metro, kolejka i rozjazdy sa potrzebne. krakow ma infrastruktrute dla bryczek, a mieszka tu milion ludzi z samochodami.
m
młodzik
starcy jak nie nadonżajom niech siedzom w domach, ametro i estakady dodadzą na wyglond nowoczesności zramolałemu miastu
!!!
to się nazywa lobby busiarsko-taksówkarskie. Każda inwestycja w komunikację zbiorową jest im nie na rękę. A skoro taksiarz zarabia doliczając opłatę "za korki", to tym lepiej...
p
pap
jak Ci się nie podoba, to zawsze możesz chodzić pieszo
???
metro nie bo nie, kolejka aglomeracyjna nie bo nie, łącznica kolejowa nie bo nie, ścieżki rowerowe nie bo nie, tak źle i tak nie dobrze, wszystko nie, niektórym mieszkańcom miasta nic nigdy nie dogodzi.

Czy tylko samochód się liczy ? Czy bezkolizyjne metro, kolejka SKM na estakadach i nasypach naprawdę przeszkadzać będzie samochodom ???
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska