Przebudowa i rozbudowa terminalu rozpoczęła się w kwietniu 2013 roku od przekazania terenu Generalnemu Wykonawcy, firmie Astaldi SpA. Początkowo konieczna była rozbiórka obiektów, które znajdowały się na terenie nowej części terminalu. Były to m.in. pomieszczenia socjalne, magazyny, garaże i warsztaty.
Pierwszy etap budowy obejmował przede wszystkim prace ziemne, które trwały do jesieni 2013 roku. W dalszej kolejności wykonano konstrukcje żelbetowe. Jesienią 2014 roku zrealizowany był stan surowy nowej części obiektu. Kolejne kilka miesięcy – do wiosny 2015 roku zajęły prace związane z wykonaniem fasady budynku. W połowie września 2015 r. przeprowadzono odbiory oraz testy nowo wybudowanej części terminalu. W nowej części terminalu znalazły się: przestronna sala
odbioru bagażu rejestrowanego z trzema karuzelami, strefa ogólnodostępna, gdzie można oczekiwać na przylatujących bliskich, Visitor’s Centre - wspólny punkt informacji lotniskowej oraz informacji miejskiej InfoKraków. Uruchomiono też scentralizowaną strefę kontroli bezpieczeństwa, gwarantującą większą przepustowość, 11 poczekalni odlotowych (gate) dla kierunków Schengen
i Non Schengen, dwie wieże przyrękawowe, strefę komercyjną i salony Business Lounge.
Rok później, w lipcu 2016 roku – tuż przed Światowymi Dniami Młodzieży – oddano II etap inwestycji, który obejmował wybudowanie fragmentu budynku łączącego stary i nowy obiekt oraz przebudowę dawnej hali odbioru bagażu. Powstały tam nowe stanowiska odprawy biletowo-bagażowej, zlokalizowane bliżej punktów kontroli bezpieczeństwa. Oddany wówczas fragment terminalu to także dodatkowy punkt kontroli bezpieczeństwa, trzy dodatkowe poczekalnie odlotowe oraz kolejna karuzela w hali odbioru bagażu. Poszerzono również ofertę lotniska o kolejne sklepy, punkty gastronomiczne i usługowe, w tym długo oczekiwaną restaurację oraz salon Business Lounge Schengen z widokiem na płytę.
Oprócz budynku, prace prowadzone były również na zewnątrz obiektu. Przebudowany został wewnętrzny układ komunikacyjny, przez co poprawiono komfort poruszania się pasażerów pomiędzy obiektami infrastruktury lotniskowej. Łatwiejszy jest dojazd do terminala jak i wyjazd.
Trzeci i ostatni etap inwestycji obejmował modernizację hali odpraw w starym budynku terminalu. Powstały tu kolejne stanowiska odprawy biletowo-bagażowej (18 stanowisk), pięć przestronnych poczekalni odlotowych oraz nowoczesny terminal VIP. Powiększyła się również strefa handlowa lotniska – powstały nowe punkty komercyjne i usługowe.
Koszty budowy terminalu (wraz z systemem transportu i kontroli bagażu oraz urządzeniami do kontroli bezpieczeństwa) to kwota rzędu 415 mln zł brutto. Inwestycje zostały sfinansowane ze środków własnych spółki, obligacji a także funduszy unijnych.
Oddawany do użytku obiekt jest cztery razy większy niż przed rozbudową. Nowa przestrzeń terminalu to przede wszystkim nowe możliwości, zapewnienie pasażerom wszelkich udogodnień i ułatwień tak, by pobyt na lotnisku był komfortowy. Zastosowane rozwiązania gwarantują możliwość obsługi pasażerów i samolotów na poziomie wymaganym przez przewoźników regularnych, przy zachowaniu obowiązujących procedur bezpieczeństwa dotyczących pasażerów, załóg, bagażu rejestrowanego, bagażu podręcznego oraz statków powietrznych. Na krakowskim lotnisku jest zainstalowany najnowocześniejszy w Polsce system prześwietlający bagaże rejestrowane. Kraków Airport jest pierwszym lotniskiem w Europie wykorzystującym urządzenia CT (Computed Tomography) jako pierwszy stopień kontroli bezpieczeństwa bagażu rejestrowanego. Zastosowane urządzenia pozwalają uzyskać trójwymiarowy obraz kontrolowanej walizki zapewniając jednocześnie detekcję materiałów niebezpiecznych.
Autorka: Anna Kaczmarz
