Węzeł Bronowice ma powstać w obrębie dwupoziomowego skrzyżowania ulic: Armii Krajowej, Bronowickiej i Balickiej, wewnątrz łącznicy węzła drogowego, na terenie Dzielnicy VI Bronowice. W skład komunikacyjnego kompleksu mają wejść: parking park&ride na ok. 220 miejsc (z możliwością rozbudowy do 500 miejsc), przystanki kolejowe, dworzec autobusowy - dla linii miejskich i aglomeracyjnych – z 12 peronami (sześcioma dwustronnymi) mai ), zespół przystanków tramwajowych i autobusowych, parking rowerowy, poczekalnia dla pasażerów, pomieszczeniami obsługi technicznej i dyspozytora ruchu.
ZDMK szuka obecnie firmy, która sporządzi wniosek aplikacyjny dla tego przedsięwzięcia do Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie dla Małopolski na lata 2021 – 2027, z puli na rozwój transportu miejskiego (działanie 3.1). Dokumentacja umożliwiająca starania o unijne pieniądze powinna być gotowa do listopada 2024.
- Chcemy pozyskać na to zadanie ok. 53,5 mln zł dotacji, a koszty całkowite budowy węzła Bronowice są szacowane na 77,4 mln zł. W jakim terminie można spodziewać się realizacji inwestycji? Jeśli otrzymamy dofinansowanie z UE, to zgodnie z wytycznymi końcową datą kwalifikowalności wydatków jest 31 grudnia 2029 roku. Natomiast do czasu zakończenia odbioru dokumentacji nie możemy podać czasu potrzebnego na realizację prac budowlanych, bo na to ile one potrwają będzie miała wpływ m.in. zima – przekazał nam Michał Pyclik z ZDMK
.
Projekt dla węzła w Bronowicach gotowy. Opracowywano go prawie cztery lata
Umowę na wykonanie – w formule zaprojektuj i wybuduj – węzła komunikacyjnego Bronowice podpisano w lutym 2021 roku; najkorzystniejszą ofertę w przetargu przedstawiła firma Budimex, z ceną 51,635 mln zł. Mniej więcej rok później okazało się, że w ówczesnej sytuacji (m.in. pandemia Covid-19, wzrost cen materiałów budowlanych) inwestycja nie jest do zrealizowania za taką kwotę. Z kolei w budżecie Krakowa brakowało pieniędzy by dołożyć brakujące ok. 12 mln zł.
W efekcie, w maju 2022 roku Urząd Miasta Krakowa ogłosił, że „po negocjacjach z firmą, za porozumieniem stron ustalono, że zadanie to zostanie zakończone na etapie projektu. Natomiast dotacja unijna, pozyskana wtedy na budowę bronowickiego węzła została przekierowana na inny projekt komunikacyjny – zakup nowych autobusów dla Krakowa.
Ostatecznie opracowywanie dokumentacji dla wykonania P&R oraz terminalu autobusowego w Bronowicach, która według zapowiedzi miała być gotowa na koniec 2022 roku, przeciągnęło się o prawie dwa lata.
- Na dziś można powiedzieć, że dokumentacja jest już na końcowym etapie obioru od wykonawcy. 23 lipca 2024 roku spółka Budimex złożyła do ZDMK część dokumentacji projektowej (w wersji elektronicznej) w celu dokonania oceny jej zgodności z PF-U (programem funkcjonalno-użytkowym – red.), a 9 sierpnia zostało podpisane pismo dotyczące sprawdzenia dokumentacji w zakresie zgodnym z warunkami umowy, z wyłączeniem elementów pozostających w trakcie uzgadniania, czyli projektu docelowej organizacja ruchu oraz projektu wykonawczego sieci teletechnicznych – zaznacza Michał Pyclik.
Kraków postara się o unijne pieniądze na węzeł Bronowice oraz budowę dróg rowerowych
W ramach tego samego przetargu ZDMK szuka firm, które przygotują wnioski o unijne dofinansowanie także na pięć innych istotnych komunikacyjnych inwestycji, zapowiadanych przez Kraków już od jakiegoś czasu. Chodzi o dotacje na
- budowę ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Nawojki (na całym odcinku, od skrzyżowania z ul. Piastowską do ul. Miechowskiej)
- wykonanie drogi dla rowerów wzdłuż południowej strony Alei Pokoju
- budowę drogi dla rowerów po północnej stronie ul. Brożka
- wykonanie drogi dla rowerów na odcinku ulicy Walerego Sławka, pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Kamieńskiego oraz Puszkarską
- budowę ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Jancarza
Grecy będą pracować 6 dni w tygodniu
