
Kolejnym ważnym elementem, który ma zrewolucjonizować komunikację w Krakowie jest plan rozbudowy podziemnej komunikacji.
Obecnie krakowianie mogą korzystać z tunelu tramwajowego pomiędzy rondem Mogilskim, Dworcem Głównym i przystankiem przy Politechnice. Obecnie powstaje studium, które da odpowiedź, czy będzie budowana linia metra z Nowej Huty, przez centrum do Bronowic, czy też powstanie nowy tunel tramwajowy pod centrum (przystanki m.in. na Olszy, pod rondem Mogilskim, Dworcem Głównym, pod placem przy ul. Karmelickiej, przy AGH).
Na wizualizacji wizja architektoniczna, jakby mogła wyglądać stacja metra pod placem Nowaka-Jeziorańskiego.

Nowe rozwiązania mają też pozwolić na skomunikowanie miasta ze strategicznym obszarem Nowej Huty Przyszłości. Całkowity koszt prac projektowych i przebudowy układu drogowego w obszarze projektu „Kraków – Nowa Huta Przyszłości” do 2030 roku oszacowano na kwotę 303 mln zł.

Projekt strategiczny "Kraków Nowa Huta Przyszłości" zakłada realizację czterech odrębnych zadań inwestycyjnych:
Park Naukowo-Technologiczny "Branice",
Centrum Logistyczno-Przemysłowe "Ruszcza",
Centrum Wielkoskalowych Plenerowych Wydarzeń Kulturalnych "Błonia 2.0",
Centrum Rekreacji i Wypoczynku "Przylasek Rusiecki".

W obecnym dziesięcioleciu miasto planuje rozwijać także sieć linii tramwajowych. W budowie jest już linia z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej wraz z budową dwupoziomowego skrzyżowania w ciągu ul. Opolskiej (na wizualizacji).