Nowa strategia powstawała od 2013 roku. W jej tworzeniu wzięli udział mieszkańcy, eksperci oraz ambasadorzy strategii. Podczas debat, warsztatów, konferencji, hackathonu, na specjalnym profilu na Facebooku lub za pomocą ankiety internetowej dzielili się oni swoimi pomysłami na ulepszanie miasta.
Dlaczego przygotowano nową strategię w miejsce tej z 2005 roku? Jak tłumaczy Urząd Miasta, w ciągu kilkunastu lat zmieniły się uwarunkowania społeczne i gospodarcze, pojawiły się także nowe wymagania wynikające z dokumentów strategicznych przyjętych na szczeblu europejskim i regionalnym. Poza tym nowa strategia wyznacza dłuższą perspektywę czasową – rok 2030. - Ma to związek z horyzontem rozliczenia środków pomocowych z budżetu Unii Europejskiej w perspektywie roku 2023 i pozwoli przygotować Kraków do wyzwania, jakim jest planowanie rozwoju społeczno-gospodarczego w oparciu o własne środki finansowe - informują urzędnicy.
Dokument mówi o wyzwaniach, przed którymi stoi Kraków - podobnie jak inne duże miasta Europy i świata - pod koniec drugiej dekady XXI wieku. Pokazuje aspiracje stolicy Małopolski m.in. do bycia miastem inteligentnym oraz ważnym ośrodkiem w sieci metropolii europejskich, w którym dużą rolę odgrywa współpraca z mieszkańcami.
Kraków - zgodnie z nową strategią - chce być liderem m.in. w takich dziedzinach jak: przedsiębiorczość oparta na kreatywności (firmy technologiczne, startupy), najbardziej zaawansowane usługi dla biznesu, wymagające wysoko wykwalifikowanych kadr, przemysł czasu wolnego (w tym turystyka), kreowanie współczesnej kultury artystycznej, rozwijającej się w lokalnym środowisku twórców i artystów. Ponadto Kraków chce być ośrodkiem naukowym i dydaktycznym dysponującym konkurencyjną w skali międzynarodowej infrastrukturą badawczą i laboratoryjną. Chce też mieć wizerunek najbardziej rozpoznawalnego na świecie polskiego miasta.
ZOBACZ KONIECZNIE:
