Miniony rok był dla portu lotniczego w Balicach rekordowy. Lotnisko obsłużyło prawie 5 mln pasażerów (wzrost o 18 proc. w stosunku do 2015), do czego walnie przyczyniło się zakończenie rozbudowy terminalu (docelowo obsłuży 8 mln pasażerów). Na ten rok władze lotniska postawiły sobie za cel obsługę 5,2 mln pasażerów. Pracownicy lotniska liczą jednak na więcej i między sobą zakładają się, że liczba ta może sięgnąć 5,6-5,7 mln pasażerów.
Najnowocześniejsza wieża
W 2017 będą się toczyć prace zmierzające do budowy nowego pasa startowego, uruchomiona ma być najnowocześniejsza w Polsce wieża kontroli lotów (już zbudowana), pojawią się też nowe połączenia, w tym do Chicago. Wśród sukcesów minionego roku prezes Kraków Airport Radosław Włoszek wymienił decyzję o budowie nowej drogi startowej, Światowe Dni Młodzieży, branżową konferencję Routes Europe 2016 oraz zapewnienie ciągłości pracy modernizowanego terminalu pasażerskiego. Ten został oficjalnie i w pełni otwarty w grudniu.
Jego budowa trwała jednak dłużej niż przewidywały umowy. Włoska firma Astaldi spóźniła się z realizacją aż o 600 dni. Nie wiadomo jednak czy władze lotniska będą się z tego tytułu domagały odszkodowania.
- Mamy kilka scenariuszy rozwiązań i któryś wykorzystamy. Wiemy, że Astaldi też się przygotowuje. Więcej nie mogę powiedzieć - ucina prezes Włoszek.
W ubiegłym roku Kraków miał 86 połączeń regularnych i czarterowych. Z lotniska operowało 21 przewoźników, a trzech rozpoczęło loty w 2016 roku. Najpopularniejszymi kierunkami „z” i „do” Krakowa były (podobnie jak w ostatnich latach) Londyn, Warszawa i Frankfurt. Jeśli chodzi o popularność krajów, do z Krakowa najczęściej latano do Wielkiej Brytanii, Niemiec i Włoch. Na czwarte miejsce powróciły połączenia krajowe.
3 lipca - do Chicago
W 2017 roku nowym przewoźnikiem będą izraelskie linie lotnicze El-Al. Wydarzeniem będzie zapewne powrót od 3 lipca, po siedmiu latach przerwy, lotów transatlantyckich do Chicago. W sumie przewoźnicy uruchomią 12 nowych połączeń, m.in. do Sztokholmu, Birmingham, Tel Awiwu, Wenecji, Walencji czy Porto.
Port w Balicach nie będzie jednak znacząco rozwijał lotów czarterowych. Pasażerowie, którzy z nich korzystają, znów zapewne będą wybierać katowickie lotnisko w Pyrzowicach.
- Skupiliśmy się na siatce regularnych połączeń. Pracujemy też nad ruchem czarterowym. Nasza specyfika jest jednak taka, że rozwijamy segment stałych połączeń. Skupienie się na tym w 2016 dało dobre efekty - zaznacza Radosław Włoszek.
W 2017 roku władze Kraków Airport planują także wyremontować najstarszą część płyty lotniska (południowo-wschodnią) oraz zbudować łącznik między hotelem a terminalem, tak aby goście mogli do niego dojść bez wychodzenia na zewnątrz. W pierwszym kwartale roku rozstrzygnięty będzie też konkurs na nowy logotyp lotniska. Najważniejsze mają jednak być prace nad nowym pasem startowym.
- To najważniejsza inwestycja, nie tylko dla lotniska, ale i dla Małopolski - mówi Włoszek. Do maja ma być gotowa decyzja środowiskowa w tej kwestii, a potem ruszą konsultacje z mieszkańcami pobliskich gmin.
