https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Będą duże zmiany na ulicach Nowosądeckiej i Witosa

(AM)
Opracowanie:
Andrzej Banas / Polska Press
Urzędnicy miejscy wprowadzają duże zmiany w ustawieniu sygnalizacji świetlnych na ulicy Nowosądeckiej i Witosa. I przekonują, że wzięli pod uwagę postulaty mieszkańców.

FLESZ - Zakup mieszkania coraz droższy

Ulice Nowosądecka i Witosa są fragmentem trzeciej obwodnicy miasta i pełnią istotne funkcje w codziennej komunikacji między dzielnicami Krakowa. Wzdłuż nich biegnie także ważny ciąg tramwajowy, który łączy m.in. Kurdwanów z innymi rejonami miasta. Zarówno ciąg drogowy, jak i tramwajowy, zostaną przedłużone w ramach budowy Trasy Łagiewnickiej w kierunku zachodnim.

- Na obu wymienionych ulicach skrzyżowania i przejścia dla pieszych zabezpieczone są sygnalizacją świetlną. Urządzenia nimi sterujące zostały zainstalowane ponad 10 lat temu w ramach pierwszego Systemu Sterowania Ruchem. Ich oprogramowanie odbiega więc aktualnością od najnowocześniejszych rozwiązań, dlatego wymagają modyfikacji. W tym celu, w ramach projektu organizacji ruchu przeprojektowano programy sygnalizacji świetlnych - podkreślają urzędnicy miejscy.

I przekonują, że wprowadzone zmiany, będące odpowiedzią na zgłaszane przez mieszkańców postulaty.
Dotyczą one m.in.:

  • skoordynowania przejazdu wzdłuż ciągu głównego
  • ograniczenia do minimum zatrzymań tramwajów, wynikających z ograniczeń istniejącego oprogramowania
  • przeanalizowania sytuacji pieszych przekraczających ulicę Nowosądecką
  • umożliwienia bezpiecznego prowadzenia ruchu rowerowego poza ulicą dwujezdniową, wzdłuż której nie ma dróg dla rowerów, a ograniczenie prędkości do 50 km/h wymusza jazdę po jezdni
  • punktowych zmian, takich jak dodatkowe „zielone strzałki”, umożliwienie zawracania w celu dojazdu do osiedli.

Urzędnicy przekonują również, że uwzględniono sugestie mieszkańców, dotyczące bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego, takie jak:

  • dostosowanie ograniczenia prędkości do aktualnej geometrii drogi, na której przejścia dla pieszych są zabezpieczone sygnalizacją świetlną
  • podwyższenie limitu prędkości umożliwi poruszania się rowerem po chodniku, a przejścia zostaną uzupełnione o dodatkowe przejazdy rowerowe, aby zapewnić ciągłość ruchu rowerowego
  • montaż dodatkowych sygnalizatorów ostrzegawczych na przejściach dla pieszych, informujących kierowców skręcających na sygnale ogólnym o konieczności ustąpienie pierwszeństwa pieszym
  • uruchomienie nowych programów sygnalizacji świetlnej, umożliwiającej zapewnienie równoczesnego priorytetu dla tramwajów oraz maksymalnego dostosowania się samochodów do warunków ruchu (z możliwością uzyskiwania efektu zielonej fali)
  • dopuszczenie manewru zawracania na skrzyżowaniu ulic Nowosądeckiej i Włoskiej od strony ulicy Wielickiej
  • wprowadzenie dodatkowych 4 „zielonych strzałek”, w tym na skrzyżowaniu ulic Nowosądeckiej i Dauna.

Ukończenie powyższych prac powinno nastąpić do 20 września.

- W związku z wprowadzanymi zmianami, prosimy o zwracanie szczególnej uwagi na nowe oznakowanie. W przypadku dostosowywania się sygnalizacji świetlnej do zmieniającego się ruchu na drodze, przejściowo mogą występować utrudnienia.
Dlatego, aby jak najszybciej zakończyć prace nad systemem i wyeliminować wspomniane utrudnienia, prosimy o mailowe zgłaszanie pojawiających się problemów. Informacje prosimy kierować na adres: [email protected]. W celu dokładnej diagnozy sytuacji drogowej, prosimy również o wysyłanie podstawowych informacji typu: data, godzina, skrzyżowanie, kierunek jazdy, w którym występowały utrudnienia - podkreślają urzędnicy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zbigniew Rusek

Priorytet powinien być bardziej dla autobusów niż dla tramwajów, ponieważ tramwaj akurat hamując zwraca prąd do sieci, podczas gdy autobus od hamowania i ruszania "co krok" marnuje duże ilości paliwa. Tak samo tramwaj im wolniej jedzie, tym mniej zużywa prądu (nie ma skrzyni biegów), natomiast autobus im szybciej jedzie, tym mniej zużywa paliwa i mniej emituje spalin. Tramwaj nie powinien jechać więcej niż 40 km/h, a autobus - by być oszczędnym a jazda jednocześnie była bezpieczna - powinien mieć zalegalizowane 70 km/h. Dodam, że Vmax. techniczna tramwaju na ogół nie przekracza 70 km/h, podczas gdy Vmax. techniczna autobusu to 110-120 km/h). W ogóle to powinny być przejścia podziemne i kładki do przechodzenia nad jezdniami zamiast tych idiotycznych zebr z sygnalizacją, która zwykle działa tak, że to autobus "przed nosem" dostaje czerwone światło, trwoniąc przy tym paliwo (im więcej paliwa, tym więcej spalin).

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska