https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. W końcu rozpocznie się przebudowa al. 29 Listopada. Kluczowa decyzja podpisana

Piotr Ogórek
Wizualizacje al. 29 Listopada po przebudowie
Wizualizacje al. 29 Listopada po przebudowie Archiwum
Wojewoda Małopolski Łukasz Kmita potwierdził, że została podpisana decyzja umożliwiająca natychmiastowe rozpoczęcie prac związanych z przebudową alei 29 Listopada. Mieszkańcy północy Krakowa czekają na tę inwestycję od wielu lat.

FLESZ - Koronawirus w Polsce. Zachowajmy czujność i zdrowy rozsądek

- Rozpoczęcie przebudowy alei 29 Listopada to kluczowa informacja dla mieszkańców północy Krakowa oraz tych miejscowości, którzy od północy wjeżdżają do miasta - mówi wojewoda Łukasz Kmita. W poniedziałek, 31 sierpnia, potwierdził, że decyzja pozwalająca na rozpoczęcie inwestycji została podpisana i ma rygor natychmiastowej wykonalności.

Prace przygotowawcze na al. 29 Listopada zaczną się najpewniej na przełomie września i października. Wcześniej będzie wprowadzana m.in. nowa organizacja ruchu. Główne prace powinny ruszyć z końcem roku. Wniosek o nadanie rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji dotyczącej inwestycji złożył Zarząd Inwestycji Miejskich z Krakowa.

Al. 29 Listopada przebudowana ma zostać na liczącym niemal trzy kilometry odcinku od skrzyżowania z ul. Opolską do granic miasta. Droga zostanie rozbudowana do dwóch, a miejscami trzech, pasów w każdym z kierunków. Powstaną nowe skrzyżowania, infrastruktura dla rowerzystów i pieszych.

"Inwestycja ta, wspólnie z budową tramwaju do Górki Narodowej, zrewolucjonizuje system transportowy na północy Krakowa, co wyraźnie odczują na plus mieszkańcy tego rejonu miasta, aczkolwiek nie tylko oni. Przebudowana aleja będzie miała korzystny wpływ na usprawnienie ruchu przy wjeździe i wyjeździe z Krakowa" - zapowiadali krakowskim magistracie.

Przypomnijmy, że zgodnie z zapowiedziami urzędników miejskich rozbudowa al. 29 Listopada miała rozpocząć się już w 2018 roku. Termin ten był jednak wielokrotnie przekładany. Przykładowo w czerwcu 2019 roku okazało się, że wykonawca inwestycji... po raz kolejny musiał złożyć wniosek o wydanie kluczowego dokumentu, bez którego nie mogą ruszyć roboty budowlane. – Mamy nadzieję, że tym razem te kwestie, które były przyczyną nierozpatrzenia pierwszego wniosku o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej zostały przez wykonawcę uregulowane – informował Łukasz Szewczyk, p.o. dyrektora ZIM w Krakowie.

Dopiero w te wakacje nastąpił przełom. Jeszcze w czerwcu pojawiła się informacja, że zezwolenie na realizację inwestycji drogowej(ZRID) ma być wydane w tym samym miesiącu. Ostatecznie ma się to stać teraz.

Umowę na przebudowę al. 29 Listopada miasto podpisało z firmą Strabag. Koszt planowanej inwestycji to ok. 95 mln zł, z czego unijne dofinansowanie to nieco ponad 70 mln. Takie kwoty zapisano w umowie podpisanej w 2017 roku. Teraz jednak nie można wykluczyć, że inwestycja będzie droższa.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Komentarze 9

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

p
poli
31 sierpnia, 10:33, poli:

Bezinteresowne zniszczenie kawałka miasta i to w sytuacji, gdy wyjazd w kierunku północnym zaprojektowano gdzie indziej.

31 sierpnia, 11:37, jak_zwykle_bez_hejtu:

Wiekszej bzdury juz dawno nie czytalem ! Im wiecej wyjazdow z miasta i polaczen z obwodnica tym lepiej bo mniej aut musi jezdzic po miescie zeby dojechac z punktu a do B ! Al. 29-ego Listopada byla, jest i bedzie jednymi z glownych "drzwi" do miasta ! Bardzo dobrze, ze ta inwestycja w koncu rusza. Mnie korkow, mniej smogu, wiecej zdrowia dla wszystkich => dla mieszkancow i dla kierowcow !

31 sierpnia, 13:24, poli:

Niestety brakuje ci podstawowej wiedzy w zakresie ruchu.

Dodatkowy wyjazd z miasta ku obwodnicy na krótką metę spowoduje, że korzystniejsza stanie się jazda przez Kraków zamiast jazdy dookoła obwodnicą. Bo skoro mam na przestrzał szerszą drogę, to nie będę jechać dookoła. Do tego wygodny dojazd do wiosek podkrakowskich napędzi tam budowę domków, których mieszkańcy będą chcieli codziennie dojechać do pracy w Krakowie. Czyli to spowoduje znaczący wzrost ruchu na tym odcinku. Po jakimś czasie ten wzrost spowoduje zakorkowanie skrzyżowań w północnej części Krakowa. Będzie więc więcej korków i smogu.

Niestety jeśli ktoś wpadnie na słuszny pomysł ograniczenia możliwości wjazdu do Krakowa, np. poprzez opłaty lub przez zwężenie drogi, to nie będzie mu tego łatwo wprowadzić, bo po pierwsze w politycznym sensie trudniej jest coś zabrać niż dać, a po drugie jak już ludzie pobudują domy w „obwarzanku”, to będą tam mniej więcej przywiązani i niełatwo będzie im się z powrotem przenieść do miasta w zasięg komunikacji miejskiej.

Czyli budowa tej ulicy to jest finansowanie długofalowych problemów i potęgowanie przyszłych kosztów w imię widzimisię krótkowzrocznych ideologów. To wyrzucanie pieniędzy nie tylko tego, ale też przyszłych pokoleń.

Jest jeden plus tej budowy — zostanie wyczyszczony pas terenu, który będzie w przyszłości można przebudować np. na SKM lub na linię tramwajową. Tyle, że prawie 100 mln zł za wyczyszczenie pasa terenu to wariacka kwota.

31 sierpnia, 14:07, grzeg:

Udzielam prostej rady:

stań sobie kiedyś na 29-tej (jak ją nazywają panowie taksówkarze), w szczególności w godzinach rannego oraz popołudniowego szczytu i zobacz, co przeżywają ludzie korzystający z tej drogi ze względu na miejsca zamieszkania oraz pracy. Zobacz sobie...

Czy tym ludziom nic się nie należy, nie mają prawa do podniesienia jakości swojego życia? Jeśli tak uważasz, nie mamy o czym rozmawiać.

Przy okazji - ten wjazd do Krakowa jest po prostu koszmarny z estetycznego punktu widzenia. Wielki wstyd dla miasta!

Zaś pomysł, aby za prawo wjazdu do Krakowa pobierać przymusowe opłaty, jest tak groteskowy, zwariowany, że raczej nie wierzę, by ktokolwiek mógł napisać serio. Czy to jakiś perwersyjny żart?

Prosta sprawa — tym ludziom, mieszkającym w znacznej większości pod Krakowem, należy się wygodny i przystępny cenowo parking gdzieś w okolicy ul. Banacha oraz linia tramwajowa z częstymi kursami.

Ulicę należy przebudować, bo wygląda paskudnie, ale bez poszerzania. Można gdzieniegdzie ułatwić lewoskręty, można dodać pasów ruchu na skrzyżowaniach, trzeba zasadzić drzewa i wytyczyć trasy dla rowerzystów.

G
Gość
3 września, 14:12, Majkel:

Ale teraz przez najbliższych kilka lat będzie tutaj Sajgon :) Przez lata był Sajgon, bo nic się nie działo, więc jeździło się dramatycznie... Przez najbliższych kilka lat będzie pewnie jeszcze gorzej, w końcu naraz i 29 Listopada, i tramwaj na GN... ale jak już to wszystko wreszcie pokończą, nooo to wtedy to już będzie zupełnie inna gadka :) Miejmy nadzieję, że ta część miasta odkorkuje się raz na dobre!

Będzie sajgon albo i nie Bajkopisarze znów ogłoszą nawrót epidemi i wprowadzą ograniczenia w poruszaniu się więc może da się wytrzymać ;)

M
Majkel

Ale teraz przez najbliższych kilka lat będzie tutaj Sajgon :) Przez lata był Sajgon, bo nic się nie działo, więc jeździło się dramatycznie... Przez najbliższych kilka lat będzie pewnie jeszcze gorzej, w końcu naraz i 29 Listopada, i tramwaj na GN... ale jak już to wszystko wreszcie pokończą, nooo to wtedy to już będzie zupełnie inna gadka :) Miejmy nadzieję, że ta część miasta odkorkuje się raz na dobre!

K
Karol

Który to już kolejny raz od kilku lat, czytamy co ma być, ogladamy wizualizację ?

Urzędników teraz trzy razy tyle co za rządów SLD. Jednak wszystkie procedury trwają tak samo jak nie dłużej. Przecież te wszystkie polityczne zagrywki ze strony PiS i celowe opóźnianie inwestycji niesie za sobą olbrzymi wzrost kosztyów. Chciałbym się dowiedzieć , kto imiennie zawlił i nie wywiazywał się z ustawowych terminów. Urzędnicy powinni być pociągnięci do odpowiedzialności karnej.

To ,że jakiś ważniak coś tam podpisze, wcale nie znaczy , że roboty faktycznie ruszą w październiku. Wiemy o ile od 2017 roku wzrosły ceny pietruszki, jeżeli o tyle samo wzrosły ceny materiałów budowlanych nie wspominając nawet o wzroście kosztów wynagrodzeń , to strach się bać. Poza tym, renomowane i znane z solidności firmy takie jak Strabag, mają kalendarz robót i nie rzucą z dnia na dzień wykonywanych prac na innych budowach. Oni bez wyraźnych przyczyn zewnętrznych nie zawalają planów, a kosztorysy są przygotywywane tak aby się później nie trzeba było posiłkować aneksami i żebrać w Sądach o zapłatę.

Oby nie skończyło się tym, że roboty przejmie jakaś firma ' wirtualna firma 'Krzak' i po kilku miesiacach prac porzuci plac budowy tak jak to zrobiono na 'Zakopiance' i jakoś nie ma chętnych na ukończenie wykonanej w 87% inwestycji.

Nastał nowy wojewoda PiS więc chce się pokazać z dobrej strony mieszkańcom miasta, tyle że koszta inwestycji ponoszą krakowscy podatnicy, a nie Skarb Państwa, no chyba , że wojewoda coś dorzuci w rekompensacie za poniesione przez miasto straty .

g
grzeg
31 sierpnia, 10:33, poli:

Bezinteresowne zniszczenie kawałka miasta i to w sytuacji, gdy wyjazd w kierunku północnym zaprojektowano gdzie indziej.

31 sierpnia, 11:37, jak_zwykle_bez_hejtu:

Wiekszej bzdury juz dawno nie czytalem ! Im wiecej wyjazdow z miasta i polaczen z obwodnica tym lepiej bo mniej aut musi jezdzic po miescie zeby dojechac z punktu a do B ! Al. 29-ego Listopada byla, jest i bedzie jednymi z glownych "drzwi" do miasta ! Bardzo dobrze, ze ta inwestycja w koncu rusza. Mnie korkow, mniej smogu, wiecej zdrowia dla wszystkich => dla mieszkancow i dla kierowcow !

31 sierpnia, 13:24, poli:

Niestety brakuje ci podstawowej wiedzy w zakresie ruchu.

Dodatkowy wyjazd z miasta ku obwodnicy na krótką metę spowoduje, że korzystniejsza stanie się jazda przez Kraków zamiast jazdy dookoła obwodnicą. Bo skoro mam na przestrzał szerszą drogę, to nie będę jechać dookoła. Do tego wygodny dojazd do wiosek podkrakowskich napędzi tam budowę domków, których mieszkańcy będą chcieli codziennie dojechać do pracy w Krakowie. Czyli to spowoduje znaczący wzrost ruchu na tym odcinku. Po jakimś czasie ten wzrost spowoduje zakorkowanie skrzyżowań w północnej części Krakowa. Będzie więc więcej korków i smogu.

Niestety jeśli ktoś wpadnie na słuszny pomysł ograniczenia możliwości wjazdu do Krakowa, np. poprzez opłaty lub przez zwężenie drogi, to nie będzie mu tego łatwo wprowadzić, bo po pierwsze w politycznym sensie trudniej jest coś zabrać niż dać, a po drugie jak już ludzie pobudują domy w „obwarzanku”, to będą tam mniej więcej przywiązani i niełatwo będzie im się z powrotem przenieść do miasta w zasięg komunikacji miejskiej.

Czyli budowa tej ulicy to jest finansowanie długofalowych problemów i potęgowanie przyszłych kosztów w imię widzimisię krótkowzrocznych ideologów. To wyrzucanie pieniędzy nie tylko tego, ale też przyszłych pokoleń.

Jest jeden plus tej budowy — zostanie wyczyszczony pas terenu, który będzie w przyszłości można przebudować np. na SKM lub na linię tramwajową. Tyle, że prawie 100 mln zł za wyczyszczenie pasa terenu to wariacka kwota.

Udzielam prostej rady:

stań sobie kiedyś na 29-tej (jak ją nazywają panowie taksówkarze), w szczególności w godzinach rannego oraz popołudniowego szczytu i zobacz, co przeżywają ludzie korzystający z tej drogi ze względu na miejsca zamieszkania oraz pracy. Zobacz sobie...

Czy tym ludziom nic się nie należy, nie mają prawa do podniesienia jakości swojego życia? Jeśli tak uważasz, nie mamy o czym rozmawiać.

Przy okazji - ten wjazd do Krakowa jest po prostu koszmarny z estetycznego punktu widzenia. Wielki wstyd dla miasta!

Zaś pomysł, aby za prawo wjazdu do Krakowa pobierać przymusowe opłaty, jest tak groteskowy, zwariowany, że raczej nie wierzę, by ktokolwiek mógł napisać serio. Czy to jakiś perwersyjny żart?

p
poli
31 sierpnia, 10:33, poli:

Bezinteresowne zniszczenie kawałka miasta i to w sytuacji, gdy wyjazd w kierunku północnym zaprojektowano gdzie indziej.

31 sierpnia, 11:37, jak_zwykle_bez_hejtu:

Wiekszej bzdury juz dawno nie czytalem ! Im wiecej wyjazdow z miasta i polaczen z obwodnica tym lepiej bo mniej aut musi jezdzic po miescie zeby dojechac z punktu a do B ! Al. 29-ego Listopada byla, jest i bedzie jednymi z glownych "drzwi" do miasta ! Bardzo dobrze, ze ta inwestycja w koncu rusza. Mnie korkow, mniej smogu, wiecej zdrowia dla wszystkich => dla mieszkancow i dla kierowcow !

Niestety brakuje ci podstawowej wiedzy w zakresie ruchu.

Dodatkowy wyjazd z miasta ku obwodnicy na krótką metę spowoduje, że korzystniejsza stanie się jazda przez Kraków zamiast jazdy dookoła obwodnicą. Bo skoro mam na przestrzał szerszą drogę, to nie będę jechać dookoła. Do tego wygodny dojazd do wiosek podkrakowskich napędzi tam budowę domków, których mieszkańcy będą chcieli codziennie dojechać do pracy w Krakowie. Czyli to spowoduje znaczący wzrost ruchu na tym odcinku. Po jakimś czasie ten wzrost spowoduje zakorkowanie skrzyżowań w północnej części Krakowa. Będzie więc więcej korków i smogu.

Niestety jeśli ktoś wpadnie na słuszny pomysł ograniczenia możliwości wjazdu do Krakowa, np. poprzez opłaty lub przez zwężenie drogi, to nie będzie mu tego łatwo wprowadzić, bo po pierwsze w politycznym sensie trudniej jest coś zabrać niż dać, a po drugie jak już ludzie pobudują domy w „obwarzanku”, to będą tam mniej więcej przywiązani i niełatwo będzie im się z powrotem przenieść do miasta w zasięg komunikacji miejskiej.

Czyli budowa tej ulicy to jest finansowanie długofalowych problemów i potęgowanie przyszłych kosztów w imię widzimisię krótkowzrocznych ideologów. To wyrzucanie pieniędzy nie tylko tego, ale też przyszłych pokoleń.

Jest jeden plus tej budowy — zostanie wyczyszczony pas terenu, który będzie w przyszłości można przebudować np. na SKM lub na linię tramwajową. Tyle, że prawie 100 mln zł za wyczyszczenie pasa terenu to wariacka kwota.

j
jak_zwykle_bez_hejtu
31 sierpnia, 10:33, poli:

Bezinteresowne zniszczenie kawałka miasta i to w sytuacji, gdy wyjazd w kierunku północnym zaprojektowano gdzie indziej.

Wiekszej bzdury juz dawno nie czytalem ! Im wiecej wyjazdow z miasta i polaczen z obwodnica tym lepiej bo mniej aut musi jezdzic po miescie zeby dojechac z punktu a do B ! Al. 29-ego Listopada byla, jest i bedzie jednymi z glownych "drzwi" do miasta ! Bardzo dobrze, ze ta inwestycja w koncu rusza. Mnie korkow, mniej smogu, wiecej zdrowia dla wszystkich => dla mieszkancow i dla kierowcow !

g
grzeg

Oczywiście jestem "za", mam nadzieję, że ta fundamentalna inwestycja nastąpi. Jednak po tylu latach zawracania głowy... Zobaczymy.

p
poli

Bezinteresowne zniszczenie kawałka miasta i to w sytuacji, gdy wyjazd w kierunku północnym zaprojektowano gdzie indziej.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska