https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Będą unijne pieniądze na tramwaje, remont szyn wciąż niepewny

Dawid Serafin, Karolina Gawlik
Andrzej Banaś
Po miesiącach oczekiwań Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się przyznać Krakowowi unijną dotację na zakup 36 nowych tramwajów.

W przyszłym roku krakowianie będą jeździć nowymi tramwajami: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji otrzyma dofinansowanie unijne na zakup 36 nowych pojazdów. Umowa w tej sprawie zostanie podpisana 6 czerwca.
Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się przeznaczyć 215 milionów złotych dotacji na zakup nowego taboru.
- Cieszę się, że umowa wreszcie zostanie podpisana - mówi prezydent Jacek Majchrowski.

Dla urzędników to ważna wiadomość, bo już w grudniu zeszłego roku wyłoniono zwycięzcę przetargu na dostarczenie tramwajów. Wygrała bydgoska PESA. Jednak od tamtego czasu nie wyprodukowała dla Krakowa żadnego pojazdu, ponieważ unijne dofinansowanie przez kilka miesięcy stało pod znakiem zapytania. Miasta nie stać na samodzielny zakup tramwajów i losy przetargu były niepewne. PESA za dostarczenie pojazdów ma otrzymać 358 mln złotych.

Nowe modele mają zastąpić przestarzałe, wysokopodłogowe tramwaje typu 105N, kursujące obecnie m.in. na liniach 4 i 1. Zostaną więc skierowane do Nowej Huty. MPK chce ułatwić starszym osobom podróżowanie komunikacją miejską.
Ciągle natomiast nie wiadomo czy Kraków otrzyma dofinansowanie na remont kilkunastu najbardziej zniszczonych torowisk. Tymczasem w ubiegłym tygodniu szyny w centrum miasta wybrzuszały się kilkanaście razy.

- Powinno się to rozstrzygnąć w ciągu najbliższych dni - deklaruje Piotr Popa, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury.

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 8

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

j
jarex
skoro nie ma olimpiady to nie będzie dodatkowych pieniędzy z Warszawy. Przez kilku pseudomądrali Kraków stracił miliony na inwestycje z budżetu centralnego, cofniemy się o 25 lat
b
benek
Super sprawa, że w końcu zmodernizuje się trochę nasz tabor. Tramwaje od Pesy są na prawdę fajne i przyjemnie się nimi jeździ.
.
niestety nie nadaje się do naszego klimatu (oblodzenia, zasolenie itd.)
a
antel
Dlaczego nie wprowadzić linii tramwajowych w systemie translohr/ jak w Padwie/, które są ciche, tańsze i nie trzeba kłaść nowych szyn -mogą sie poruszać na szynach z pantografem a zarazem bez szyn i pantografu-zależnie od sytuacji-sa to tramwaje bardzo ekonomiczne, transport jest tańszy niż metro. Mogą jeździć w centrach starych miast, bo nie wywołują tyle hałasu i nie psują widoku siecią drutów . Turyści chwalą ten system tramwajowy bo zwiedzają miasta jadąc naziemnie, lubią tramwaje starzy ludzie, bo metro wymaga szybkości i refleksu co starym ludziom sprawia kłopot- a społevzeństwo sie starzeje!
J
Jaro
Bardzo dobrze, gratulacje:)!!
w
wetyy
Skoro nie ma olimpiady to powinny być pieniądze na takie inwestycje czyż nie tak miało być. Pytanie do pomysłodawców referendum?
a
asm.
Proszę sobie zobaczyć na portalu Transport - Publiczny.pl
Co miasto Rzeszów chce wybudować w swoim 180 000 mieście (INNOVIA 300)

I jak do tego mają się krakowskie kolizyjne z ruchem drogowym tramwaje, na rozklekotanych krakowskich torowiskach.

Jeżeli taka kolejka jak Rzeszów ma w planach budowy, mogłaby wjeżdżać pod ulice w zabytkowych miastach, to jest to co powinno być w Krakowie budowane zamiast tramwajów a może nawet metra.

Niewątpliwie jest to przyszłość transportu publicznego w miastach !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
A
Adas
Nieważne na jakich liniach będą jeździć ważne aby Kraków pozbył się jak najszybciej wagonów z poprzedniej epoki w których śmierdzi i strach nimi jeździć!
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska