Kraków. Budowa odcinka trasy S7 Widoma-Kraków na pewno nie skończy się wcześniej niż w 2024 r. [ZDJĘCIA]

Marcin Banasik
Marcin Banasik
Aktualnie na odcinku Widoma-Kraków prace zostały wstrzymane do wyłonienia kolejnego wykonawcy GDDKiA
Po wyrzuceniu z powodu opóźnień włoskiej firmy z budowy 18-kilometrowego odcinka trasy S7 od Krakowa do Widomej, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpisała przetarg na kontynuację prac. Jeszcze przed otwarciem ofert wpłynęły aż trzy odwołania od firm, które przystąpiły do konkursu. Skarżyły się one m.in. na zapisy umowy, których nie będą w stanie wykonać np. zbyt krótkie terminy wykonania prac. To wszystko sprawia, że coraz bardziej wydłuża się czas oddania tej części drogi ekspresowej do użytku. Pierwotnie zakładano, że prace zostaną zakończone w 2023. Dziś wiemy, że termin ten na pewno wydłuży się co najmniej o rok.

FLESZ - Trzecia fala - ważne zmiany

Włoska firmą Webuild (poprzednia nazwa Salini) w ciągu kilku miesięcy w drugiej połowie ubiegłego roku zdążyła wyciąć niemal wszystkie drzewa na planowanej budowie trasy, zburzyć część nieruchomości i zniwelować na niektórych odcinkach teren pod budowę. GDDKiA pod koniec ubiegłego roku poinformowała, że opóźnienia w realizacji inwestycji oszacowano na ponad miliard złotych. Zerwano umowę z włoską firmą i wyznaczono nowy przetarg na kontynuacje zaczętych prac.

Firmy składają odwołanie

Pierwszy termin otwarcia ofert wyznaczony był na 8 lutego. Wcześniej jednak okazało się, że firmy zainteresowane wybudowaniem części trasy S7 zaczęły składać odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Jedną z nich była Mota Engil, która zwróciła uwagę na niejednoznaczne lub wewnętrznie sprzeczne zapisy, brak dostępu do dokumentacji projektowej, nierówne traktowanie wykonawców i nierealne do spełnienia terminy.

Z kolei spółka Budimex zwróciła uwagę na to, że GDDKiA obarcza wykonawcę prac odpowiedzialnością za ewentualne błędy w dokumentacji, na które nie ma wpływu.

Kraków. Budowa trasy S7 może być wstrzymana. Przesunięto prz...

W obu przypadkach Krajowa Izba Odwoławcza wyznaczyła terminy rozpraw ws. odwołań. Tuż przed zaplanowanymi datami obie firmy wycofały jednak odwołania. Kiedy wydawało się, że termin składania ofert będzie niezagrożony odwołanie złożyła trzecia firma Strabag, której również nie podobały się zbyt krótkie terminy wykonania prac i wniosła o ich wydłużenie.

Terminy będą znany po podpisaniu umowy

- Trzecia firma również wycofała odwołanie, więc termin otwarcia ofert planowany jest na 8 marca. Po otwarciu ofert może się okazać, że będziemy musieli dopytać poszczególne firmy o dodatkowe informacje. Po wybraniu wykonawcy inne firmy mogą odwołać się od tej decyzji, co w praktyce oznaczać może dalsze wydłużanie się terminy wykonania inwestycji. Z drugiej strony wybrana firma może zadeklarować, że wykona inwestycje w krótszym terminie niże przewidziany. Dokładne terminy podamy po podpisaniu umowy z wykonawcą - mówi Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Według aktualnych informacji przekazanych przez GDDKiA odcinek 1 (pomiędzy węzłami Widoma i Raciborowice) ma być gotowy w ciągu 25 miesięcy od daty podpisania umowy, a odcinek 3 (czyli przebudowa ulicy Kocmyrzowskiej w Krakowie) w ciągu 34 miesięcy. Czas budowy odcinka w granicach miasta wynosi 34 miesiące od podpisania umowy. Do czasu prac budowlanych nie wliczają się miesiące zimowe.

Fragment S7 Widoma–Kraków będzie mieć 18,3 km długości. Ma być to trasa o przekroju 2x2 (na terenie powiatu krakowskiego) i 2x3 (w Krakowie) z pasami o szerokości 3,5 m oraz z pasami awaryjnymi – 2,5 m szerokości. Pas dzielący na terenie powiatu będzie mieć 12 m szerokości, a w Krakowie 5 m.

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Uwalić sądy są w stanie w ciągu nocy. Poprawić prawo dotyczące przetargów - nie da rady. A w jaki sposób odzyskają od firmy Salini różnicę związaną ze wzrostem kosztów budowy? Przypominam, że Salini wydłużyła już pierwszy etap bo odwoływała się od odrzucenia jej oferty.

Dodaj ogłoszenie