Proponowane warianty
Wariant 1. zakładał wykonanie połączenia wzdłuż ulicy Turowicza. Planowane połączenie wytyczono częściowo po trajektorii istniejących garaży, na przedłużeniu ul. Pierzchówka. Wzdłuż drogi wyznaczono jednostronny chodnik (po stronie zabudowy). "Wykonanie nowej drogi wiązałoby się z zamknięciem zjazdu na ul. Turowicza. Połączenie w takim kształcie wymagałoby nielicznych wycinek zieleni" - informuje projektant
Wariant 2. zakładał bezpośrednie połączenie z ulicą Beskidzką. "Projektowana droga przecięłaby zieleniec i ciąg pieszy prowadzący z terenu osiedla na targ. W celu ograniczenia wycinek zaproponowano jednostronny chodnik. Przejście piesze (prowadzące na targ) miałoby być wyniesione, podobnie jak chodnik wzdłuż ul. Beskidzkiej(...)" - czytamy
Wariant 3. zakładał przedłużenie ulicy Przykopy do ul. Sas-Zubrzyckiego wraz z jej przebudową i poszerzeniem. Przedłużenie ulicy Przykopy zaproponowano jako ulicę o szerokości 4,5 m z poszerzeniami do 6,5 m i 9,26 m na łukach. Na długości 78 mb zaprojektowano jednostronny chodnik, w dalszej części opracowania zaprojektowano obustronny chodnik. Przejścia przez jezdnię miałyby być wyniesione, tak samo jak łuk drogi i skrzyżowanie ulic Sas-Zubrzyckiego i Malwowej.
Głosy mieszkańców
W trakcie, trwających miesiąc konsultacji mieszkańcy mogli wyrazić swoją opinię poprzez udział w spotkaniu, formularz bądź rozmowę telefoniczną. Już w trakcie pierwszego spotkania mieszkańcy biorący w nim udział wyrazili niechęć do jakiejkolwiek formy zabudowy ul. Przekopy. Wnioskowali też o zaniechanie inwestycji argumentując to m.in. potrzebą utrzymania niskiego natężenia ruchu czy ochroną terenów zieleni.
Pojawił się też głos, by projektant zaproponował kolejny wariant (nazwany przez mieszkańca „koncepcją zero”) przebudowy ulicy. Wariant ten miałby za zadanie wyeliminowanie istniejących problemów przy jednoczesnym utrzymaniu przebiegu oraz charakteru drogi.
Jak wynika z raportu opublikowanego przez ZDMK, podobne zdanie mieli mieszkańcy, którzy wypełnili formularz czy przekazali uwagi telefonicznie. Niektórzy zwracali uwagę, że warianty ingerują w ich posesje, inni podkreślali, że przez wycinkę zieleni zwiększy się ilość smogu na tym obszarze, a jeszcze inni mieszkańcy podnosili, że jeden z wariantów inwestycji spowoduje likwidacje miejsc parkingowych, co jest niedopuszczalne. Kilkanaście głosów optowało za jedynym dopuszczalnym wariantem I, który "w najmniejszym stopniu zagrażałby mieszkańcom".
Wnioski projektanta i ZDMK
Jak podkreślił we wnioskach projektant, wariant 3 pozwala na dobre skomunikowanie ulicy Przykopy z Beskidzką oraz przyległej zabudowy i w dużej mierze pokrywa się z aktualnie funkcjonującą drogą osiedlową. Tyle, że ma wady, a te polegają na likwidacji miejsc parkingowych oraz ingerencji w zieleń.
W odniesieniu do wariantów 2 i 1 projektant tłumaczy, że: "Biorąc pod uwagę aspekt społeczny a także uwarunkowania ruchowe należy odrzucić wariant 2, pomimo, że jest najtańszy w realizacji w terenie. Wariant 1 należy uznać za rozwiązanie preferowane" - czytamy w raporcie. Prosi on również o rozważenie wariantu "0" czyli zaniechanie inwestycji i pozostawienie obecnego połączenia z Turowicza z ewentualnymi modyfikacjami pasa drogi głównej.
Jak czytamy w opracowaniu, ZDMK "przychyla się do stanowiska Projektanta dot. wariantu „0”, tj. zaniechanie inwestycji
i pozostawienie obecnego połączenia z Turowicza z ewentualnymi modyfikacjami pasa drogi głównej (w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu) oraz uprawomocnienie funkcjonowania w sieci drogowej rozwiązania niezgodnego z warunkami technicznymi".
Cały raport dostępny jest TUTAJ.
- Zanim wieś Zakopane stała się miastem. Tak tu było przed ponad 100 laty!
- Gdzie na szybki wypad z Krakowa? TOP 10 urokliwych miejsc z dala od zgiełku
- Greckie plaże i chorwackie wody na wyciągnięcie ręki. Wakacje 30 minut od Krakowa!
- Będzie nowy wiek emerytalny w Polsce? Takie mogą być emerytury stażowe
- Najmodniejsze sukienki na wesele w 2023 roku. Takie są trendy w tym sezonie
- TOP 15 najlepszych parków rozrywki w Polsce. Tu warto przyjechać! RANKING
Europę czekają chłodne miesiące. KE przedstawiła program oszczędzania energii
