Żabno może być kolejnym miastem w regionie, które w niedługim czasie będzie miało obwodnicę. O trasie wyprowadzającej natężony ruch z podtarnowskiego miasteczka, mówiło się już od dawna, ale sporo trwały najpierw uzgodnienia dotyczące przebiegu obwodnicy, a później przedłużały się procedury związane z wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji.
Ostatecznie kluczowy dokument, bez którego nie można rozpocząć przygotowań do budowy nowej drogi, został wydany przez burmistrza Żabna końcem 2024 roku.
- Zdecydowana większość mieszkańców czeka na tę inwestycję z niecierpliwością - podkreśla Tomasz Kijowski, burmistrz Żabna.
Trzy obiekty do wyburzenia
Planowana obwodnica ma zostać poprowadzona w wariancie "B", czyli tym, który zakłada budowę drogi po zachodniej stronie rzeki Żabnica. Trasa powstania w ciągu dwóch dróg wojewódzkich o numerach: 973 i 975. Początek nowej trasy ma się właśnie rozpocząć rondem na styku tych dwóch dróg.
Następnie proponowana trasa przecina ulicę Piłsudskiego i przebiega dalej po zachodniej stronie linii kolejowej nr 115 Tarnów – Szczucin i rzeki Żabnicy. Później przetnie ul. Sieradzką, DW 975, ul. Warszawską i poprowadzona zostanie przez część miejscowości Podlesie Dębowe. Obwodnica zakończy się, skrzyżowaniem z DW 973. Cała trasa ma liczyć niecałe 6 km.
- Jak rozmawiałem z przedstawicielami Zarządu Dróg Wojewódzkich, to jest jedna z najmniej kolizyjnych obwodnic, jakie powstają. Jej przebieg jest bardzo bezpieczny, nie ma żadnych wyburzeń domów, a wyburzone zostaną tylko trzy budynki: stara stodoła, pieczarkarnia, która nie jest używana od wielu lat i jedna altanka rekreacyjna - zaznacza burmistrz Kijowski.
Nie wszyscy zadowoleni z przebiegu obwodnicy Żabna
Mimo to mieszkańcy niektórych terenów, obok których poprowadzona będzie obwodnica, protestują przeciwko jej budowie w tym wariancie. Podczas konsultacji społecznych przy wydawaniu decyzji środowiskowej, do urzędu w Żabnie trafiło ponad 100 pytań odnośnie inwestycji.
- My nikogo nie krzywdzimy, bo nie wyburzamy i nie przesiedlamy, natomiast wiadomo, że niektórzy będą mieli nową drogę bliżej domów - podkreśla Kijowski.
Dodaje, że dzięki obwodnicy większy spokój będzie miała zdecydowanie większa liczba mieszkańców, a przejazd przez centrum Żabna nie będzie się wiązał ze staniem w korku.
Samorządowiec podkreśla, że Żabno znajduje się na trasie Tarnów-Warszawa, a odkąd otwarto most w Borusowej przez miasteczko przejeżdża tysiące aut.
- A ruch zwiększył się jeszcze bardziej po oddaniu niedawno obwodnicy Hubenic i Kozłowa, bo przez to też większość kierowców zaczęła wybierać tę drogę. W Żabnie, gdzie jest skrzyżowanie ze światłami mamy wąskie gardło i tu cały czas się korkuje już od wczesnych godzin porannych do późnego wieczora. Dlatego tak wyczekujemy tej obwodnicy - przekonuje burmistrz.
ZDW zapewnia, że pieniądze na budowę obwodnicy Żabna są
Inwestorem budowy obwodnicy jest Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie, do którego trafiła już wydana przez burmistrza decyzja środowiskowa.
Wstępnie oszacowano, że inwestycja może kosztować od 130 do 140 mln zł.
- ZDW w Krakowie informuje, że posiada zabezpieczone środki na to zadanie - przekazała naszej redakcji Agnieszka Ćwiertniewicz z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie.
W najbliższym czasie ma zostać ogłoszony przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej obwodnicy Żabna.
POLECANE
- Tarnowianie powitali 2025 rok, wielka zabawa sylwestrowa powróciła na Rynek
- Nasi ludzie w TV. Mogliśmy ich oglądać w tym roku na ekranach telewizorów
- Przypomnijcie sobie Tarnów z pierwszej dekady XXI wieku! Łezka w oku się zakręci
- Katastrofa na Dunajcu koło Tarnowa. Tysiące śniętych ryb
- Takimi autobusami kiedyś jeździło się po Tarnowie! Zostało po nich tylko wspomnienie
- Oto najwięksi pracodawcy w regionie! Zatrudniają setki, a nawet tysiące osób
