https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Centrum handlowe Atut Bielany powstało nad Wisłą przy ruchliwej drodze. Teraz są problemy z korkami i parkowaniem

Piotr Tymczak
Na parkingu przy Centrum Hanldowym Atut Bielany trzeba pobierać bilet parkingowy.
Na parkingu przy Centrum Hanldowym Atut Bielany trzeba pobierać bilet parkingowy. Andrzej Banaś
Mieszkańcy zwracają uwagę, że budowa Centrum Handlowego Atut Bielany przy ul. Księcia Józefa (w rejonie mostu Zwierzynieckiego) zwiększyła obciążenie na tej już wcześniej ruchliwej drodze. Pojawił się też problem z parkowaniem przy tym markecie. Wprowadzono tam opłaty za postój. Nie wszyscy klienci to zauważyli i zakupy kosztowały ich dodatkowe 95 zł. Teraz muszą tracić czas i walczyć o uwzględnienie reklamacji. Pojawiają się też pytania, jak doszło do zgody na realizację takiej inwestycji na zielonych terenach nad Wisłą.

- W rejonie Przegorzał i Bielan brakowało sklepów. Budowa centrum handlowego przy ulicy Księcia Józefa w takiej lokalizacji budziła jednak wątpliwości. Nie byłem entuzjastą tej inwestycji. W dzielnicy zwracaliśmy uwagę, że układ drogowy powinien być bardziej rozbudowany, dojazdy do obiektu dłuższe, by na ulicy Księcia Józefa nie tworzyły się korki, ale tego nie wprowadzono - komentuje Krzysztof Kwarciak, przewodniczący Stowarzyszenia "Ulepszamy Kraków!", radny Dzielnicy VII Zwierzyniec.

W marcu tego roku przed sklepami CH Atut Bielany wprowadzono opłaty za parkowanie. Umieszczono tam (m.in. przy wjeździe) informacje o tym, że parkowanie jest płatne, ale dla klientów nie obowiązuje przez pierwsze dwie godziny. Niektórzy wjeżdżają jednak na pamięć nie zwracając uwagi na oznakowanie, szczególnie na umieszczone mniejszymi literami informacje pod znakiem oznaczającym parking. Kto nie pobierze biletu parkingowego, ten odjeżdża z dodatkową opłatą w wysokości 95 zł.

Negatywne rozpatrzenie reklamacji

W CH Atut Bielany zapewniają, że po okazaniu paragonu z zakupów można liczyć na anulowanie opłaty. Zarządzająca parkingiem firma Apcoa wyjaśnia, że pierwsze wezwanie jest zawsze anulowane, a ustalenia obowiązują od dnia 28 czerwca 2022 r. - Dodatkową opłatę otrzymałem przed 28 czerwca. Dlaczego więc mam być poszkodowany i mam płacić? - komentuje jeden z klientów CH Atut Bielany. - Po złożeniu odwołania otrzymałem informację o negatywnym rozpatrzeniu reklamacji. Od jakiegoś czasu, po otrzymaniu mailowo tej decyzji jestem codziennie nękany sms-ami w stylu: " W związku z prowadzonym postępowaniem windykacyjnym prosimy o niezwłoczny kontakt pod nr. tel..." - dodaje.

Pojawiły się wnioski mieszkańców, że można było uniknąć zamieszania, gdyby powstał parking ze szlabanami (na zasadzie: bez pobrania biletu szlaban się nie otwiera). W CH Atut Bielany wyjaśniają: - Wprowadzono rozwiązanie, które stosowane jest w większości podobnych obiektów w całym kraju. Jest zdecydowanie wygodniejsze dla klientów i nie powoduje dodatkowych korków. W przypadku centrum Atut Bielany musielibyśmy się liczyć z sytuacją, że samochody stojące w kolejce do pobrania biletu przy szlabanie często doprowadzałyby do spowolnienia ruchu na ulicy Księcia Józefa.

Przesiedlili ślimaki, ropuchy i krety

Już jednak samo powstanie marketu przy ul. Księcia Józefa wygenerowało większy ruch na tej drodze.

- Wydanie zgody na budowę centrum handlowego w tym miejscu, to było wielkie nieprozumienie. To tragiczna lokalizacja dla takiego obiektu - komentuje Mariusz Waszkiewicz, prezes Towarzystwa na Rzecz Ochrony Przyrody. - Naszym zdaniem wszystko co znajduje się między ulicą Księcia Józefa a wałem przeciwpowodziowym powinno być niezabudowane. To teren zalewowy. Proponowaliśmy, by w tym miejscu zrobić polder przeciwpowodziowy. Protesty powstrzymywały inne planowane inwestycje w tym rejonie, a w tym przypadku dowiedzieliśmy się o tym przedsięwzięciu, jak już wydano decyzje. Wszystko zrobiono po cichu - dodaje.

Wydział Architektury i Urbanistyki Urzędu Miasta Krakowa wyjaśnia, że inwestycja powstała zgodnie z prawem.

- Z uwagi na brak obowiązującego na tym terenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, inwestor uzyskał decyzję ustalającą warunki zabudowy, a następnie decyzję pozwolenia na budowę, spełniając wszystkie warunki w niej ustalone - informują w magistracie.

Zaznaczają tam, że inwestor posiadał decyzję Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie zezwalającą na zniszczenie siedlisk będących obszarem rozrodu i wychowu młodych ślimaka winniczka, ropuchy szarej, żaby trawnej, ryjówki aksamitnej i kreta oraz przemieszczenie tych gatunków z miejsc regularnego przebywania na inne miejsca.

Trwa budowa północnej obwodnicy Krakowa. W ramach prac powstają jezdnie, obiekty mostowe i tunele.

Kraków. Budowa północnej obwodnicy. Powstają jezdnie, tunele...

Na terenie linii tramwajowej do Trasa Zwierzyniecka - Salwator

W magistracie przyznają również, że inwestor posiadał pozytywną opinię Wydziału Gospodarki Komunalnej UMK w odniesieniu do ochrony przed zabudową rezerw terenowych pod planowane inwestycje komunikacyjne – z uwagą – że zgodnie z dotychczasowymi opracowaniami planistycznymi teren objęty wnioskiem częściowo znajduje się w liniach rozgraniczających planowanej Trasy Zwierzynieckiej (od ul. Księcia Józefa do ronda Ofiar Katynia, z tunelem pod wzgórzem bł. Bronisławy; wstępnie szacowano, że może powstać ok. 2030 r.). Wyjaśniono też, że inwestycja częściowo znajduje się na terenie planowanej linii tramwajowej na odcinku Trasa Zwierzyniecka - Salwator, w ramach której ma także powstać pętla autobusowo-tramwajowa oraz parking park&ride.

- Tłumaczenie, że powstanie Trasa Zwierzyniecka i linia tramwajowa nie jest przekonujące. Nie wiadomo kiedy i czy w ogóle powstaną. Poza tym powinno być tak, że najpierw budowana jest infrastruktura drogowa, a później, jak jest odpowiedni dojazd, to ewentualnie można myśleć o zabudowie, ale nie tak dużej - mówi prezes Mariusz Waszkiewicz.

Radny Krzysztof Kwarciak, zwraca uwagę: - Nie byłoby problemu z zajmowaniem na dłuższy czas miejsc postojowych przed CH Atut Bielany gdyby w tym rejonie powstał parking park&ride. Wtedy nie byłoby podstaw do wprowadzania opłat na parkingu przed sklepem. Brak parkingów "parkuj i jedź" przy drogach wjazdowych do Krakowa, to jednak systemowy problem, którego miasto od lat nie potrafi rozwiązać.

Otwarcie Trasy Łagiewnickiej planowane jest pod koniec sierpnia.

Kraków. Trasa Łagiewnicka: tunele czekają na otwarcie, powst...

FLESZ - Czym spowodowane są ciągłe podwyżki cen paliw i energii?

od 16 lat
Wideo

Komentarze 9

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

R
Rudy z Budy
26 lipca, 10:18, Zbigniew Rusek:

Ja bym nie był za aż takim przedłużeniem tras tramwajów (zwłaszcza, ze spowoduje to skrócenie tras autobsuów), ale uwazam, że pętla na Salwatorze powinna być nieco przeniesiona na zachód, by była jak najbliżej cmentarza na Salwatorze - czyli przedłużenie trasy o jeden przystanek).

26 lipca, 18:46, Antyrusek:

W kontekście przeniesienia pętli "na zachód, o jeden przystanek" - słyszałeś kiedyś o zasadzie celowego i racjonalnego wydatkowania publicznego?

26 lipca, 20:24, No pewnie!:

Tak, tzw. Trasa Łagiewnicka jest tego przykładem. Prawie 1,5 mld zł. z kieszeni podatnika po to, żeby... no właśnie po dziś dzień nie bardzo wiadomo, po co. Jak, w jakiej formie — i po jak długim czasie te koszmarnie wielkie pieniądze miałyby „wrócić” do Krakowa?

Jak to po co...to Ty nie wiesz..?..przeciez to droga (trasa) laczaca Palac wLagiewnikch gdzie mieszka ON z nowo wybudowanym krytym basenem plywackim obok jednostki wojskowej w Pychowcach. I ON tam jezdzi sie kapac i zaznawac innych rozkoszy jak masaz i sauna.

N
No pewnie!
26 lipca, 10:18, Zbigniew Rusek:

Ja bym nie był za aż takim przedłużeniem tras tramwajów (zwłaszcza, ze spowoduje to skrócenie tras autobsuów), ale uwazam, że pętla na Salwatorze powinna być nieco przeniesiona na zachód, by była jak najbliżej cmentarza na Salwatorze - czyli przedłużenie trasy o jeden przystanek).

26 lipca, 18:46, Antyrusek:

W kontekście przeniesienia pętli "na zachód, o jeden przystanek" - słyszałeś kiedyś o zasadzie celowego i racjonalnego wydatkowania publicznego?

Tak, tzw. Trasa Łagiewnicka jest tego przykładem. Prawie 1,5 mld zł. z kieszeni podatnika po to, żeby... no właśnie po dziś dzień nie bardzo wiadomo, po co. Jak, w jakiej formie — i po jak długim czasie te koszmarnie wielkie pieniądze miałyby „wrócić” do Krakowa?

A
Antyrusek
26 lipca, 10:18, Zbigniew Rusek:

Ja bym nie był za aż takim przedłużeniem tras tramwajów (zwłaszcza, ze spowoduje to skrócenie tras autobsuów), ale uwazam, że pętla na Salwatorze powinna być nieco przeniesiona na zachód, by była jak najbliżej cmentarza na Salwatorze - czyli przedłużenie trasy o jeden przystanek).

W kontekście przeniesienia pętli "na zachód, o jeden przystanek" - słyszałeś kiedyś o zasadzie celowego i racjonalnego wydatkowania publicznego?

P
Proste?
„Wydział Architektury i Urbanistyki Urzędu Miasta Krakowa wyjaśnia, że inwestycja powstała zgodnie z prawem.”

Nauczcie się więc, małe ludziki: można robić przewały, ale zawsze trzeba mieć „podkładkę” — aby żaden prokurator nie mógł się przyczepić.
:D
„Mieszkańcy zwracają uwagę, że budowa Centrum Handlowego Atut Bielany przy ul. Księcia Józefa (w rejonie mostu Zwierzynieckiego) zwiększyła obciążenie tej już wcześniej ruchliwej drodze.”

Oczywiście, ten efekt z pewnością nie wystąpi w przypadku budowanego obecnie „outletu” przy Nowohuckiej — tego są pewni zarówno radni, którzy się na to zgodzili, jak i „inwestor”, który uparł się uszczęśliwić Kraków tym swoim „outletem” (jakby jeszcze mało marketów w mieście było, a od miejsca owej inwestycji w odległości raptem 300m jest Selgross, zaś 300m w drugą stronę jest M-1).

Nie, obciążenie tej już często korkującej się Nowohuckiej z pewnością się nie zwiększy — to tylko na Księcia Józefa takie numery, to wyjątek!

Zaś jak wyrąbią to „Nowe Miasto” na 100 tys. mieszkańców na Rybitwach — to obciążenie Lipskiej, oczywiście, również się nie zwiększy, to przecież jasne!
t
trutty
"Jak doszlo do realizacji...?".....nastepny przekret w UM gdzie wlada i panuje niejaki Machlojski
R
Rudy z Budy
"Jak doszlo do realizacji....?"....nastepny przekret w UM gdzie panuje i wlada niejaki Machlojski.
Z
Zbigniew Rusek
Ja bym nie był za aż takim przedłużeniem tras tramwajów (zwłaszcza, ze spowoduje to skrócenie tras autobsuów), ale uwazam, że pętla na Salwatorze powinna być nieco przeniesiona na zachód, by była jak najbliżej cmentarza na Salwatorze - czyli przedłużenie trasy o jeden przystanek).
G
Gość
Bez ładu i składu i byle szybko za to bez krzty logiki .czy w UM pracują ludzie z brakami intelektu czy przyjaciele inwestora
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska