https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków chwali się remontami nakładkowymi. Na ten cel wydano już 170 mln zł

Piotr Ogórek
Opracowanie:
Remonty nakładkowe
Remonty nakładkowe Archiwum
Miasto od kilku lat do naprawy nawierzchni ulic stosuje tzw. metodę nakładkową, która polega na wymianie jedynie jej wierzchniej warstwy. Metodę stosuje się od roku 2014 i od tego czasu wydano na takie remonty 170 mln zł, z czego 23 mln zł w tym roku.

Coraz więcej zakażeń w Krakowie. Miasto zamyka punkty obsługi mieszkańców

Źródło: x-news/TVN24

Metodą nakładkową w Krakowie remontuje się te ulice, które są zniszczone powierzchownie, gdy nie trzeba ingerować w podbudowę czy konstrukcję. W takim przypadku, zamiast uzupełniać pojedyncze ubytki, po prostu wymienia się całą wierzchnią warstwę. Taka metoda jest trwalsza niż punktowa wymiana oraz zdecydowanie mniej kosztowna niż np. przebudowa. Położenie nakładki sprawia, że ulica wygląda jak nowa.

Do tzw. nakładki kwalifikowane są całe ulice bądź ich fragmenty. Dodatkowo, zanim pojawi się nowa nawierzchnia, drogowcy wymieniają krawężniki, poprawiają chodniki, regulują studzienki kanalizacyjne. Wymiana nawierzchni sprawia, że ulica wygląda jak po gruntownej przebudowie i służy przez kolejne lata.

W ciągu ostatnich sześciu lat za kwotę ponad 170 mln zł poprawiono stan krakowskich ulic. W 2014 r. wyremontowano metodą nakładkową 27 ulic, m.in. al. Andersa (ok. 1,2 mln zł), al. Przyjaźni (ok. 1 mln zł), Witosa (ok. 1,1 mln zł) czy Pachońskiego (ok. 1,1 mln zł).

Rok później wyremontowano 46 ulic, m.in. al. Focha (ok. 2,7 mln zł), al. Andersa (ok. 2 mln zł), Opolska (ok. 1,9 mln zł) czy Czarnowiejska (ok. 1,6 mln zł). W 2016 r. remontem objęto 50 ulic, m.in. al. Andersa (3 mln zł), Nowosądecka (ok. 2 mln zł), Zakopiańska (ok. 2 mln zł), Reymonta (ok. 1,8 mln zł), Piastowska (ok. 1,6 mln zł), w kolejnym roku 52 ulice m.in. Kamieńskiego (ok. 2,2 mln zł), Wrocławska (ok. 2,1 mln zł), Krowoderskich Zuchów (ok. 1,9 mln zł) czy Kapelanka (ok. 1,8 mln zł). W 2018 r. metodę nakładkową zastosowano na 36 ulicach, m.in. Ćwiklińskiej (ok. 4,5 mln zł), Królowej Jadwigi (ok. 1,4 mln zł), Saskiej (ok. 1,2 mln zł). W 2019 r. nową nawierzchnię zyskało 29 ulic, m.in. Rydza-Śmigłego (ok. 4,1 mln zł), Mierzwy (ok. 2 mln zł), Cienista (ok. 1,6 mln zł).

Tegoroczne prace ruszyły wczesną wiosną. Do tej pory świeżą warstwą asfaltu drogowcy pokryli 31 ulic, w sumie za około 23 mln zł wyremontują ich 38. W większości miejsc prace już się zakończyły, pozostały jeszcze prace m.in. na ul. Gustawa Daniłowskiego, Jakuba Zachemskiego, Jasnogórskiej czy Józefa.

Nowa nawierzchnia pojawiła się m.in. na: ul. Prądnickiej (odcinek od Bratysławskiej do Szpitala Narutowicza), ul. Kronikarza Galla (odcinek od Królewskiej do Juliusza Lea), al. Kijowskiej (odcinek od Wrocławskiej do Kazimierza Wielkiego), ul. Henryka Sienkiewicza (od Grottgera do Kazimierza Wielkiego), Hynka, ul. Daniela Chodowieckiego, ul. ks. Stanisława Stojałowskiego, ul. Kluczborskiej (odcinek od ul. Prądnickiej), ul. Architektów oraz ul. Lubelskiej. Najwięcej środków pochłonęły prace na ul. ks. Stojałowskiego (ok. 3,7 mln zł), al. Kijowskiej (ok. 1,9 mln zł) czy Chodowieckiego (ok. 1,8 mln zł).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zbigniew Rusek
Niestety, nie przerabiają kratek ściekowych ze zwykłych na krawężnikowe, a pasy ruchu są z reguły zbyt wąskie, przez co autobusy musza jechać po kratkach, gdyż inaczej by lewym bokiem poruszały się po drugim pasie ruchu (dla przeciwnego kierunku). W efekcie autobusy na zapadniętych kratach ulegają tąpnięciom, niszczą się i powoduje to wstrząsy, a kratki zapadają się właśnie pod ciężarem autobusów. Kraty ściekowe powinny być w krawężnikach, a pasy ruchu także powinny być na tyle szerokie, by autobus mógł jechać z normalną szybkością i nie trzeć kołami o krawężnik. Urzędnicy sami chyba nie wiedza, jakie wymiary ma autobus.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska