https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Ciągłe awarie szyn, bo miasto źle planuje poważne remonty

Piotr Rąpalski
Żeby szyny nie wyskakiwały, trzeba je schładzać wodą
Żeby szyny nie wyskakiwały, trzeba je schładzać wodą Andrzej Banaś
Tramwaje wykoleiły się wczoraj na ul. Stradom i Grzegórzeckiej, a dzień wcześniej na Kościuszki. To wynik tego, że miasto wzięło się zbyt późno za remonty.

- Strach pomyśleć, co się będzie działo, gdy te awarie nastąpią podczas ŚDM. Będą tłumy maszerujące ulicami i wstyd dla Krakowa - skomentowała Lidia Mazur, pasażerka tramwaju nr 6, który wykoleił się wczoraj rano na ul. Stradom. Przyczyny zdarzenia, które utrudniło ruch w mieście przez ponad godzinę, nie są jeszcze znane. Sprawę analizują urzędnicy. Zajmą się też „tajemniczym” wykolejeniem na Grzegórzeckiej, do którego doszło wczoraj po południu. A przypomnijmy, że w poniedziałek, zaraz po zakończonym remoncie na ul. Kościuszki, znów wybrzuszyło się tam torowisko i też tramwaje stanęły.

Od początku roku są problemy z miejską komunikacją, m.in. puszcza guma trzymająca torowiska wykonane w starej technologii i szyny „wyskakują”.

Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu reperuje tory. - Przed ŚDM przeprowadziliśmy serię remontów w miejscach, w których ryzyko awarii było największe - zapewnia Michał Pyclik, rzecznik ZIKiT.

Urzędnicy przyznają jednak, że wykonywali ostatnio głównie doraźne prace naprawcze szyn, żeby tramwaje w ogóle mogły jeździć. Torowiska czekają na przebudowę w lepszej technologii, m.in. na ul. Basztowej, Kościuszki, Krakowskiej, Starowiślnej, Zwierzynieckiej, alei Solidarności, czy całej trasie do Bronowic. Inwestycje rozplanowane są aż do roku 2019.

Krzysztof Kwarciak, radny dzielnicy Zwierzyniec, zwraca uwagę, że trzeba było zabrać się za to dużo wcześniej. I daje przykład. W grudniu 2015 roku naprawiano pętlę na Salwatorze, a w minionym tygodniu fragmenty prowadzącego do niej torowiska na ul. Kościuszki. Pochłonęło to około 2 miliony złotych. Tymczasem w 2017 r. planowana jest przebudowa całej ulicy wraz z pętlą i torowiskiem. Prace już wykonane zostaną powtórzone, za kolejne miliony złotych.

- Choć stan torów wymagał natychmiastowej interwencji, odwlekano przebudowę. I tak przez opieszałość władz miasta zmarnuje się sporo pieniędzy - komentuje Kwarciak.

Komentarze 7

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

d
dobrochna
Tak to właśnie jest, stan szyn pozostawia wiele do życzenia a miasto nie może robić dużych remontów, bo komuś się ubzdurało, że tutaj będzie ŚDM... księża nie dokładają ani złotówki, rząd rzuca ochłapy, a Kraków musi to wszystko brać na klatę... a potem się to tak kończy.
m
mechanik
Czy wszyscy zapomnieli już o stosowaniu dylatacji na długich odcinkach torowisk??? Zarzucono już ten stary a jednak mądry "wynalazek". Panowie "konstruktorzy"od remontów zapomnieli że w gorącu elementy stalowe się wydłużają????Na długich odcinkach torowisk niema ani jednej dylatacji to gdzie ma się podziać nadmiar wydłużającej się szyny???Krawężniki na mieście też "wstają"!!!!!ZDZIWIENI????
Z
Zen
To wyprowadz sie na wie.s bedziesz miał cisze.
ja
Może pęknąć opona, zatrzeć się silnik i nawet zapalić, może paść akumulator, jak wsiądzie do autobusu za dużo ludzi, a autobus jest nisko pojemny w porównaniu z tramwajem, to nie domkną się drzwi i autobus nie pojedzie, autobus emituje spaliny, nawet ten elektryczny to nie jest rewelacja, nie dość że bierze jeszcze mniej ludzi od autobusu standardowego, to dopiero mogą być awaryjne ! Transport szynowy to podstawa komunikacyjna dużych miast, a autobusy to dopełnienie siatki komunikacyjnej a nie podstawa.
m
mieszkaniec-krk
Tramwaje na łukach na tych pętlach piszczą tak głośno, że słychać to w promieniu kilkuset metrów, nawet w środku dnia, kiedy miejski hałas jest większy. A tramwaje jeżdżą od 4/5 do 23.
Jest to naprawdę bardzo uciążliwe.
k
ktos
Za nie długo można będzie szybowcami pośmigać to po co torowiska?
o
olo
A autobusy spokojnie pojechały by dalej. Żadnych wykolejeń, blokowań torowisk itd. Tylko buspasy realne zrobić.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska