Kraków. Co dalej z Trasą Pychowicką i Zwierzyniecką? Spółka ponownie ogłasza przetarg

Bartosz Dybała
Bartosz Dybała
Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Spółka Trasa Łagiewnicka ponownie ogłosiła przetarg na opracowanie koncepcji oraz przeprowadzenie konsultacji społecznych dla Tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej. Oferty w pierwszym postępowaniu przerosły możliwości finansowe miasta.

FLESZ - Co powinien zawierać idealny profil na Linkedin?

- Kontynuujemy prace związane z największym - realizowanym obecnie - projektem inwestycyjnym w Krakowie, którego celem jest odciążenie komunikacyjne centrum miasta - mówi prezydent Jacek Majchrowski.

- Pierwszy przetarg ogłaszany był u progu pandemii, co mogło wpłynąć na wyższe wyceny. Liczymy, że stopniowe uwalnianie gospodarki oraz zmiany, jakie wprowadziliśmy w przetargu, pozwolą uzyskać niższe oferty - informuje Mariusz Piątkowski, prezes Trasy Łagiewnickiej.

Przetarg dotyczy budowy Tras Zwierzynieckiej oraz Pychowickiej. Wykonawca, który zostanie w nim wyłoniony, będzie miał za zadanie m.in. opracowanie koncepcji, niezbędnej do budowy tych tras.

Kraków. Budowa Trasy Łagiewnickiej [WIZUALIZACJE]

- Wykonawca zobowiązany będzie wykonać wariantową koncepcję podzieloną na dwa niezależne zadania wraz z wykonaniem badań geologicznych. Zadanie I obejmuje odcinek Trasy Pychowickiej od końca zakresu budowy Trasy Łagiewnickiej przy ul. Grota Roweckiego do ul. Księcia Józefa. Zadanie II obejmuje odcinek Trasy Zwierzynieckiej od ul. Księcia Józefa do ronda Ofiar Katynia -mówi Krzysztof Migdał z zarządu spółki Trasa Łagiewnicka.

Zarówno Trasa Zwierzyniecka (w jej ramach powstanie tunel pod wzgórzem św. Bronisławy) jak i Trasa Pychowicka przygotowane do realizacji będą w formie dwóch jezdni po dwa pasy ruchu. W rejonie skrzyżowania Trasy Pychowickiej z ulicą Księcia Józefa planowane jest zlokalizowanie nowej pętli tramwajowo–autobusowej oraz parkingu Park and Ride i wykonanie odcinka pętli tramwajowej do pętli Salwator.

W rozwiązaniach wariantowych analizowane będzie zarówno przekroczenie rzeki Wisły tunelem jak i obiektem mostowym, a także poprowadzenie linii tramwajowej wzdłuż poszczególnych fragmentów obu zadań.

Firmy będą mieć około dwa miesiące na złożenie ofert w przetargu na opracowanie koncepcji tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej. Później, jeżeli oferty spełnią kryteria finansowe, na ich sprawdzenie i wybór wykonawcy potrzeba 2-3 miesięcy. Zakładając, że będą to trzy miesiące - wykonawca koncepcji mógłby być znany w połowie października. Na prace potrzeba 37 miesięcy. Koncepcja dwóch kolejnych tras mogłaby więc powstać pod koniec 20203 r. Później potrzeba co najmniej dwóch lat na stworzenie projektu i uzyskanie wszelkich zgód. Na samą budowę nowych dróg trzeba rezerwować 36-48 miesięcy.

Obecnie, w dobie pandemii, trudno przewidzieć, jaka będzie sytuacja ekonomiczna miasta za kilka lat. Jeżeli jednak znajdzie finansowanie w budżecie albo zewnętrzne fundusze (np. państwowe), to teoretycznie nowe trasy mogłyby powstać ok. 2030 r. Wstępnie koszt inwestycji szacowany jest na ok. 2,6 mld zł.

Przypomnijmy, że trasy Pychowicka i Zwierzyniecka planowane są od lat. Wraz z powstającą Trasą Łagiewnicką (o długości 3,5 km, powstaje na odcinku od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej) mają utworzyć brakujący element trzeciej obwodnicy. Ich zadaniem ma być zachęcenie kierujących do rezygnacji z przejazdu przez centrum miasta Krakowa (szczególnie Alejami Trzech Wieszczów) i skorzystanie z szybkiego i bezkolizyjnego połączenia międzydzielnicowego. Zwiększenie płynności ruchu na III obwodnicy ma przyczynić się do zmniejszenia ilości zanieczyszczeń emitowanych przez pojazdy, zarówno w centrum miasta jak i na obwodnicy.

Czytaj także

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

S
StopPychowickiej

Nie dla betonu w dolinie wisly i dolinie rudawy, na zakrzowku i na lakach pychowickich nie dla niszczenia wzgorza sw barbary i sikornika. Zatrzymajmy dewastacje zielonych terenow Krakowa. Nie pozwolmy sobie na zabetonowanie najcenniejszych terenow zielonych w Krakowie!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3