Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Cztery warianty nowej linii tramwajowej Cichy Kącik-Azory

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Wykonawca koncepcji linii tramwajowej na odcinku Azory – Cichy Kącik wraz z towarzyszącym układem drogowym przygotował cztery warianty rozwiązań.

FLESZ - Wojna o zboże osłabia ukraińską gospodarkę. Komentarz

od 16 lat

W 2014 roku na zlecenie Miasta opracowano Studium wykonalności dla połączenia drogowego ul. Piastowska – ul. Głowackiego – ul. Weissa w Krakowie. Spośród kilku przygotowanych wariantów wybrano rozwiązanie, które przewiduje oparcie systemu transportowego na linii tramwajowej od osiedla Azory do pętli w Cichym Kąciku. Nowa trasa tramwaju ma się zaczynać od ulicy Weissa, gdzie połączy się z planowaną trasą szybkiego tramwaju z Krowodrzy Górki do osiedla Azory. Następnie ma przekroczyć magistralę kolejową wschód – zachód, dojść do ul. Głowackiego i biec wzdłuż tej ulicy w kierunku południowym do skrzyżowania z ulicą Podchorążych. Tam ma powstać skrzyżowanie z już istniejącym układem torowym, w części zapewniające możliwość poprowadzenia komunikacji tramwajowej w różnych kierunkach. Na dalszym odcinku linia ma biec w kierunku południowym wzdłuż ulicy Piastowskiej aż do pętli Cichy Kącik.

W oparciu o ten wariant przygotowana jest obecnie przez firmę Fehlings Krug Polska Sp. z o.o. koncepcja przebiegu, z propozycjami konkretnych rozwiązań technicznych, szczególnie na styku z już istniejącą infrastrukturą drogową i kolejową. W oparciu o uzyskanie przez projektanta uzgodnienia i wytyczne miejskich jednostek i zarządców sieci, opracowane zostały cztery warianty dla budowy linii tramwajowej Azory – Cichy Kącik wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Koncepcje przewidują też rozwiązania dotyczące przebudowy ul. Piastowskiej od skrzyżowania z al. 3 Maja do skrzyżowania z ul. Królowej Jadwigi. Jednym z elementów ma być nowy most na rzece Rudawie.

Z WARIANTAMI MOŻNA ZAPOZNAĆ SIĘ TUTAJ

WARIANT 1

Projekt przewiduje wykonanie trasy tramwajowej łączącej pętlę „Cichy Kącik” z pętlą „Azory”. Ulicę Głowackiego z ul. Weissa połączy tunel tramwajowy, tunel samochodowy i tunel pieszo - rowerowy. Trasy będą wybudowane pod linią kolejową. Całość projektu zostanie podzielona na trzy fazy (trzy odcinki).

a) Faza 1
Na odcinku od pętli „Cichy Kącik” do skrzyżowania ul. Piastowskiej, Bronowickiej, Głowackiego i Podchorążych zaprojektowano jezdnię o szerokości 7m z dodatkowymi pasami do lewoskrętów i prawo skrętów na skrzyżowaniach. Pomiędzy ul. Igrców a ul. Olimpijską jezdnia zwiększa się do szerokości 12m (4x3m) ze względu na zaprojektowanie pasów włączenia i wyłączenia oraz lewo- i prawo skrętów. W kierunku północnym zmienia ulega szerokość pasów do 3,5m. W okolicy skrzyżowań występuje poszerzenie jezdni do 10,5m na dodatkowe pasy. Zaprojektowano obustronne chodniki i ścieżki rowerowe o szerokościach 2,5m.

b) Faza 2
Na odcinku od skrzyżowania ul. Podchorążych z ul. Głowackiego do pętli „Azory” zaprojektowano jezdnię o szerokości 6m. Szerokość jezdni zwiększa się do 7m przed wjazdem do tunelu. Wyjazd z tunelu po stronie północnej przechodzi pod ul. Radzikowskiego i łączy się z ul. Weissa. Ponadto po stronie zachodniej tunelu tramwajowego zaprojektowano tunel pieszo rowerowy o szerokości 6m. Po zachodniej stronie jezdni zaprojektowano ścieżki rowerowe o szerokości 2,5 m oraz chodniki o szerokości 2,5m.

c) Faza 3
Na odcinku od pętli „Cichy Kącik” do mostu zaprojektowano jezdnię o szerokości 6m oraz dwustronnie chodnik i ścieżkę rowerową o szerokościach 2,5m. Od mostu do ul. Królowej Jadwigi szerokość jezdni wynosi 7m. Przed skrzyżowaniem poszerzono do 10,5m ze względu na dodatkowy pas jezdni.

WARIANT 2

Projekt przewiduje wykonanie trasy tramwajowej łączącej pętlę „Cichy Kącik” z pętlą „Azory”. Ulicę Głowackiego z ul. Weissa połączy tunel tramwajowy i pieszo-rowerowy. Połączenie samochodowe będzie realizowane przez ul. Czyżewskiego. Trasy będą wybudowane pod linią kolejową. Całość projektu zostanie podzielona na trzy fazy (trzy odcinki).

a) Faza 1
Na odcinku od pętli „Cichy Kącik” do skrzyżowania ul. Piastowskiej, Bronowickiej, Głowackiego i Podchorążych zaprojektowano jezdnię o szerokości 7m z dodatkowymi pasami do lewoskrętów i prawo skrętów na skrzyżowaniach. Pomiędzy ul. Igrców a ul. Olimpijską jezdnia zwiększa się do szerokości 12m (4x3m) ze względu na zaprojektowanie pasów włączenia i wyłączenia oraz lewo- i prawo skrętów. W kierunku północnym zmienia ulega szerokość pasów do 3,5m. W okolicy skrzyżowań występuje poszerzenie jezdni do 10,5m na dodatkowe pasy. Zaprojektowano obustronne chodniki i ścieżki rowerowe o szerokościach 2,5m.

b) Faza 2
Od skrzyżowania ul. Głowackiego do ul. Halczyna zaprojektowano jezdnię wspólną z torowiskiem tramwajowym o szerokości 13,2 m. Pasy dla ruchu samochodowego o szerokości 3m. Na odcinku zaprojektowano chodnik i ścieżkę rowerową po stronie zachodniej o szerokościach 2,5m. Od skrzyżowania ul. Halczyna do ul. Czyżewskiego zaprojektowano jezdnię o szerokości 6m. Wzdłuż wanny żelbetowej zaprojektowano drogę dojazdową do działek po zachodniej stronie jezdni. Pod linią kolejową zaprojektowano tunel tramwajowy oraz pieszo-rowerowy. Od skrzyżowania ul. Radzikowskiego do ul. Jaremy zaprojektowano dwustronnie chodnik i ścieżkę rowerową oraz drogę dojazdową do działek po stronie zachodniej.

c) Faza 3
Na odcinku od pętli „Cichy Kącik” do mostu zaprojektowano jezdnię o szerokości 6m oraz dwustronnie chodnik i ścieżkę rowerową o szerokościach 2,5m. Od mostu do ul. Królowej Jadwigi szerokość jezdni wynosi 7m. Przed skrzyżowaniem poszerzono do 10,5m ze względu na dodatkowy pas jezdni.

WARIANT 3

a) Faza 1

Na odcinku od pętli „Cichy Kącik” do skrzyżowania ul. Piastowskiej, Bronowickiej, Głowackiego i Podchorążych zaprojektowano jezdnię o szerokości 7m z dodatkowymi pasami do lewoskrętów i prawo skrętów na skrzyżowaniach. Pomiędzy ul. Igrców a ul. Olimpijską jezdnia zwiększa się do szerokości 12m (4x3m) ze względu na zaprojektowanie pasów włączenia i wyłączenia oraz lewo- i prawo skrętów. W kierunku północnym zmienia ulega szerokość pasów do 3,5m. W okolicy skrzyżowań występuje poszerzenie jezdni do 10,5m na dodatkowe pasy. Zaprojektowano obustronne chodniki i ścieżki rowerowe o szerokościach 2,5m.

b) Faza 2

Na odcinku od skrzyżowania z ul. Podchorążych do ul. Czyżewskiego jezdnię o szerokości od 6m do 7m. Torowisko tramwajowe po stronie zachodniej jezdni. Ścieżka rowerowa oraz chodnik o szerokościach po 2,5m zaprojektowany po stronie zachodniej obiektu. Zaprojektowano tunel tramwajowy pod linią kolejową. Dojazd do tunelu w postaci wanien rozpoczyna się za skrzyżowaniem ul. Podchorążych a od strony północnej wanna kończy się przed ul. Jaremy. Dojazd do ul. Grenadierów oraz działek po stronie zachodniej obiektu zapewni droga dojazdowa. Wzdłuż ul. Weissa zaprojektowano obustronnie chodnik i ścieżkę rowerową o szerokości po 2,5m.

c) Faza 3

Na odcinku od pętli „Cichy Kącik” do mostu zaprojektowano jezdnię o szerokości 6m oraz dwustronnie chodnik i ścieżkę rowerową o szerokościach 2,5m. Od mostu do ul. Królowej Jadwigi szerokość jezdni wynosi 7m. Przed skrzyżowaniem poszerzono do 10,5m ze względu na dodatkowy pas jezdni.

WARIANT 4

Dla wariantu IV faza 1 to odcinek od pętli „Cichy Kącik” do skrzyżowania ul. Piastowskiej z ul. Nawojki. Natomiast
faza 2 od ul. Nawojki do pętli „Azory”.

a) Faza 1
Na odcinku od pętli „Cichy Kącik” do skrzyżowania ul. Piastowskiej z ul. Nawojki zaprojektowano jezdnię o szerokości 7m z dodatkowymi pasami do lewoskrętów i prawo skrętów na skrzyżowaniach. Pomiędzy ul. Igrców, a ul. Olimpijską jezdnia zwiększa się do szerokości 12m (4x3m) ze względu na zaprojektowanie pasów włączenia i wyłączenia oraz lewo- i prawo skrętów. W kierunku północnym zmienia ulega szerokość pasów do 3,5m. W okolicy skrzyżowań występuje poszerzenie jezdni do 10,5m na dodatkowe pasy. Zaprojektowano obustronne chodniki i ścieżki rowerowe o szerokościach 2,5m.

b) Faza 2
Zaprojektowano tunel tramwajowy z dojazdami w wannach za skrzyżowaniem ul. Nawojki do ul. Jaremy. Jezdnia od ul. Nawojki do ul. Podchorążych o szerokości 7m z dodatkowymi pasami o szerokości 3,5m (łącznie 10,5m) oraz chodnik i ścieżka rowerowe obustronna o szerokościach 2,5m. Na odcinku od ul. Podchorążych do ul. Czyżewskiego szerokość jezdni wynosi 6m. Zaprojektowano chodnik i ścieżkę rowerową o szerokościach 2,5m po stronie zachodniej jezdni. Pod linią kolejową zaprojektowano tunel pieszo-rowerowy. Od skrzyżowania ul. Radzikowskiego do ul. Jaremy zaprojektowano dwustronnie chodnik i ścieżkę rowerową oraz drogę dojazdową do działek po stronie zachodniej.

c) Faza 3
Na odcinku od pętli „Cichy Kącik” do mostu zaprojektowano jezdnię o szerokości 6m oraz dwustronnie chodnik i ścieżkę rowerową o szerokościach 2,5m. Od mostu do ul. Królowej Jadwigi szerokość jezdni wynosi 7m. Przed skrzyżowaniem poszerzono do 10,5m ze względu na dodatkowy pas jezdni.

Warianty zostały niedawno zgłoszone do audytu rowerowego. Po zakończeniu audytu rowerowego i dokończeniu fazy uzgodnieniowej, zaplanowane są konsultacje społeczne wariantów linii tramwajowej i infrastruktury towarzyszącej. Następnie zostanie wybrany wariant, który będzie przedmiotem dalszych działań przygotowawczych – opracowany i złożony będzie wniosek o decyzję środowiskową. Oszacowany też zostanie kosztorys inwestorski. W kolejnych latach, po zabezpieczeniu finansowania w budżecie Miasta, zlecona będzie dokumentacja potrzebna do uzyskania decyzji zezwalającej na realizację (ZRID), a następnie budowa.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska