https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Czy w Małopolsce będzie ciszej? Marszałek przygotowuje wytyczne dla zarządców dróg i linii kolejowych

Piotr Subik
29.03.2016 krakow  autostrada a4 korki w kierunku katowic kryspinowfot anna kaczmarz  / dziennik polski / polska press
29.03.2016 krakow autostrada a4 korki w kierunku katowic kryspinowfot anna kaczmarz / dziennik polski / polska press Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press
Najpilniejsze problemy z hałasem powodowanym przez ruch drogowy i kolejowy powinny zostać rozwiązane w Małopolsce do 2022 r. Na całkowite wyeliminowanie uciążliwości szlaków komunikacyjnych dla mieszkańców będziemy musieli niestety poczekać aż do 2033 r. W Urzędzie Marszałkowskim w Krakowie trwają konsultacje Programu ochrony środowiska przed hałasem dla Małopolski.

Nowy program ochrony środowiska przed hałasem zawiera wytyczne dla zarządców najbardziej ruchliwych dróg i linii kolejowych przebiegających przez nasz region. Będzie obligował przede wszystkim Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad oraz PKP Polskie Linie Kolejowe SA do takiego prowadzenia inwestycji na szlakach komunikacyjnych, by stawały się mniej uciążliwe dla okolicznych mieszkańców.

Podstawą dla programu są mapy akustyczne, wykonane w zeszłym roku na podstawie prowadzonego przez GDDKiA w 2015 r. Generalnego Pomiaru Ruchu (GPR). To najważniejsze źródło informacji o ruchu drogowym w Polsce. Podczas prac nad aktualizacją programu (robi się to raz na 5 lat, podobnie jak GPR) przeanalizowano ponad 750 km dróg i prawie 100 km linii kolejowych.

Wnioski nie napawają optymizmem. Przekroczenia dopuszczalnego poziomu hałasu występują w Małopolsce wzdłuż dróg o łącznej długości 521,4 km, w tym 482 km zarządzanych przed GDDKiA, a także niemal 40 km linii kolejowych.

Antidotum na to ma być m.in. wybudowanie w regionie ekranów akustycznych na długości niespełna 2 km oraz szlifowanie torów o długości ok. 1,5 km. Przede wszystkim jednak, na odcinkach dróg o łącznej długości ponad 200 km trzeba położyć nawierzchnię o obniżonej hałaśliwości.

– Plan zawiera wytyczne dla zarządców dróg i kolei, które musza zostać uwzględnione podczas planowania przez nich inwestycji. Przygotowano go tak, aby najszybciej rozwiązać problemy w miejscach, gdzie występuje duże natężenie ruchu i mieszka dużo osób – tłumaczy Karolina Laszczak, dyrektor Departamentu Środowiska w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Małopolskiego.

Zadania o bardzo wysokim i wysokim priorytecie należy wykonać do 2022 r., te o średnim i niski – kolejno do 2025 i 2033 r. Na pierwszy ogień pójdzie ograniczenie hałasu na odcinkach dróg krajowych nr 28 Sucha Beskidzka – Białka, nr 52 Andrychów – Wadowice, nr 7 Miechów – Słomniki oraz nr 44 Oświęcim – Skawina.

Wczoraj w Krakowie samorządowcy spotkali się z twórcą projektu programu Maciejem Hałuchą, dyrektorem ds. ochrony środowiska firmy EKKOM. To element konsultacji społecznych, które urząd prowadzi do 25 stycznia.

Łukasz Rychlewski, naczelnik w Urzędzie Miasta w Olkuszu zwracał m.in. uwagę na obniżenie priorytetu dla przebiegającego przez to miasto odcinka drogi nr 94.

– Zamiast ekranów akustycznych, dostaniemy cichszą nawierzchnię. Choć ekrany nie są idealne, nie wiemy, czy będzie to rozwiązanie satysfakcjonujące – mówi Łukasz Rychlewski.

Uwagi i wnioski do projektu Programu można składać do 25 stycznia br. na adres e-mail: [email protected] lub pisemnie na adres: Departament Środowiska, Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, ul. Racławicka 56, 30-017 Kraków.

Projekt Programu dostępny jest na stronie Biuletynu Informacji Publicznej UMWM w dziale Konsultacje Projektów oraz pod adresem www.powietrze.malopolska.pl/halas, a ponadto jest wyłożony do wglądu w Departamencie Środowiska UMWM, p. 253, ul. Racławicka 56 w Krakowie, w godz. 8:00 – 16:00, od poniedziałku do piątku. Organem właściwym do rozpatrzenia uwag i wniosków jest Zarząd Województwa Małopolskiego.

Komentarze 4

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Obniżenie szybkości zmniejsza hałas od kół, ale tylko od kół, natomiast zwiększa od silników, gdyż wymaga obniżenia biegu, a im niższy bieg, tym głośniejsza praca silnika (wyższe obroty) oraz skutkuje wzrostem emisji spalin. Natomiast bez wątpienia obniżenie szybkości pojazdów szynowych (są prawie zawsze elektryczne) zmniejsza hałas (tramwaje oraz pociągi nie mają skrzyni biegów) i tu należy ograniczać szybkości (pociągi pasażerskie nie powinny pędzić 200 km/h, a tramwaje - max. 40 km/h).
G
Gość
Nawierzchnie na cichą należy stosować przy każdym remoncie drogi (dotychczasową - głośną zrywać i dawać cichą) i ona powinna stać się standardem.
r
res
to ciekawe
H
Huop
a wystarczyłoby obniżenie dopuszczalnej prędkości na drogach gdzie hałas jest przekroczony. ale rozumiem, że po prostu firma szwagier sp. z o.o. chce sobie na kontrakcie zarobić.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska