https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Deweloperzy obudowują pas startowy w Czyżynach [MAPA]

Bartosz Dybała
Osiedle AVIA już powstało, ale bloki czekają jeszcze na odbiór
Osiedle AVIA już powstało, ale bloki czekają jeszcze na odbiór Wojciech Matusik
Teren obok pasa startowego w Czyżynach jest wielkim placem budowy. Rosną kolejne budynki. Deweloper obiecuje park, radni planują deptak, a urzędnicy chcą zrywać beton i sadzić drzewa

Kolejne bloki wyrosną tuż obok obudowanego już osiedlami pasa startowego w Czyżynach, który obecnie wygląda jak ogromny plac budowy. Beton zalewa obszar między ulicami Stella-Sawickiego, Medweckiego i Marii Dąbrowskiej. Ponadto na terenach Politechniki Krakowskiej, po drugiej stronie ulicy Stella-Sawickiego, są już wstępne pozwolenia na stawianie biurowców.

Miasto dopuściło do tak gęstej zabudowy, nie dbając o tereny rekreacyjne, nowe ulice czy parki. Dopiero teraz stara się ratować sytuację, ale wygląda to dość kuriozalnie. Radni miejscy postulują, aby część pasa startowego zabezpieczyć i zrobić tam deptak. Będzie przypominał więzienny spacerniak wśród betonowych ścian bloków.

Kolejna inwestycja ma na celu zerwanie betonu z toru samochodowego przy ulicy Stella-Sawickiego i posadzenia tam drzew. Lepiej było jednak nie pozwolić na wycięcie tych, które rosły w tej okolicy. Również deweloper, który postawił największe osiedle AVIA w tym rejonie i wyciął drzewa, próbuje polepszyć swój wizerunek zapowiadając stworzenie małego parku.

Obudują kościół

Nie da się ukryć, że krakowski magistrat przegrał walkę z budowlańcami o Czyżyny. Bloki stają tam jeden obok drugiego, zabierając ostatnie tereny zielone i rekreacyjne. Kolejne osiedle ma powstać w miejscu, gdzie kiedyś było boisko do piłki nożnej. Prawdopodobnie będą tam trzy bloki. Teren został już ogrodzony, nawieziono ziemię. Inwestycja powstaje tuż przy pasie startowym, w niedalekiej odległości od kończonego osiedla AVIA. Jest tam już wydane pozwolenie budowlane.

- To teren, który kiedyś był zieleńcem. Stały tam bramki. Sam grałem tam w piłkę nożną, kiedy byłem dzieckiem - przyznaje Wojciech Krzysztonek, radny miejski. - Kiedyś obowiązywał tam plan chroniący przed zabudową, ale niestety został unieważniony przez sąd - dodaje.

Wiadomo, że obecnie trwają prace nad nowym planem, ale nawet jeśli powstanie i zostanie uchwalony, to i tak musztarda po obiedzie. Dokument nie ochroni zieleńców w rejonie pasa startowego, gdyż zwyczajnie ich tam już nie ma.

Bloki na terenie, gdzie kiedyś było boisko, to nie jedyna inwestycja w tej okolicy. Budynkami mieszkalnymi zostanie również obudowany tamtejszy kościół. Z jednej i drugiej strony trwa budowa kolejnych bloków.

Ratowanie sytuacji

Sytuację w minimalnym stopniu próbują uratować radni miejscy. Chcą stworzenia „Deptaku Lotników” na fragmencie dawnego pasa startowego, który obecnie jest w ruinie. Miałaby tam powstać ekspozycja plenerowa, upamiętniająca polskich lotników, walczących o odzyskanie niepodległości. Radni widzieliby tam też miejski plac, alejki spacerowe, ławki, drzewa i krzewy. Ale czy to się uda? Spora część pasa znajduje się w rękach prywatnych osób i deweloperów, a nie gminy.

Zdaniem radnych inwestycja pozwoliłaby także wypromować dawny pas startowy lotniska Rakowice - Czyżyny jako ważne miejsce na historycznej mapie Krakowa i mogłaby uchronić ten teren przed dalszą zabudową. Pomysłowi kibicuje Krzysztof Radwan, dyrektor pobliskiego Muzeum Lotnictwa Polskiego. - Możemy służyć pomocą i podpowiedzieć kogo, w jaki sposób, i w którym miejscu upamiętnić - twierdzi Radwan, ale to, jak wygląda okolica pasa startowego, uważa za kuriozum. - To absurd, że zezwolono na tak gęstą zabudowę - kwituje. Pytanie, czy na inwestycję znajdą się pieniądze, w tym na wykup gruntów.

Niespodziewany zwrot akcji nastąpił w kwestii planów firmy Budimex, która chce rozbudować osiedle AVIA. Deweloper zaproponował kompromis, który sprowadza się do zmniejszenia liczby bloków z 4 do 3 oraz przesunięcia ich maksymalnie na południe. Dzięki temu zostałoby uratowanych 45 z 51 drzew, którym groziła wycinka.

Drzewa, alejki, plac zabaw, kwiaty i krzewy mają pojawić się również w miejscu, gdzie obecnie jest tor samochodowy. Zarząd Zieleni Miejskiej podpisał umowę z firmą, która ma opracować jego projekt. To teren miejski, powinno się udać, szkoda tylko, że aby zrobić park, trzeba zerwać asfalt i dopiero posadzić drzewa.

A te mogą równocześnie zniknąć z zielonego terenu politechniki, która ma wstępne pozwolenia na stawianie m.in. biurowców Uczelnia zapewnia, że w najbliższym czasie nie planuje zabudowy terenu, a jedynie jego uporządkowanie. - W przyszłości mógłby powstać tam park technologiczny z dużym udziałem zieleni. Na razie jednak brak jest środków na kompleksowe podejście do zagadnienia - mówi Leszek Bednarz, kanclerz Politechniki Krakowskiej.

Autorka: Joanna Urbaniec

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 65

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

x
x
Dobrze, że tak określiłeś to osiedle, bo niewątpliwie jest gównem.
n
n.t.
A ciebie deweloper Budimex sponsoruje?, a może jesteś fanem Majchrowskiego?
m
maki
tylko 9% terenów zielonych ? widać że zwykły pistrol jesteś i w życiu nie byłeś w krakowie
k
krak
piszesz to samo już 3 raz ... płacą wam za takie same posty ? gibały tu nie bedzie
m
mrq
Kto wydał zgodę na budowę takiego gówna jak AVIA? To przecież jest jeszcze gorsza tragedia urbanistyczna niż Ruczaj. Toż za PRLu było lepiej, osiedla były przemyślane, funkcjonalne i budowane dla ludzi.
J
Jerzy K.
Lotnisko w Czyżynach powstało w 1912 roku! jako lotnisko wojskowe oraz w późniejszym okresie jako lotnisko cywilne i funkcjonowało aż do 1963 roku.
W tym długim okresie, od odzyskania przez Polskę niepodległości aż do czasów współczesnych nieprzerwanie było własnością Państwa Polskiego!
Jak jest możliwe, aby na tym obszarze znajdowały się tereny prywatne? ...
Naiwnością byłoby uważać, że niepodległe Państwo Polskie po 1918 roku nie uregulowało stosunków własnościowych terenów lotniska przez całe 20 lecie swojego istnienia!
Jeżeli teraz ktoś mówi, że tam znajdują się jakieś tereny prywatne, to mija się z prawdą, albo po 1989 roku doszło do gigantycznego przekrętu i złodziejskiej prywatyzacji!.
Z
Zbigniew K.
Nie porównuj prywatnej osoby fizycznej, która na swojej działce zamierza wybudować dom jednorodzinny z osobą prawną, jaką jest deweloper.
Psim obowiązkiem władz miasta jest uwarunkowanie wydania pozwolenia na budowę, wydania WZ, ogromnego osiedla jakim jest Avia, od sfinansowania budowy infrastruktury drogowej do tego osiedla przez dewelopera!
Z
Zbigniew K.
Nie porównuj prywatnej osoby fizycznej, która na swojej działce zamierza wybudować dom jednorodzinny z osobą prawną, jaką jest deweloper.
Psim obowiązkiem władz miasta jest uwarunkowanie wydania pozwolenia na budowę, wydania WZ, ogromnego osiedla jakim jest Avia od sfinansowania budowy infrastruktury drogowej do tego osiedla przez dewelopera!
M
Mike
Kolejne budynki bez zmian w infastrukturze. Miasto juz jest koszmarem aby przejechac z korkami. Autobusy i tramwaje pelne i kolejki wszedzie. Wniosek? Krakow juz pelny, nie potrzebujemy wieciej ludnosci
s
sd
Wszystkie drogi publiczne prowadzą do prywatnych posesji - do tego właśnie służą i po to się je buduje. Budowanie dróg do granicy prywatnych posesji jest oczywiście obowiązkiem władz.
k
krakus
mieszkam tu 40 lat ... zawsze tu tak było ... a szczególnie w centrum i od zawsze było wiadomo że po między hutą a krakowem to zabudują . najgorsi to są właśnie przyjezdni .. chcą do miasta , ale żeby jak na wsi było
k
krakus
wracaj na wieś jak ci sie tu nie podoba .. i tak nie płacisz tu podatków
M
Mira
Stwierdziłam tylko, że przez liczną, gęstą zabudowę w miejskich korytarzach powietrznych, lub też zwanych inaczej kanałami przewietrzania miasta, została zaburzona cyrkulacja powietrza. A to, że wszędzie budują nowe budynki powoduje również zmniejszenie terenów zielonych.
I naprawdę nie wiem, co inni wyczytali w tym co napisałam, ale widzę, że Ty wyrwałeś ostatnie zdanie z całości i dopisałeś jakąś własną filozofię o czymś takim jak drzewa powodujące wiatr...
Poproszę Cię więc, żebyś wróć do szkoły, bo czytanie ze zrozumieniem nadal kiepsko Ci idzie.
K
Krakówek
Cos mi się wydaje, że chyba jednak w Krakowie, dlatego potrzebne są mieszkania dla ludzi, którzy chcą się tu osiedlać i pracować. Drzewa też są oczywiście ważne, ale trzeba zachować zdrowy rozsądek przy tym wszystkim.
P
Pontonek
Drzewa są oczywiście ważne, ale nie one powodują wiatr. Proszę poczytaj w internecie o różnicach ciśnień...
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska