WIDEO: Wiceprezydent Tadeusz Trzmiel przedstawia plany inwestycyjne dla Krakowa
Autor: Dawid Serafin, Gazeta Krakowska
Odpowiednie dokumenty z ministerstwa rozwoju i infrastruktury trafiły w czwartek do władz miasta. W sumie Kraków otrzyma 900 mln zł unijnej dotacji.
- Jeżeli dodamy do tego nasz wkład własny to będziemy w najbliższych latach realizować inwestycje za 1,2 miliarda złotych - mówi Tadeusz Trzmiel wiceprezydent Krakowa.
442 mln złotych na torowiska
Pierwszym przedsięwzięciem będzie budowa linii tramwajowej łączącej Krowodrzą Górkę z Górką Narodową oraz odnoga linii na Azory. Ten projekt będzie realizowany w dwóch etapach. Decyzja środowiskowa dla pierwszego etapu Górka Narodowa - Krowodrza Górka jest już procedowana. W ciągu miesiąca ma zostać ogłoszony natomiast przetarg na opracowanie koncepcji do decyzji środowiskowej dla odcinka na Azory.
- Dokumentacje musimy mieć w całości przygotowaną w 2016 roku - mówi Jerzy Marcinko dyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. - Chcemy by budowa zakończyła się w 2018 roku - dodaje. Jeszcze w tym roku mamy poznać firmę, która będzie odpowiedzialna za budowę.
Kolejnym projektem realizowanym przy wsparciu unijnych środków ma być budowa linii tramwajowej wzdłuż mającej powstać trasy łagiewnickiej. W ciągu trzech tygodni ma być ogłoszony przetarg na przygotowanie projektu trasy.
- Najszybciej z naszych trzech projektów będziemy realizować te związane z modernizacją zniszczonych torowisk - wyjaśnia Marcinko. Za kilka tygodni ruszy remont odcinka Piłsudskiego-Karmelicka. Po jego zakończeniu zostanie odnowione torowisko na odcinku od ul. Karmelickiej do ul. Długiej. Ma zostać przygotowana również dokumentacja na remont odcinka od ul. Długiej do skrzyżowania z ulicą Lubicz. Prace na tym odcinku mają ruszyć w 2016 roku.
Czytaj też: Kraków. Sypiące się torowisko ma być w końcu naprawione
W 2016 ZIKiT wyremontuje natomiast torowisko wzdłuż ulicy Zwierzynieckiej i Kościuszki. Zmodernizowane zostanie także torowisko na rondzie Kocmyrzowskim, planowany jest także remonty węzła rozjazdowego na ulicy Dworcowej oraz węzła rozjazdowego na ulicy Gertrudy i Dominikańskiej.
W 2017 i 2018 mają być remontowane tory wzdłuż ul. Krakowskiej (ul. Rollego-Dietla wraz z torowiskiem na Moście Piłsudskiego i węzłem rozjazdów Krakowska).
Remonty torowisk w Nowej Hucie planowane są natomiast w 2019 roku. Chodzi o torowisko wzdłuż al. Solidarności. Prace nad modernizacją węzła Ujastek i Mrozowa mają ruszyć w 2019, ale zakończą się dopiero w 2020 roku. W 2019 mają rozpocząć się remonty wzdłuż ul. Starowiślnej (Dietla- Most Powstańców Śląskich wraz z węzłem Wawrzyńca).
Prócz unijnych pieniędzy przeznaczonych na remont torowisk miasto otrzymało 450 mln zł na rozwój sieci ciepłowniczej. 320 mln zł z tej kwoty ma być przeznaczone na walkę ze smogiem, głównie na wymianę pieców węglowych i przyłączanie kamienic do miejskiej sieci.
Zobacz najświeższe newsy wideo z kraju i ze świata
"Gazeta Krakowska" na Youtubie, Twitterze i Google+
Artykuły, za które warto zapłacić!
Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
