https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków dostanie 900 mln zł na torowiska i walkę ze smogiem [WIDEO]

Dawid Serafin
Kraków otrzymał pieniądze na remont torowisk
Kraków otrzymał pieniądze na remont torowisk Wojciech Matusik / Polskapresse
442 mln zł dotacji miasto otrzyma na remonty i budowę nowych linii tramwajowych. Kolejne 450 mln zł unijnych środków zostanie przeznaczone na rozwój sieci ciepłowniczej. Z tej kwoty 320 mln zł ma zostać przeznaczonych na walkę ze smogiem. Pierwsze przetargi mają zostać ogłoszone jeszcze w tym miesiącu. Najszybciej remontowane będą torowiska w centrum miasta, najpóźniej w Nowej Hucie.

WIDEO: Wiceprezydent Tadeusz Trzmiel przedstawia plany inwestycyjne dla Krakowa

Autor: Dawid Serafin, Gazeta Krakowska

Odpowiednie dokumenty z ministerstwa rozwoju i infrastruktury trafiły w czwartek do władz miasta. W sumie Kraków otrzyma 900 mln zł unijnej dotacji.

- Jeżeli dodamy do tego nasz wkład własny to będziemy w najbliższych latach realizować inwestycje za 1,2 miliarda złotych - mówi Tadeusz Trzmiel wiceprezydent Krakowa.

442 mln złotych na torowiska
Pierwszym przedsięwzięciem będzie budowa linii tramwajowej łączącej Krowodrzą Górkę z Górką Narodową oraz odnoga linii na Azory. Ten projekt będzie realizowany w dwóch etapach. Decyzja środowiskowa dla pierwszego etapu Górka Narodowa - Krowodrza Górka jest już procedowana. W ciągu miesiąca ma zostać ogłoszony natomiast przetarg na opracowanie koncepcji do decyzji środowiskowej dla odcinka na Azory.

- Dokumentacje musimy mieć w całości przygotowaną w 2016 roku - mówi Jerzy Marcinko dyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. - Chcemy by budowa zakończyła się w 2018 roku - dodaje. Jeszcze w tym roku mamy poznać firmę, która będzie odpowiedzialna za budowę.

Kolejnym projektem realizowanym przy wsparciu unijnych środków ma być budowa linii tramwajowej wzdłuż mającej powstać trasy łagiewnickiej. W ciągu trzech tygodni ma być ogłoszony przetarg na przygotowanie projektu trasy.

- Najszybciej z naszych trzech projektów będziemy realizować te związane z modernizacją zniszczonych torowisk - wyjaśnia Marcinko. Za kilka tygodni ruszy remont odcinka Piłsudskiego-Karmelicka. Po jego zakończeniu zostanie odnowione torowisko na odcinku od ul. Karmelickiej do ul. Długiej. Ma zostać przygotowana również dokumentacja na remont odcinka od ul. Długiej do skrzyżowania z ulicą Lubicz. Prace na tym odcinku mają ruszyć w 2016 roku.

Czytaj też: Kraków. Sypiące się torowisko ma być w końcu naprawione

W 2016 ZIKiT wyremontuje natomiast torowisko wzdłuż ulicy Zwierzynieckiej i Kościuszki. Zmodernizowane zostanie także torowisko na rondzie Kocmyrzowskim, planowany jest także remonty węzła rozjazdowego na ulicy Dworcowej oraz węzła rozjazdowego na ulicy Gertrudy i Dominikańskiej.

W 2017 i 2018 mają być remontowane tory wzdłuż ul. Krakowskiej (ul. Rollego-Dietla wraz z torowiskiem na Moście Piłsudskiego i węzłem rozjazdów Krakowska).

Remonty torowisk w Nowej Hucie planowane są natomiast w 2019 roku. Chodzi o torowisko wzdłuż al. Solidarności. Prace nad modernizacją węzła Ujastek i Mrozowa mają ruszyć w 2019, ale zakończą się dopiero w 2020 roku. W 2019 mają rozpocząć się remonty wzdłuż ul. Starowiślnej (Dietla- Most Powstańców Śląskich wraz z węzłem Wawrzyńca).

Prócz unijnych pieniędzy przeznaczonych na remont torowisk miasto otrzymało 450 mln zł na rozwój sieci ciepłowniczej. 320 mln zł z tej kwoty ma być przeznaczone na walkę ze smogiem, głównie na wymianę pieców węglowych i przyłączanie kamienic do miejskiej sieci.

Zobacz najświeższe newsy wideo z kraju i ze świata
"Gazeta Krakowska" na Youtubie, Twitterze i Google+
Artykuły, za które warto zapłacić!
Sprawdź i przeczytaj

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 28

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

C
Ciekawski
No to obstawiamy ile bedzie przekretow, na jaka kwote?
j
josef
Chyba jakikolwiek tramwaj. To miasto nazywa szybkim tramwajem coś, co zatrzymuje się na każdym skrzyżowaniu i porusza się grzecznie za jadącym przed nim tramwajem "zwykłym" - bo niby co miałby zrobić poruszając się po wspólnym torowisku... Krakowski szybki tramwaj to czystej wody zabieg marketingowy. Pytanie za 100 punktów do MPK: dlaczego ten sławny szybki tramwaj porusza się w tunelu (notabene budowanym około 30 lat) z maksymalną prędkością 30 km/h? Dlaczego do tej pory nie przystosowano infrastruktury w tunelu do większej prędkości? Dlaczego została zlikwidowana linia 51 szybkiego tramwaju?
To jest właśnie szybki tramwaj po krakowsku.
j
josef
Może najpierw niech to miasto stworzy system kolei aglomeracyjnej. Jeśli z tym sobie do tej pory nie potrafiło poradzić, to o jakim metrze mowa?
s
szogun
W Hucie to wystarczą autobusy , a poza tym po co ludziska z Huty jeżdżą do Krakowa po Galeriach pochodzić??
K
Krak
Cholera sprobujcie sami taką kase z ministerstwa wyciągnąć nie jest łatwo trzeba latami pisma wysyłać.
Metro chcecie kurde, jak za taką kase można kilometry tras tramwajowych i autobusowych wyremontować.
Jesteście polaczkami, którzy narzekają!!! Wy za obywateli się uważacie? jak słyszycie kasa to od razu banda Majchrowskiego kradnie, a w każdym dużym mieście władza dużą kase dostaje nawet wasi kandydaci na prezydenta tyle by dostawali :). Ciemny naród wierzy w bajki
T
Thunderbolt
...ponieważ jego wysokość lexus tam nie zajeżdża.
s
smok walwelski
Jedyna efektywna walka ze smogiem, to zwolnić 3/4 urzędników, zatwierdzić odpowiedni plan zabudowy miasta (a nie jak obecnie- jak sie mi będzie podobac, to wydam zezwolenie na zabudowę) itp.
R
R
Przez ostatnie lata nic się nie robi dla mieszkańców tylko fajerwerki w postaci stadionów itp inwestycji na których można ,,zarobić", ale już nie ma za co utrzymać.W mieście ciemno, drogi z dziurami, parki zdegradowane,brak zieleni,korki, smog. Urzędnicy stali się multimilionerami, a życie w mieście nie do wytrzymania. Wszyscy narzekają, ale głosują na tych co zawsze, no to jest jak jest.
G
Gość
A na kogo Huta głosowała? Gdybyście byli zdeterminowani sami przegonilibyście tę szajkę w cztery wiatry. Kraków by odetchnął.
k
krakus
rondo kocmyrzowskie bylo remontowane kilka lat temu i jest w super stanie. co wy tu chcecie modernizowac? torowisko miedzy rondem kocmyrzowskim a czyzynskim ma 60 lat tramwaj zwalnia do 10/h i kolebie jak lajba podczas sztormu. drewniane podklady sa zbutwiale a szyny sa powywijane w esy-floresy. to jest tragedia a jezdza tamtedy wszystkie tramwaje na mistrzejowice, piastow i wzgorza. czy i kiedy ktos pomysli o tym remoncie?????
P
Pawel
Dzieki Jackowi Nowa Huta znowu w czarnej dup..e.
Dlaczego Hute traktuje sie jak zgniłe jajo?
m
marek popiela
Za te pieniadze mozna by bylo stworzyc nowoczesny system komunikacji trolejbusowej w Krakowie ktora jest systemem ekonomicznym i ekologicznym, ale niestety tak sie nie stanie bo kasa zostanie rozkradzina i roztrwoniona przez Machlojskiego i Spolke.
j
jag
A niby za co ma się budować? - kilometr metra kosztuje od ok. 30 do nawet 150 mln Euro. Policz sobie ile alternatywnego dobra w komunikacji miejskiej można mieć za te pieniądze. A to tylko jeden kilometr..., obecna dotacja to 442 mln złotych (ok. 105 mln Euro). Za te pieniądze zbudowane zostaną 2-3 pełne i nowe linie tramwajowe oraz wyremontowane kilometry starych.
??? !!!
- remont torowiska ul. Kocmyrzowska/Bieńczycka ?
- remont linii tramwajowej do Pleszowa. Ma być przebudowany węzeł "Kopiec Wandy" 2,5 km torów przy okazji budowy S7. A reszta ?
- kiedy budowa linii tramwajowej na Prądnik Czerwony (Mistrzejowice - Wieczysta) ???
- co z projektem studium wykonalności metra ?
d
darek
A ja się pytam kiedy zacznie się budować metro?? Zdaje się że mieszkańcy zadecydowali w referendum że ma być. Z ol;imiady wycoeali się w tym samym dniu, a o metrze ani mru mru...
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska