https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków: Górka Narodowa doczeka się tramwaju w 2018 roku

Piotr Rąpalski
infografika Bogdan Nowak
Miasto bierze się w końcu za budowę nowej linii tramwajowej na północy Krakowa. Właśnie ogłoszono przetarg na zaprojektowanie trasy Krowodrza Górka - Górka Narodowa. Na to czekali mieszkańcy istniejących w tym rejonie dużych osiedli.

Niektórzy protestują przeciwko budowie torowisk, ale tylko tych na południu miasta. Tam zrealizowano już linię na Ruczaj i do Małego Płaszowa, a do końca 2015 r. planowana jest trasa Lipska - Wielicka. Uruchomienie linii do Górki Narodowej ma nastąpić w 2018 r., ale przyspieszyć jej budowę mogą środki unijne, które powędrują do Krakowa w latach 2014-2020.

Torowisko i trzy parkingi

Nowa linia od Krowodrzy Górki ma przebiegać przez niezagospodarowany pas zieleni w linii prostej do skrzyżowania z Opolską. Tu firma, która wygra przetarg, ma zaprojektować estakadę, ewentualnie tunel. Dalej torowisko dotrze do ul. Pachońskiego gdzie zakręci w prawo i połączy się z ulicą Białoprądnicką. Następnie Górnickiego dojedziemy do Siewnej i dalej, aż do pętli przy ul. Bociana.

Równocześnie planowana jest budowa parkingów park & ride przy pętli Krowodrza Górka, między ulicami Pachoń-skiego i Białoprądnicką orazprzy pętli końcowej. Planuje się również budowę drogi dla samochodów od skrzyżowania ulic Bratysławskiej, Wybickiego i dr. Twardego do ul. Pachoń-skiego. Dziś jest tam tylko linia tramwajowa.
Na opracowanie koncepcji ZIKiT wyda 900 tys. zł, a na samą budowę 200 mln zł, w tym ok. 50 mln na wykup gruntów i odszkodowania dla wywłaszczonych prywatnych właścicieli.

Ta linia jest konieczna

Dziś tramwaj ze Śródmieścia na północ miasta dojeżdża tylko do pętli przy ul. Krowoderskich Zuchów. Mieszkańcy dalszych osiedli muszą korzystać z autobusów, które często stoją w korkach.

- Jazda autobusem to za każdym razem jazda w tłoku. Moim zdaniem tramwaj jest szybszy, pewniejszy, wygodniejszy - uważa Filip Dutkowski, mieszkaniec ul. Kluzeka. Zazdrości mieszkańcom południowych dzielnic, że miasto lepiej dopracowało komunikację w tamtym rejonie. To się ma zmienić, ale nieprędko. Budowa nowej linii planowana jest na lata 2016 -2018. Miasto zaczęło już przygotowywać inwestycję, bo jeśli po roku 2014 pojawią się na nią środki unijne, to istnieje szansa, że będzie gotowa nawet rok przed planowanym terminem.

- Już przyspieszyliśmy, bo pierwotny termin realizacji inwestycji miał się zamknąć w latach 2016-2021. Teraz planujemy go między rokiem 2013 a 2018, czyli trzy lata wcześniej niż we wstępnych planach miasta - podaje Piotr Hamarnik z biura prasowego ZIKiT.
- Tramwaj do Górki Narodowej, podobnie jak ten na Ruczaj, zrewolucjonizuje komunikację w tej części miasta, która w tym momencie nie przystaje do potrzeb nowych osiedli - zapewnia Hamarnik. Eksperci są podobnego zdania.
- Linia może pomóc odciążyć z ruchu samochodowego ul. Opolską, rondo Ofiart Katynia i al. 29 Listopada - uważa Stanisław Albricht, ekspert ds. transportu z firmy Altrans. Najważniejsze jest jednak to, że mieszkańcy będą mieli alternatywę dla podróży autobusem.

Dlaczego tak późno?

Albricht przyznaje jednak, że linia budowana jest zbyt późno.
- Tramwaj do Górki Narodowej to najpilniejsza inwestycja tramwajowa. Trudno zrozumieć, dlaczego najpierw wykonuje się połączenie Lipska - Wielicka - mówi ekspert. Urzędnicy odpowiadają, że na tę linię był już gotowy projekt i pozyskano środki unijne. Szybciej rozwiązano też sprawę przejęcia gruntów pod budowę. Inwestycja zakłada budowę długiej na 600 m estakady, przez którą przebiegnie torowisko. Koszt linii to ponad 300 mln zł. Inwestycja budzi kontrowersje. - Zamiast budować linię dla osiedli na północy, tworzymy taką, która biegnie nad torami kolejowymi, gdzie mało kto mieszka - zauważa Dominik Jaśkowiec, radny miejski PO z Prądnika Czerwonego. Zauważa, że gdyby wcześniej zabrano się za linię do Górki Narodowej, to ta trasa byłaby gotowa do realizacji.

Zauważa ponadto, że estakada na południu pomieści tylko tramwaje i autobusy jadące po torowisku. Nie będzie jednak pasów ruchu dla aut osobowych. Dlatego urząd już planuje drugą estakadę, dla samochodów. I tak połączenie Lipskiej i Wielickiej może nas kosztować nawet 600 mln zł, czyli trzy razy więcej niż linia do Górki Narodowej.
Radny Jaśkowiec przypomina ponadto, że kolejna linia na północy, która ma połączyć ul. Mogilską z Mistrzejowicami, planowana jest dopiero na rok 2028.

UTRUDNIENIA

W ten weekend ZIKiT remontuje torowisko przy Jubilacie.
KIEROWCY: Przez weekend obowiązuje zakaz jazdy na wprost pomiędzy ulicami Kościuszki i Zwierzyniecką. Dla kierowców jadących w stronę Salwatora obowiązywał będzie objazd przez nawrotkę za DH Jubilat, a kierowcy jadący w kierunku ul. Powiśle i filharmonii będą zmuszeni skorzystać z objazdu na rondzie Grunwaldzkim.

PASAŻEROWIE KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ:
Do godz. 4.00 w poniedziałek tramwaje i autobusy będą kursować po zmienionych trasach:
1 - Wzgórza Krzesławickie - ul. Franciszkańska po stałej trasie, następnie: Straszewskiego - Piłsudskiego - al. 3 Maja - Cichy Kącik
2 - Cmentarz Rakowicki - Basztowa - Podwale- Piłsudskiego - al. 3 Maja - Cichy Kącik
6 - Kurdwanów- ul. Franciszkańska po stałej trasie, następnie: Straszewskiego - Piłsudskiego - al. 3 Maja - Cichy Kącik
209, 229, 239, 249, 259, 269 zostaną wydłużone do przystanku Cracovia Stadion po trasie:
w kierunku Cracovii: Kościuszki - Lelewela-Borelowskiego - Dunin-Wąsowicza - Kałuży, a w kierunku Bielan: Kałuży - al. Focha - al. Krasińskiego - Kościuszki - Komorowskiego - Senatorska - Kościuszki.

Możesz wiedzieć więcej!Kliknij, zarejestruj się i korzystaj już dziś!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Komentarze 16

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

R
Remek
Ludzie ktoś planuje zakup mieszkania od dewelopera Active Investment przy ul. Banacha ? Ja się zastanawiam nad kupnem małego mieszkanka dla córki. Słyszałem, że to dobry deweloper i podoba mi się ta okolica. Co myślicie ?
k
krakus
przymiotnik od Krowodrzy, to krowoderski.
Odmienia się do Krowodrzy Górki, a nie Krowodrzej Górki!!!
Y
Yougurth
A nie prościej byłoby przy ul. Siewne wybudować peron przy torach kolejowych, tak jak jest to zrobione przy Biznes Parku? Rozwiązanie bardzo tanie, wykonanie dokładnie takie jak na peronie przy Biznes Parku. Koszt to budowa schodów, peronów i parkingu P+R. Zyski? znacznie mniejsze koszty inwestycji i relatywnie szybszy dojazd do centrum miasta niż okrężną trasą tramwajową.
J
Jacek
Mam nadzieję, że trasa Wolbromska powstanie, bo to się dzieje na ulicach południowego prądnika białego zakrawa o żart. Mieszkańcy (szczególnie krowodrzej górki) czekają z niecierpliwością!
J
Jacek
Trasa przecinałaby tory jeszcze przed skrzyżowaniem z Fieldorfa-Nila. Po drugiej stronie jest już mnóstwo miejsca.
O
Ola
Plany były że pętla miała być na Belwederczyków a nie na Bociana,nie obczajam tego :(
J
Janek
W planach są tylko takie trasy tramwajowe, obok których można budować drogi (ulice) z wyjątkiem łącznika Lipska-Wielicka. Powoduje to kilkakrotnie większe koszty samej budowy oraz realne zagrożenie zwiększeniem ruchu samochodów do centrum, a przecież trwa dyskusja o ograniczaniu ruchu w tym newralgicznym obszarze.
Mieszkańcy broniąc się przed hałasem postulują budowę ekranów akustycznych i w ten sposób jest degradowana przestrzeń publiczna, a miasto dzieli się na trudne do przekroczenia strefy.
To nie są pomysły i inwestycje na miarę XXI wieku - śmiem twierdzić, że tkwią jeszcze w epoce socjalizmu lub kapitalizmu lat 70-tych ubiegłego wieku.

Kolejne wątpliwości budzi zwiększanie ruchu tramwajowego na I obwodnicy, ponieważ nie istnieje ani jedna alternatywna, szybsza trasa pozwalająca na obsłużenie ruchu pasażerskiego w pobliżu centrum. Możliwości tej trasy są już wykorzystane prawie w 100%, a torowisko wymaga gruntownego remontu.

Jeszcze jest czas na weryfikację tych planów dla dobra mieszkańców i turystów. Apeluję do miejskich radnych i prezydenta o mądrą i spójną wizję rozwoju KM w Krakowie.

Ponadto już teraz należy pomyśleć o funduszach na bieżące utrzymanie tras tramwajowych, nowy tabor i zwiększone finansowanie działalności KM, aby wydłużenie tras nie skutkowało zmniejszeniem częstotliwości na wszystkich liniach.

Środki z UE powinny być wykorzystane racjonalnie. Inaczej, gdy ich już zabraknie miasta nie będzie stać przez wiele lat na poprawianie pochopnie zrealizowanych, drogich i nietrafionych inwestycji w KM.
D
Doktor Nigdy
j/w
p
psycholog
zły plan, powinien pętla Górka Narodowa przy ulicy belwederczyków lub Banacha bo są wolne miejsca
M
Mieszkaniec
Miasto równolegle powinno przygotowywać projekty paru kolejnych linii tramwajowych. Nie tylko na Górkę Narodową, ale także na Mistrzejowice i Prądnik Czerwony, na Azory z przedłużeniem na Chełmońskiego. I nie mieszajmy inwestycji w transport publiczny z drogami, bo to tylko podraża kosztu inwestycji i opoźnia budowę kolejnych odcinków linii tramwajowych. Transport w mieście jest w stanie krytycznym. W tym momencie tylko linie tramwajowe mogą w miarę szybko i w miarę tanio nam pomóc. Metro jest drogie i długo się buduje. Budowa kolejnych wielopasmówek korków nie zlikwiduje, a tylko spowoduje jeszcze większy ruch samochodowy i zanieczyszczenie powietrza. Stawiajmy zatem pilnie na tramwaje i to wiele linii na raz.
f
fred
jak oni chcą zmieścić drogę dla samochodów obok trakcji tramwajowej za skrzyżowaniem bratysławskiej z wybickiego skoro wybudowało się tam w miedzy czasie osiedle ukryte pragnienia i powstaje teraz kolejny blok, zaraz przy torach?
a
anonim
Redaktor mógłby się wyślić i napisać że ma być 2 etapy, z końcówką na Górce Narodowej Zachód
M
MM
Przecież to tramwaj na Prądnik Biały, a nie do Górki Narodowej! Co z linią przecinającą tory, Kuźnicę Kołłątajowską i prowadzącą w górę, aż do 29 Listopada?
k
kuku.
(Uruchomienie linii do Górki Narodowej ma nastąpić w 2018) do tego czasu... nastąpi korekta...(na nast. lata)
k
kara
a Prądnik Czerwony ze swoimi dwoma autobusami?
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska