https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków: jakie drogi powstaną do 2030 roku? Na rozbudowę miasta potrzebne miliardy

Piotr Rąpalski
infografika grażyna gajewska
Urbaniści wskazali nowe drogi, które powinny powstać najpóźniej do roku 2030, aby Kraków wreszcie został dobrze skomunikowany i pozbył się korków. Do gotowego projektu studium zagospodarowania miasta wpisali zarówno ulice od lat planowane przez urzędników, jak i zupełnie nowe połączenia.

Projekt od 18 czerwca zostanie wystawiony do publicznego wglądu. Mieszkańcy będą mogli zgłaszać do niego swoje uwagi. Nie tylko w sprawie przebiegu dróg, ale również własnych działek, o których przyszłości dokument zdecyduje.

W studium urbaniści mogą wyznaczyć tylko drogi główne, nie lokalne. Proponują przede wszystkim ulice o dwóch pasach ruchu w obie strony, ale też szersze, posiadające nawet do sześciu jezdni.

- Wprowadzamy nowe połączenia między dzielnicami, tworzymy alternatywne drogi dla tras wjazdowych i wyjazdowych z miasta, komunikujemy dalekie obrzeża Nowej Huty - mówi Stanisław Albricht, ekspert ds. transportu. - Korki zlikwidujemy, jeśli nowe drogi połączymy z nowymi liniami tramwajowymi i metrem - zaznacza.

Oczywiście na realizację tych zadań trzeba znaleźć pieniądze. Część z nich miasto chce uzyskać w nowej transzy unijnych dotacji na lata 2014-2020. Koszt wszystkich nowych planowanych połączeń może sięgać nawet 20 mld zł.

Studium tworzy również sieć dróg dla Nowej Huty Przyszłości, czyli obrzeży dzielnicy, na których ma powstać strefa biurowców i zakładów nowoczesnych technologii rozlokowanych wśród zabudowy mieszkaniowej.

Tego obszaru nie widać na naszej mapie, więc opisujemy tę część planów. Ulica Dymarek ma zakręcić do Przylasku Rusieckiego. Stamtąd przeciąć całą dzielnice przez ulicę Igołomską aż do ul. Kocmyrzowskiej. Z kolei między Kombinatem i ul. Lubocką powstałaby duża arteria dla wyjazdu z Nowej Huty. Kolejna droga połączyłaby Branice z Wolicą, a następnie biegnąc wzdłuż wschodniej granicy miasta - Kościelniki i Węgrzynowice.

- Jeśli wyznaczone kierunki rozwoju dróg zostaną zrealizowane, Kraków będzie skomunikowany idealnie - mówi Elżbieta Koterba, wiceprezydent miasta. - Ale równie ważne dla mieszkańców jest przeznaczenie ich działek w studium - dodaje.

Dlatego też mieszkańcy mogą wpłynąć na ostateczny kształt dokumentu. Już od 18 czerwca do 29 lipca będą mogli dokładnie się mu przyjrzeć i zasięgnąć informacji od specjalistów. Mapy udostępnione zostaną w urzędach przy ul. Grunwaldzkiej 8, Wielopolu 17a, Rynku Podgórskim 1 i na osiedlu Zgody 2 oraz na stronie internetowej urzędu miasta. (www.bip.krakow.pl) Równocześnie do 19 sierpnia każdy mieszkaniec może złożyć uwagi do projektu. - Od tego momentu nabiorą one mocy prawnej i każdą będziemy musieli rozpatrzyć - tłumaczy Koterba. Uwagi będzie można składać w urzędach, listownie lub przez internet.3 lipca w Auditorium Maximum odbędzie się dyskusja publiczna nad projektem.

Ważniejsze zaplanowane ulice
1. Zmiana przebiegu (wyprostowanie) i poszerzenie wyjazdu na Skawinę ulicą Skotnicką.
2. Trasy Łagiewnicka, Pychowicka, Zwierzyniecka z linią tramwajową i tunelami.
3. Północna obwodnica od Wielkiej Wsi do trasy S7.
4. Przedłużenie ulicy Piastowskiej i połączenie Prądnika Białego i Czerwonego aż do Górki Narodowej. Estakada nad Opolską.
5. Trasa Balicka do portu Lotniczego.
6. Połączenie ulicy Wita Stwosza z Doktora Twardego i stworzenie wyjazdu na Zielonki. Równocześnie rozbudowa al. 29 Listopada.
7. Ulica Iwaszki, alternatywny dla al. 29 Listopada wjazd do miasta od północy.
8. Rozbudowa ulicy Okulickiego i połączenie arterii z trasą S7.
9. Trasa S7 od węzła Rybitwy do węzła Igołomska i dalej do granicy miasta.
10. Trasa Bagrowa. Połączenie ul. Wielickiej z Lipską i dalej przez most na Wiśle z ul. Nowohucką. Dodatkowo druga odnoga łącząca Bagry z ul. Lipską i dalej z al. Pokoju.
11. Alternatywna droga dla autostrady A4 łącząca Sidzinę z Opatkowicami.
12. Alternatywna droga dla autostrady A4 łącząca Kurdwanów z Rżąką. Przetnie ją droga łącząca ul. Wielicką z autostradą A4.
13. Trasa łącząca Bieżanów, Czyżyny i Nową Hutę z mostem na Wiśle. Równocześnie poszerzenie równoległej ulicy Półłanki i budowa drogi między terenami elektrociepłowni
14. Połączenie ul. Tynieckiej z ul. Bunscha
15. Połączenie ul. Kamieńskiego, Witosa i autostrady A4 z wyjazdem na Swoszowice
16. Połączenie skrzyżowania Kapelanki i Brożka z Borkiem Fałęckim i dalej z Opatkowicami
17. Droga łącząca Bagry z ul. Półłanki i węzłem autostrady A4

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Komentarze 20

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

w
woytas
Haha - pozbycie się korków w Krakowie raczej jest niemożliwe. Brak infrastruktury to jedno - można zrobić (znając tempo urzędników to 100 lat) ale druga sprawa to gęsta zabudowa i co raz więcej osiedli, bloków bez żadnych nowych dróg!!! Dlaczego budowane jest osiedle na 10.000 mieszkańców i jest tylko jednopasmowa droga wyjazdowa? Zamiast połowy bloków powinna być nowa, szeroka ulica. Teraz już za późno na pozbycie się korków - Kraków został już tak zabudowany, że chyba pod ziemią tylko wciśniecie ulice szybkiego ruchu.
s
srozanski
Nie widzę w tym opracowaniu żadnych alternatywnych dróg dla zakopianki, przecież ona już teraz jest zatłoczona. Powinna być zaplanowana przynajmniej jedna droga rówoległa do zakopianki!
M
Mikka
Odnoszę wrażenie, że czytam to samo od dziesięcioleci. trasa Bagrowa, trasa Balicka, Trasa Zwierzyniecka, północna obwodnica.... ble ble bleee Te plany leżą od lat w szufladach. A tu proszę - news ;)))
m
mieszkaniec
@Pirelli, włącz sobie samochód i wsadź głowę pod rurę wydechową. Może otrzeźwiejesz. A jak nie, to wytnij drzewa i krzaki wokół domu, wylej asfalt.
m
mieszkaniec
Na początku autor tych wypocin napisał:
"W studium urbaniści mogą wyznaczyć tylko drogi główne, nie lokalne. Proponują przede wszystkim ulice o dwóch pasach ruchu w obie strony, ale też szersze, posiadające nawet do sześciu jezdni."
Ulica o sześciu jezdniach??????
Szanowny autorze, domyślam się że chodziło ci o pasy ruchu.
Ale skoro ja muszę się domyślać to błagam - nie pisz o sprawach na których się nie znasz.
Teksty idiotów skłaniają do niekupowania gazet.
P
Pirelli
No i co panowie Łaczek i Hyła, gdzie te wasze złote ścieżki rowerowe jak w Kopenhadze, odśnieżane w zimie za podatnika pieniądze dla 20 dziwaków jeżdżących w mrozie ?
Jak widać mądrzejsi od Was stawiają i słusznie na transport kołowy. Rowery są do rekreacji i tylko tyle.
t
tito
przedmieścia ,nowe dzielnice połączone są z kolejkami które zamieniają się w metro .każda mała miejscowość ma własną komunikacje gdzie centrum jest przy dworcu tam wszyscy zostawiają głownie rowery lub samochody. Dla przykładu miejscowść Łuczyce ,Prusy,Słomniki i Miechów,Batowice-Węgrzcee mają świetną linię kolejową dużo ludzi pracuje w Krakowie ale niby się nie opłaca ,wszystko przygotowane i nic .Mostek w Batowicach to katastrofa i nic ale miliony na umocnienia ziemne,torowiska wydane ? Gdzie jest Wojewoda który zgra te wszystkie miejscowości ???
j
jeszcze mieszkaniec
Pozbycie się mieszkańców, najlepszy i najnieskuteczniejszy sposób na pozbycie się korków
R
Rafał
d) - nigdy.
ani św Bronisława ani św królestwo Łagiewnickie nie zatwierdzą kopania ich świętych gór...
R
Rafał
Biorąc pod uwagę aktualną efektywność inwestycji drogowych w tym mieście (S7, rondo katynia itd) realnym terminem tychże inwestycji jest ok. 2100 nie 2030 roku.
Nie sądzę żebym dożył końca tych planowanych inwestycji. Metra też raczej się nie doczekam...
Zacznijmy być realistami nie marzycielami.
m
mieszkaniec
A czy szanowni urbanisci policzyli jaki koszt społeczny będzie budowy nowych wielopasmowych dróg? Ile osób przesiądzie się z komunikacji publicznej na samochody? Ile trzeba będzie dodatkowych parkingów dla tych samochodów? A ponadto jak jeszcze bardziej wzrosnie zanieczyszczenie miasta? Póki co żadna inwestycja drogowa w Krakowie nie zlikwidowała korków. Mamy za to większy ruch na ulicach. Za to proponuję inny rachunek. Zainwestujmy 20 mld w komunikację publiczną i policzmy jak się zmniejszy ruch samochodowy. Czy korków nie będzie dużo mniej? Za to będziemy mieć na pewno więcej przestrzeni publicznej, mniej hałasu oraz czystsze powietrze.
s
ssssss
może zanim zaczną budować niech sprawdzą gdzie mają to robić bo ta mapa niezbyt zgadza się z rzeczywistością... :/ ul. Kościuszki jeszcze rano była po drugiej stronie Wisły :D
m
maruda
Nie każdy wie że UE zaostrza kryteria i kładzie większy nacisk na ochronę środowiska naturalnego.W najbliższej perspektywie finansowej priorytetem jest transport publiczny a nie tylko budowa nowych dróg. Nie jestem pewien czy UE spodobają się kolejne hektary betonu i asfaltu i czy tak chętnie przyzna dotacje na budowy w/w dróg. Natomiast jestem pewien że UE chętnie wesprze rozwój ekologiczny transport publiczny np. metro ,premetro ,kolej, szybki tramwaj. Problem polega na tym że władze Krakowa nie potrafią wykorzystać okazji np.na budowę metra w Krakowie , bowiem ich sposób myślenia tkwi jeszcze w komunizmie.
b
bfauibf
Tunel pod dworcem o dlugosci 1,5 km budowano 30 lat. Ile zajmie budowa 2,4 km pod wzgórzem Św. Bronisławy?
a) 15 lat
b)25 lat
c)35 lat
K
Krakós
Budowa jedynie dróg to nie sposób na korki. Chętnych na dojazd samochodem jest tak dużo, samochody są tak tanie, że ruch samochodowy może wzrosnąć jeszcze o dalsze 50%. I te dodatkowe samochody bez problemu zapchają te nowe drogi. Aby pozbyć się korków trzeba rozbudowywać system szybkiej kolei miejskiej oraz tradycyjną komunikację miejską. Budowa tylu dróg oznacza, że na kolej i komunikację nie wystarczy pieniędzy.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska