https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Jeden kierunek na Basztowej. Teraz czas na Westerplatte i św. Gertrudy?

Piotr Ogórek
Na środku Basztowej powstał dodatkowy przystanek dla tramwajów. Autobusy będą się zatrzymywać tam, gdzie wcześniej
Na środku Basztowej powstał dodatkowy przystanek dla tramwajów. Autobusy będą się zatrzymywać tam, gdzie wcześniej Fot. Joanna Urbaniec
Kończy się remont ulicy Basztowej. W pierwszej kolejności wrócą na nią tramwaje, potem autobusy, na końcu samochody. Te ostatnie pojadą już tylko w jednym kierunku. Władze miasta nie wykluczają dalszego ograniczania ruchu w centrum i wprowadzania ruchu jednokierunkowego wokół Plant.

Tramwaje wrócą na Basztową już w sobotę, autobusy tydzień później, a samochody w okolicy 20 grudnia. I pojadą już tylko w jednym kierunku, w stronę Dunajewskiego. Władze miasta nie wykluczają ruchu jednokierunkowego wokół całych Plant. W najbliższych latach miałoby się tak stać na ulicach Westerplatte i św. Gertrudy. Przy otwarciu Basztowej, zmieni się też organizacja ruchu w rejonie placu Matejki.

Przebudowa Basztowej trwała blisko pół roku. Wyłączenie z ruchu jednego z głównych węzłów komunikacyjnych miasta, wraz z równoległymi dużymi inwestycjami kolejowymi w centrum, powodowało spore utrudnienia. Otwarcie ulicy będzie domknięciem wprowadzenia ruchu jednokierunkowego od Dworca Głównego do ulicy Piłsudskiego. Trwało to blisko trzy lata (szczegóły niżej). Ale to nie koniec. Miasto planuje ruch jednokierunkowy na całej I obwodnicy.

- Nie wykluczam takiej możliwości. Na razie trwają analizy. Robimy to etapami, obserwujemy, jak kierowcy się zachowują. Małymi krokami będziemy upłynniać ruch po Krakowie - zaznacza Andrzej Mikołajewski, dyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. W kolejce do wprowadzenia ruchu jednokierunkowego są teraz ulice Westerplatte i św. Gertrudy. Kiedy tam możemy spodziewać się zmiany organizacji ruchu?

- Na pewno nie podejmiemy tego tematu, póki nie zakończą się inwestycje kolejowe w centrum. Powodują one dużo utrudnień właśnie w rejonie ulicy Westerplatte - mówi Tadeusz Trzmiel, wiceprezydent Krakowa do spraw inwestycji.

Nowy przystanek na ulicy Basztowej

Kraków. Koniec remontu ulicy Basztowej. Tramwaje wrócą na swoje trasy

Przebudowa trasy kolejowej E30 ma potrwać 3-4 lata. - Szacujemy, że prace w rejonie ulicy Grzegórzeckiej zakończą się w czwartym kwartale 2020 roku - mówi Dorota Szalacha, rzeczniczka PKP PLK. Ale co innego twierdzi Tadeusz Trzmiel. - Mamy informacje, że zakończenie prac na Grzegórzeckiej i otwarcie Kopernika będzie wcześniej. I wtedy do tematu domknięcia ruchu jednokierunkowego wrócimy.

Na kwestię ruchu wokół Plant inaczej patrzy Tomasz Daros, szef Rady Dzielnicy I Stare Miasto. - Jeżeli chcemy wyrzucić ruch z I obwodnicy, to lepiej wprowadzić strefę ograniczonego ruchu i dopuścić tam tylko mieszkańców tej strefy. Ale miasto zrobiło pierwszy krok dla jednokierunkowej obwodnicy. Trudno mi wyobrazić sobie, że zatrzyma się w połowie - uważa.

Co się zmieni po otwarciu Basztowej? Przy skrzyżowaniu z Pawią, Westerplatte i Lubicz pojawi się podwójny przystanek wiedeński, osobny dla tramwajów i autobusów. Przy Plantach będzie wytyczona ścieżka rowerowa. Z placu Matejki będziemy mogli pojechać tylko w prawo, o ile jesteśmy mieszkańcami strefy P1 i mamy wykupiony odpowiedni abonament (P1 lub P1B). Strefą ograniczonego ruchu będzie plac Matejki z jezdnią dochodzącą do Basztowej, fragment ulicy Paderewskiego do Kleparza, Basztowa do Długiej i Długa od św. Filipa do Basztowej. Poza mieszkańcami wjadą tam taksówki, komunikacja miejska, motocykle, a dostawy będzie można realizować od 18 do 10 rano i od 13 do 14.

- Takie zmiany są zgodne z postulatami mieszkańców. Najważniejsze było, aby przez strefy ograniczonego ruchu mogli przejeżdżać mieszkańcy strefy P1, a nie tylko ci z dawnej strefy B - dodaje Tomasz Daros. Koszt całej przebudowy wyniósł 27,2 mln zł. Głównym wykonawcą była firma ZUE.

Ruch jednokierunkowy wokół Plant

Wprowadzanie ruchu jednokierunkowego wokół Plant władze Krakowa rozważały już w 2013 roku. Po burzliwych dyskusjach z radnymi, mieszkańcami i aktywistami miejskimi, zdecydowano się na kompromisowe rozwiązanie, czyli jeden kierunek od Dworca Głównego do ulicy Piłsudskiego. Na jego wprowadzenie trzeba było czekać aż trzy lata. Wprowadzano go stopniowo - najpierw przy okazji remontu ulicy Podwale w pierwszej połowie, a potem ulicy Dunajewskiego w drugiej połowie 2015 roku. Po zakończeniu prac, można już było jeździć tylko od Długiej do Piłsudskiego. Na remont Basztowej trzeba było czekać ponad półtora roku. Inwestycja miała być zrealizowana w 2016 roku, ale przez opóźnienia i błędy urzędników, remont kończy się dopiero teraz.

Autor: Joanna Urbaniec, Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Komentarze 30

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Krzysiek
Władze i ZIKiT fundują nam korki. Remont wiaduktów PKP miał być prowadzony od 6 do 22 godziny (wg. zapewnień P. Dyr. Franka z ZIKiTu. O 16 przy wiaduktach nie ma nikogo A my stoimy w korkach. Obecnie developer potrafi wybudować wielki blok na 8-10 pięter w kilka miesięcy. A oni na remont wiaduktu potrzebują 2-4 lat. Taką mamy sprawną ekipę rządzącą w Krakowie.
T
Tomek
Jak Wam przeszkadzają samochody to po co budujecie nowe bloki w centrum Krakowa np. na Wrocławskiej. Osiedle na 11.000 mieszkańców. Niech co trzeci ma samochód to daje dodatkowo ok. 3.500 samochodów. Z jednej strony ograniczacie a z drugiej generujecie dodatkowe korki. Gdzie tu sens i logika Panie Franek?
Tylko niech Pan nie mówi, że to władze miasta bo nie od dziś wiadomo, że jesteście jedną ekipą.
P
Padre
Zamiast zwiększać przepustowość ulic to komunista Majchrowski wprowadza ruch jedno kierunkowy, tak jak by samochodów w Krakowie ubywało. W zamian za zlikwidowane miejsca parkingowe adaptuje pasy ruchu na parkingi - zrobili ul Szlak jednokierunkową i parking, to samo Dr. Twardego. Całe to łajdactwo z ZIKiT-u wraz z ich guru Majchrowskim na bruk.
N
Nico
Korki na Westerplatte w dużej mierze spowodowane są nieustannie chodzącymi ludźmi na Pawia do galerii. Nie można ich na chwilę zatrzymać? Aż się auta nie napełnią do polibudy ?
j
j
Bardzo dobrze...
K
Kololo
Ty se możesz planować ale bezrobocie za rok jak cie na zbitu pysk wywalą z roboty po wyborach
t
tom
Kiedy się w końcu pozbędziemy tych ludzi z ZIKIT w Krakowie? Kiedy pozbędziemy się Majchrowskiego i spółeczki? Mam dość tych zmian !!!!
T
Tutejszy
Nic tylko kombinują jak ludziom życie utrudnić i zmusić ich do objazdów, stania w korkach i większej produkcji spalin.
g
grzeg
wymierzonego w LUDZI(!), w realnych krakowian korzystających z samochodów?
L
LOS
Wreszcie ten ruch jednokieronkowy ,dlaczego tak pozno,przeci to powinno byc zrobione od 25 lat.Lepiej pozno niz wcale ,teraz brac sie za Kazimierzi to bezprawie ktore jest porownywalne tylko do Afryki ,no moze Azji!!!!!!!!
m
mieszkaniec
Wrócą tak jak miały wrócić 6 grudnia, wrócą więc chyba ale nie tego roku
t
trutty
Słyszałem ze ci z ZKiTU pracuja na polecenie Machlojskiego nad pomysłem aby caly ruch w Krakowie odbywał sie tylko w lewo. Nie bedzie nigdzie mozliwosci skrętu w prawo tak wiec wszyscy i wszystko bedzie poruszało sie w jednym kierunku. Taki ruch bedzie bardziej płynny oraz bezpieczniejszy ponieważ wyeliminuje kolizje czołowe.
Mysle ze jest to bardzo dobry pomysl i moge tylko podziękować Opatrzności ze zesłała nam takiego prezydentego jak Jacek Machlojski.
F
Franek Łukasz
rzeczywiście będziemy wprowadzać ruch jednokierunkowy na całej pierwszej obwodnicy, jednak nie na całej jej długości będzie to ten sam kierunek. Jednocześnie wprowadzimy zakazy skrętu zarówno w lewo jak i w prawo bo po jednej i drugiej stronie będą strefy ograniczonego ruchu. W związku z tym możliwa będzie tylko jazda na wprost. Dzięki takiemu rozwiązaniu nastąpi znacząca redukcja niepożądanego ruchu samochodowego wokół Plant.
R
Rudy z Budy
Ruch wookol Plant jest tematem zastępczym i drugoplanowym. Dotyczy on niewielkiej ilości mieszkancow ktorzy mieszkaja w rejonie Plant oraz byc moze turystów. Dla znakomitej wiekszosci Krakowian problemem jest wszechobecny smog czyli czarna smierc Machlojskiego ktora dozuje nam w ilościach ktorych nie powstydziliby sie Niemcy ktorzy zarządzali komorami gazowymi w Auschwitz. Tysiace ludzi umiera rocznie od tego smogu a jeszcze wiecej zapada na rożnego rodzaju choroby.
Ale sprawe prubuje sie zamieść pod dywan oferując nam igrzyska typu zakończenie remontu.
K
Krakauer
Dlaczego chcesz abym mieszkając w centrum, miał auto won na aut? Mam takie samo prawo jak mieszkańcy innych dzielnic mieć auto w pobliżu domu zaparkowane. Czemu mam być zmuszony chodzić na piechotę i korzystać z niewydolnej, niepunktualnej, zapchanej po uszy komunikacji miejskiej?
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska