https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Kosztowne oferty na koncepcję linii tramwajowej wzdłuż ulicy Lema. Problem w tym, że inwestycji nie uwzględniono w miejskich planach

Piotr Tymczak
Zakres planowanej budowy torowiska tramwajowego w ciągu ul. Lema obejmuje odcinek od al. Pokoju do al. Jana Pawła II wraz z korektą skrzyżowania al. Pokoju. W ramach zadania ma powstać przejście podziemne łączące planowane przystanki tramwajowe - na wysokości Tauron Areny Kraków.
Zakres planowanej budowy torowiska tramwajowego w ciągu ul. Lema obejmuje odcinek od al. Pokoju do al. Jana Pawła II wraz z korektą skrzyżowania al. Pokoju. W ramach zadania ma powstać przejście podziemne łączące planowane przystanki tramwajowe - na wysokości Tauron Areny Kraków. Andrzej Banaś
Zarząd Dróg Miasta Krakowa otwarł oferty w przetargu na koncepcję linii tramwajowej wzdłuż ul. Lema z przystankami przy Tauron Arenie Kraków. Wpłynęły dwie propozycje opiewające na kwoty 590 tys. zł i 835 tys. zł. Tymczasem radny Grzegorz Stawowy, przewodniczący komisji planowania Rady Miasta Krakowa, zwraca uwagę, że aktualne miejskie plany zagospodarowania nie obejmują budowy trasy tramwajowej na ul. Lema.

FLESZ - Płaca minimalna pójdzie w górę

W przetargu ogłoszonym przez ZDMK na opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego oraz wariantowej koncepcji budowy linii tramwajowej w ciągu ul. Lema wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wpłynęły dwie oferty. Jedną z nich złożyła firma Sweco Consulting z Poznania (opiewa na kwotę 590 tys. zł). Druga oferta wpłynęła od firmy LPW z Katowic (835,7 tys. zł). Problem w tym, że W ZDMK zamierzali przeznaczyć na to zadanie 200 tys. zł. Teraz więc urzędnicy muszą rozstrzygnąć, czy jest możliwość przekazania większych środków, czy przetarg zostanie powtórzony.

Termin realizacji prac wyznaczono na 30 czerwiec 2022 r. i podzielono na dwa etapy:

  • I - opracowanie i przekazanie zamawiającemu projektu koncepcyjnego i uzyskanie wszystkich wymaganych uzgodnień, opracowanie materiałów i złożenie kompletnego wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla zadania, uzyskanie zawiadomienia o wszczęciu postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - do 30 sierpnia 2021 r.
  • - II - uzyskanie ostatecznej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego - do 30 czerwca 2022 r.
Budowa Trasy Łagiewnickiej w Krakowie ma zakończyć się pod koniec 2021 roku.

Kraków. Trasa Łagiewnicka: gotowa konstrukcja tunelu, budują...

Trasa tramwajowa wzdłuż ul. Lema byłaby kontynuacją 4,5-kilometrowej linii tramwajowej od skrzyżowania z ul. Meissnera do Mistrzejowic. Niedawno ZDMK wybrał firmę, która ma zaprojektować i wybudować linię szybkiego tramwaju do Mistrzejowic. Wybór padł na konsorcjum firm: PPP Solutions Polska (lider) oraz Gulermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu (partner), które złożyło ofertę opiewającą dokładnie na kwotę 1 125 398 096,71 zł.

Plany w ZDMK są takie, by realizacja 900-metrowego odcinka wzdłuż ul. Lema mogła się zbiec z zakończeniem budowy linii do Mistrzejowic, a więc w 2024 r., albo ten odcinek byłby oddany do użytku rok później.

Zakres planowanej budowy torowiska tramwajowego w ciągu ul. Lema obejmuje odcinek od al. Pokoju do al. Jana Pawła II wraz z korektą skrzyżowania al. Pokoju. W ramach zadania ma powstać przejście podziemne łączące planowane przystanki tramwajowe - na wysokości Tauron Areny Kraków.

Grzegorz Stawowy (PO), przewodniczący Komisji Planowania i Ochrony Środowiska Rady Miasta Krakowa, złożył interpelację do prezydenta Krakowa, w której zwrócił uwagę, że na terenie, na którym jest planowana nowa trasa tramwaju obowiązują dwa plany miejscowe: "Lema – Park Lotników Polskich" oraz "Lema – Staw Dąbski" i w obu tych dokumentach ul. Lema jest ulicą, na której nie przewidziano przebiegu tramwaju.

-

Dlaczego zleca się opracowania koncepcji sprzecznych z prawem miejscowym? Czy wydatkowanie środków publicznych za inwestycję sprzeczne z prawem nie jest naruszeniem dyscypliny finansów publicznych?

- zapytał w interpelacji radny Grzegorz Stawowy.

Co na to urzędnicy? - Analizujemy interpelację. Zbieramy informacje merytoryczne w tej sprawie - wyjaśniają w ZDMK i zapewniają, że po przeanalizowaniu tematu odpowiedzą bardziej szczegółowo.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Świat żegna Franciszka. Tłumy wiernych na Placu św. Piotra

Komentarze 7

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Krakós

Proszę o informację, co to za przejście podziemne "łączące przystanki" przy Tauron Arenie?? Przecież przystanki będą na środku drogi, tuż obok siebie. Czy chodzi o przejście przez cała drogę, pod jezdniami? Czy planuje się likwidację przejścia naziemego!?

K
Krakós

Dlaczego planuje się absurdalną rozbudowę Ronda Młyńskiego? Mają być cztery pasy, przyszły wewnętrzny pas będzie bardziej za zewnątrz niż obecny zewnętrzny, do wyburzenia idzie co najmniej jeden dom. Do wycinki - wiele drzew.

A przecież niedawno uspokojono ruch na Meissnera!

Ten projekt to jest projekt sprzed 15 lat!!!

Nie ma potrzeby zwiększać wielkości ronda!

K
Krakós

Proszę dziennikarza, aby dowiedział się i przedstawił:

1) Kosztem czego będzie prowadzona linia tramwajowa w rejonie skrzyżowania z Mogilską? Czy zabetonują resztki zieleni? Czy zwężą pasy ruchu? Czy zwężą chodnik i drogę rowerową? Czy zmniejszą ilość pasów ruchu?

Czy po przebudowie pozostanie coś ze skweru Pilota Pirxa?

Czy w ramach przebudowy wyburzą sklep przy Meissnera (po wschodniej stronie)?

G
Gość
18 grudnia, 22:23, Zbigniew Rusek:

Po co ten przeklęty tramwaj? Natomiast przejście podziemne powinno było powstać na tym dużym skrzyżowaniu na Wieczystej. Pojazdy by mniej stały na światłach i mniej smrodziły.

po to żeby nie smrodził jak się toczy

G
Gość

Jakość krakowskich przetargów jest taka, że umieszczaja np. błędne dokumentacje na przetargi s później szybko czyszczą archiwa...wynika to stąd że pracownicy zamówień w godzinach pracy dorabiaja na prywatne zlecenia...albo to kolejny sabotaż pracowników aby posadzić za kraty dyrektora, jak Tajstera

Z
Zbigniew Rusek

Po co ten przeklęty tramwaj? Natomiast przejście podziemne powinno było powstać na tym dużym skrzyżowaniu na Wieczystej. Pojazdy by mniej stały na światłach i mniej smrodziły.

P
Piotr

Tramwaj to jest w ogóle wyrzucanie pieniędzy i rozwalenie miasta na kilka lat czasu budowy

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska