FLESZ - Polskie autobusy najlepsze w UE
W urzędzie przekonują, że za rozwój kolei odpowiada PKP, za organizację przewozów władze województwa, a miasto może angażować się w budowę infrastruktury towarzyszącej, czyli przystanków i parkingów w ich sąsiedztwie.
Należy zauważyć, że dotychczasowe działania miasta dotyczące rozwoju infrastruktury kolejowej związane są z budową przystanków PKP Polskich Linii Kolejowych – zarządcy infrastruktury kolejowej. Miasto nie ma planów tworzenia własnej infrastruktury kolejowej ani przejęcia funkcji zarządzania przewozami. Wykorzystując możliwości, jakie daje ustawa o transporcie kolejowym, gmina angażuje się w inwestycje dające korzystne efekty jeśli chodzi o podział zadań przewozowych - zmniejszenie udziału komunikacji indywidualnej i poprawę dostępności komunikacyjnej obszaru Krakowa i gmin ościennych
- wyjaśniają w krakowskim magistracie.
Urząd skupia się więc na budowie kolejnych przystanków SKA wraz z towarzyszącą infrastrukturą. W związku z tym w końcowej fazie są prace przygotowawcze do budowy przystanku Kraków Prądnik Czerwony (w 2021 r. zaplanowano przeprowadzenie przetargu i rozpoczęcie robót). Trwa też postępowanie przetargowe na koncepcję węzła komunikacyjnego w rejonie Luboczy, obejmującą m.in. budowę lub przebudowę przystanku Kraków Lubocza. Na drugą połowę 2021 r. zaplanowano ogłoszenie przetargu na opracowanie studialno-koncepcyjne dla nowego połączenia kolejowego i przystanku w rejonie Branic - dla obsługi terenów rozwojowych obszaru Kraków Nowa Huta Przyszłości.
- W fazie przygotowawczej jest też budowa węzła przesiadkowego Kraków os. Piastów. Z uwagi na odwołania od decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach prace przedłużają się - informują w magistracie.
Na podstawie przeprowadzonych analiz w urzędzie ustalono, że w dalszej kolejności najbardziej zasadna byłaby realizacja kolejnych przystanków:

Biznes
- na linii nr 8: Kraków Żabiniec, Kraków Prądnik Biały;
- na linii nr 95: (tzw. Duża Obwodowa): Kraków Jagiełły, Kraków Grębałów, Kraków Kościelniki, Kraków Wyciąże, Kraków Przylasek Rusiecki;
- na linii nr 100: (tzw. Mała Obwodowa): Kraków Dekerta, Kraków al. Pokoju, Kraków Pilotów, Kraków al. 29 Listopada.
W urzędzie zaznaczają jednak, że nie podjęto jeszcze decyzji o realizacji wymienionych wyżej przystanków. - Ostateczny wybór lokalizacji, terminy realizacji i zasady finansowania będą przedmiotem dalszych analiz i rozmów z PKP PLK, a także z Województwem Małopolskim - organizatorem pasażerskich przewozów kolejowych na terenie województwa - wyjaśniają w magistracie.
Kraków. 3 lata budowy Trasy Łagiewnickiej. Zobacz, jak przez...
Przypomnijmy, że rok temu radni miejscy uchwalili rezolucję, w której zaapelowali do prezydenta Krakowa i jego urzędników m.in. o ukończenie prac nad studium dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA), trwających od 2017 r. Po tygodniu magistrat odpowiedział, że studium jest gotowe i je zaprezentował.
Wyniki Studium wskazały na trzy połączenia w ramach SKA, najkorzystniejsze z punktu widzenia efektywności ekonomicznej inwestycji:
- połączenie obwodowe jednokierunkowe: Kraków Główny - Kraków Płaszów - Kraków Nowa Huta - Kraków Główny;
- Kraków Mydlniki - Kraków Płaszów;
- Kraków Lotnisko - Kraków Nowa Huta Przyszłości.
- Nie ma konkretnych planów ani terminów uruchomienia nowych linii w ramach SKA. Będzie to przedmiotem ewentualnych rozmów z Województwem Małopolskim, odpowiedzialnym za organizację pasażerskich przewozów kolejowych - podkreślają w magistracie.
Wyjaśniają tam również, że „Studium wykonalności Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na terenie Krakowa” nie jest dokumentem programowym, który wskazywałby konkretne zadania inwestycyjne w zakresie SKA i harmonogram ich realizacji.
- Celem Studium było przeanalizowanie możliwości rozwoju i ocena zasadności - z punktu widzenia funkcjonalnego, ale przede wszystkim efektywności ekonomicznej - ewentualnego zaangażowania miasta w inwestycje kolejowe. Analizy dotyczyły w szczególności wykorzystania kolejowych linii obwodowych - małej i dużej - informują w urzędzie.
Obecnie funkcjonują trzy linie w ramach SKA:
- SKA 1: Wieliczka Rynek - Kopalnia– Kraków Główny – Kraków Lotnisko;
- SKA 2: Sędziszów – Kraków Główny – Skawina;
- SKA 3: Kraków Główny – Tarnów (docelowo, po zakończeniu prac modernizacyjnych na linii kolejowej 133, planowane jest przedłużenie linii SKA 3 do Trzebini).
Niedawno prace dotyczące SKA w aglomeracji krakowskiej krytycznie oceniła NIK, która objęła kontrolą linię SKA 1. NIK prezydentowi Krakowa zaleciła m.in. zaplanowanie i zorganizowanie parkingów park&ride przy kluczowych stacjach SKA1 stanowiących główne węzły przesiadkowe.
W urzędzie odpowiadają, że już rozstrzygnięto przetarg na budowę węzła komunikacyjnego "Bronowice" z parkingiem P&R na ok. 200 aut (prace mają być wykonane nie później niż do 30 czerwca 2023 r.). Na zlecenie miasta powstanie też koncepcja P&R w Olszanicy - planowane są dwa parkingi: przy przystanku kolejowym Kraków Olszanica (min. 500 miejsc) oraz przy przystanku kolejowym Kraków Zakliki (min. 100 miejsc), z możliwością rozbudowy o 100 proc. pojemności nominalnej. W magistracie zaznaczają też, że do kwietnia 2021 r. ma powstać parking (na 87 samochodów) przy węźle Rząska – Mydlniki Wapiennik.
W przypadku Zarządu Transportu Publicznego, NIK zaleciła m.in. zlokalizowanie przystanków komunikacji miejskiej w bezpośredniej bliskości stacji SKA1, by umożliwić sprawne i dogodne przesiadki między transportem miejskim i kolejowym..
- Przesiadki pomiędzy liniami SKA a komunikacją miejską w Krakowie są na bieżąco wyznaczane, przykładem może tu posłużyć Młynówka SKA - wyjaśnia Sebastian Kowal z ZTP.