https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Miasto ma plany rozwoju szybkiej kolei, a NIK krytykuje

Piotr Tymczak
Na razie funkcjonują trzy linie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej: Wieliczka Rynek - Kopalnia– Kraków Główny – Kraków Lotnisko; Sędziszów – Kraków Główny – Skawina; Kraków Główny – Tarnów.
Na razie funkcjonują trzy linie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej: Wieliczka Rynek - Kopalnia– Kraków Główny – Kraków Lotnisko; Sędziszów – Kraków Główny – Skawina; Kraków Główny – Tarnów. Anna Kaczmarz
Władze Krakowa w tym roku i następnych latach planują budowę kolejnych przystanków dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA). Obiekty mają powstać m.in. w Prądniku Czerwonym, w rejonie Branic, Luboczy, na os. Piastów. Tymczasem krytycznie o SKA w aglomeracji krakowskiej wypowiedziała się Najwyższa Izba Kontroli, zwracając uwagę, że pociągi jeżdżą po nieukończonych trasach, nadal brak pełnej integracji z pozostałą komunikacją publiczną (nie wszędzie np. zbudowano bezpłatne parkingi) i w efekcie liczba pasażerów nie rośnie, a liczba samochodów na drogach aglomeracji krakowskiej nie maleje. Przejdź do GALERII, by zobaczyć warianty rozbudowy szybkiej kolei uwzględnione w studium rozwoju SKA przygotowanym na zlecenie miasta.

FLESZ - Polskie autobusy najlepsze w UE

W urzędzie przekonują, że za rozwój kolei odpowiada PKP, za organizację przewozów władze województwa, a miasto może angażować się w budowę infrastruktury towarzyszącej, czyli przystanków i parkingów w ich sąsiedztwie.

Należy zauważyć, że dotychczasowe działania miasta dotyczące rozwoju infrastruktury kolejowej związane są z budową przystanków PKP Polskich Linii Kolejowych – zarządcy infrastruktury kolejowej. Miasto nie ma planów tworzenia własnej infrastruktury kolejowej ani przejęcia funkcji zarządzania przewozami. Wykorzystując możliwości, jakie daje ustawa o transporcie kolejowym, gmina angażuje się w inwestycje dające korzystne efekty jeśli chodzi o podział zadań przewozowych - zmniejszenie udziału komunikacji indywidualnej i poprawę dostępności komunikacyjnej obszaru Krakowa i gmin ościennych

- wyjaśniają w krakowskim magistracie.

Urząd skupia się więc na budowie kolejnych przystanków SKA wraz z towarzyszącą infrastrukturą. W związku z tym w końcowej fazie są prace przygotowawcze do budowy przystanku Kraków Prądnik Czerwony (w 2021 r. zaplanowano przeprowadzenie przetargu i rozpoczęcie robót). Trwa też postępowanie przetargowe na koncepcję węzła komunikacyjnego w rejonie Luboczy, obejmującą m.in. budowę lub przebudowę przystanku Kraków Lubocza. Na drugą połowę 2021 r. zaplanowano ogłoszenie przetargu na opracowanie studialno-koncepcyjne dla nowego połączenia kolejowego i przystanku w rejonie Branic - dla obsługi terenów rozwojowych obszaru Kraków Nowa Huta Przyszłości.

- W fazie przygotowawczej jest też budowa węzła przesiadkowego Kraków os. Piastów. Z uwagi na odwołania od decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach prace przedłużają się - informują w magistracie.

Na podstawie przeprowadzonych analiz w urzędzie ustalono, że w dalszej kolejności najbardziej zasadna byłaby realizacja kolejnych przystanków:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓
  • na linii nr 8: Kraków Żabiniec, Kraków Prądnik Biały;
  • na linii nr 95: (tzw. Duża Obwodowa): Kraków Jagiełły, Kraków Grębałów, Kraków Kościelniki, Kraków Wyciąże, Kraków Przylasek Rusiecki;
  • na linii nr 100: (tzw. Mała Obwodowa): Kraków Dekerta, Kraków al. Pokoju, Kraków Pilotów, Kraków al. 29 Listopada.

W urzędzie zaznaczają jednak, że nie podjęto jeszcze decyzji o realizacji wymienionych wyżej przystanków. - Ostateczny wybór lokalizacji, terminy realizacji i zasady finansowania będą przedmiotem dalszych analiz i rozmów z PKP PLK, a także z Województwem Małopolskim - organizatorem pasażerskich przewozów kolejowych na terenie województwa - wyjaśniają w magistracie.

Budowa Trasy Łagiewnickiej trwa już od trzech lat. Zakończenie prac planowane jest na koniec 2021 roku.

Kraków. 3 lata budowy Trasy Łagiewnickiej. Zobacz, jak przez...

Przypomnijmy, że rok temu radni miejscy uchwalili rezolucję, w której zaapelowali do prezydenta Krakowa i jego urzędników m.in. o ukończenie prac nad studium dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA), trwających od 2017 r. Po tygodniu magistrat odpowiedział, że studium jest gotowe i je zaprezentował.

Wyniki Studium wskazały na trzy połączenia w ramach SKA, najkorzystniejsze z punktu widzenia efektywności ekonomicznej inwestycji:

  • połączenie obwodowe jednokierunkowe: Kraków Główny - Kraków Płaszów - Kraków Nowa Huta - Kraków Główny;
  • Kraków Mydlniki - Kraków Płaszów;
  • Kraków Lotnisko - Kraków Nowa Huta Przyszłości.

- Nie ma konkretnych planów ani terminów uruchomienia nowych linii w ramach SKA. Będzie to przedmiotem ewentualnych rozmów z Województwem Małopolskim, odpowiedzialnym za organizację pasażerskich przewozów kolejowych - podkreślają w magistracie.

Wyjaśniają tam również, że „Studium wykonalności Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na terenie Krakowa” nie jest dokumentem programowym, który wskazywałby konkretne zadania inwestycyjne w zakresie SKA i harmonogram ich realizacji.

- Celem Studium było przeanalizowanie możliwości rozwoju i ocena zasadności - z punktu widzenia funkcjonalnego, ale przede wszystkim efektywności ekonomicznej - ewentualnego zaangażowania miasta w inwestycje kolejowe. Analizy dotyczyły w szczególności wykorzystania kolejowych linii obwodowych - małej i dużej - informują w urzędzie.

Obecnie funkcjonują trzy linie w ramach SKA:

  • SKA 1: Wieliczka Rynek - Kopalnia– Kraków Główny – Kraków Lotnisko;
  • SKA 2: Sędziszów – Kraków Główny – Skawina;
  • SKA 3: Kraków Główny – Tarnów (docelowo, po zakończeniu prac modernizacyjnych na linii kolejowej 133, planowane jest przedłużenie linii SKA 3 do Trzebini).

Niedawno prace dotyczące SKA w aglomeracji krakowskiej krytycznie oceniła NIK, która objęła kontrolą linię SKA 1. NIK prezydentowi Krakowa zaleciła m.in. zaplanowanie i zorganizowanie parkingów park&ride przy kluczowych stacjach SKA1 stanowiących główne węzły przesiadkowe.

W urzędzie odpowiadają, że już rozstrzygnięto przetarg na budowę węzła komunikacyjnego "Bronowice" z parkingiem P&R na ok. 200 aut (prace mają być wykonane nie później niż do 30 czerwca 2023 r.). Na zlecenie miasta powstanie też koncepcja P&R w Olszanicy - planowane są dwa parkingi: przy przystanku kolejowym Kraków Olszanica (min. 500 miejsc) oraz przy przystanku kolejowym Kraków Zakliki (min. 100 miejsc), z możliwością rozbudowy o 100 proc. pojemności nominalnej. W magistracie zaznaczają też, że do kwietnia 2021 r. ma powstać parking (na 87 samochodów) przy węźle Rząska – Mydlniki Wapiennik.

W przypadku Zarządu Transportu Publicznego, NIK zaleciła m.in. zlokalizowanie przystanków komunikacji miejskiej w bezpośredniej bliskości stacji SKA1, by umożliwić sprawne i dogodne przesiadki między transportem miejskim i kolejowym..

- Przesiadki pomiędzy liniami SKA a komunikacją miejską w Krakowie są na bieżąco wyznaczane, przykładem może tu posłużyć Młynówka SKA - wyjaśnia Sebastian Kowal z ZTP.

Komentarze 5

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Karol

Nic bardziej nie ma wkurzającego jak co jakiś czas odświażane kotlety. Tematy sprzed kilkunastu lat. Co nowa ekipa to nowe pomysły , a jak nie za bardzo są realne, to sięgają po stare. Co kilka lat zmieniają się też realia, bo tam ktoś komuś posmarował i teren zabudowany, albo działka przeszła w ręce prywatne, bo urzędnicy ją schowali, a potem sprzedali. Skoro nie ma konkretnych planów ani terminów uruchomienia nowych linii , to po cholerę o tym pisać, no chyba żeby wkurzyć czytelników. Każda nowa ekipa zleca zaprzyjaźnionym firmom analizy, wizualizacje, projekty, które i tak nie są realizowane, bo jeżeli coś sie już robi to cała procedura wdrożeniowa, projektowa jest robiona od nowa. Przykładem jest "Studium wykonalności Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na terenie Krakowa” nie jest dokumentem programowym, który wskazywałby konkretne zadania inwestycyjne w zakresie SKA i harmonogram ich realizacji. - więc do czego ono jest potrzebne i który to już kolejny raz jest robione ?

Mafijne krakowskie TWA trwoni pieniądze podatników.

G
Gość

No tak ale inwestycja jest rozbabrana i ciągnie się jak smród po gaciach. Poza tym jak jak zwykle od dudy strony jako, że przystanek Łobzów nie będzie obsługiwał tych pociągów, które mogłyby jeździć torami linii małej obwodowej. Więc to rzeczywiście słabe.

G
Gość

Kiedy wspólny bilet!

G
Gość
22 lutego, 17:10, Zbigniew Rusek:

Nowa Huta powinna być odrębnym miastem i odrębną gminą.

A trolle powinny siedzieć w swoich norach.

Z
Zbigniew Rusek

Nowa Huta powinna być odrębnym miastem i odrębną gminą.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska