FLESZ - Najdłuższy tunel w Polsce gotowy

Przetarg na uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dotyczy pierwszego etapu realizacji wskazanego wariantu w “Studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie”, dotyczącego budowy premetra, ogłosił Zarząd Inwestycji Miejskich. Wpłynęła jedna oferta firmy Ekovert z Wrocławia, która zaproponowała wykonanie prac za 1 mln zł.
Ta oferta mieści się w kwocie, jaką ZIM zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia - 1 mln 38 tys. 500 zł
brutto.
Teraz ZIM sprawdza ofertę. Jeżeli okaże się, że spełnia wszelkie wymogi, to będzie można podpisać umowę.
- Wpłynęła jedna oferta w przetargu. Jest ona obecnie analizowana pod względem formalnym, stąd postępowanie nie zakończyło się i nie została podjęta decyzja o wyborze tej oferty - informuje Jan Machowski z ZIM.
Wykonawca ma zrealizować zadanie do 19 miesięcy od dnia podpisania umowy. W ramach prac będzie też musiał zorganizować i przeprowadzić konsultacje społeczne z mieszkańcami Dzielnic: XVI Bieńczyce, XIV Czyżyny, XV Mistrzejowice, III Prądnik Czerwony, II Grzegórzki, I Stare Miasto i V Krowodrza.
Przetarg ogłoszono w oparciu o Studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie, w którym zarekomendowano linię premetra (eksperci zwracają uwagę, że de facto jest to tramwaj w tunelu) od ul. Jasnogórskiej do Wzgórz Krzesławickich o długość 21,82 km, która miałaby powstać do 2037 r.
Zakres inwestycji będący przedmiotem przetargu obejmuje pierwszy etap tego wariantu - odcinek centralny od ul. Piastowskiej do ronda Generała Maczka, zaplanowany do realizacji do 2033 r.
Przybliżona długość odcinka centralnego to ok. 10,5 km, w tym odcinek tunelowy o długości ok. 5,6 km z 7 przystankami podziemnymi, estakada o długości ok. 1,4 km z dwoma przystankami nadziemnymi oraz odcinek naziemny o długości ok. 3,5 km z trzema przystankami naziemnymi.
Na odcinku od ronda gen. Maczka do skrzyżowania z al. gen. Okulickiego, trasę wyznaczono w pasie rozdziału al. gen. Andersa. Następnie trasa tramwajowa (zaproponowana w ramach premetra) ma przechodzić w odcinek estakadowy i pokonać skrzyżowanie ul. Stella-Sawickiego, Wiślickiej i al. Bora-Komorowskiego w poziomie +1. Dalszy przebieg zaplanowano estakadą po północnej stronie al. Bora-Komorowskiego i ul. Dobrego Pasterza, by później połączyć się w poziomie terenu z projektowaną linią tramwajową Krakowskiego Szybkiego Tramwaju Meissnera-Mistrzejowice. Przebieg wzdłuż ul. Dobrego Pasterza jest wspólny dla obydwu inwestycji na długości 0,7 km.
Następnie trasa ma przejść w odcinek tunelowy pod ulicami: Młyńską, Pilotów, Olszyny, Brodowicza, Lubicz, Basztową, Rajską, Czystą i Reymonta. Na tej ostatniej ulicy pojazdy mają wyjeżdżać na powierzchnię. Tam trasa połączy się z planowaną linią tramwajową wzdłuż ul. Piastowskiej.
Technologia wykonania przystanków podziemnych w głównej mierze zakłada zastosowanie metody odkrywkowej, podstropowej w obudowie ze ścian szczelinowych. W przystankach podziemnych znajdą się perony boczne, by umożliwić kursowanie jednokierunkowego taboru tramwajowego będącego w powszechnym użyciu.
Wykonanie tunelu na odcinku pomiędzy przystankami podziemnymi "Rondo Polsadu" i "Rondo Młyńskie" zaplanowano w technologii ścian szczelinowych metodą odkrywkową lub podstropową. Tunel będzie łączył się z projektowanym tunelem tramwajowym, zaplanowanym w ramach innej inwestycji - przygotowywanej trasy tramwajowej z ul. Meissnera do Mistrzejowic.
Na odcinku pomiędzy przystankami podziemnymi "Rondo Młyńskie" i "AGH" ma powstać jeden tunel dwutorowy o średnicy zewnętrznej około 9,6 m, drążony w technologii zmechanizowanych tarcz typu zamkniętego (TBM - Tunnel Boring Machine).
Zamówienie zakłada też stworzenie wariantów alternatywnych. Jeden z nich zakłada modyfikację na odcinku od ul. Dobrego Pasterza do ul. Braci Schindlerów. W tym przypadku odcinek estakadowy wraz z rampami najazdowymi zostałby zastąpiony odcinkiem naziemnej linii tramwajowej.
Drugi z alternatywnych wariantów zakłada modyfikację przebiegu premetra w dwóch lokalizacjach. Pierwszą zmianą jest nowa lokalizacja przystanku podziemnego “Stare Miasto” - w rejonie Teatru Bagatela, a nie - jak uzgodniono z władzami konserwatorskimi - pod placem przy ul. Karmelickiej, gdzie ma powstać miejski park. Lokalizacja ta zakłada także korektę przebiegu odcinka tunelowego i brak ingerencji w teren Plant.
Drugą zmianą jest wykorzystanie istniejącej sieci tramwajowej. Projektowana trasa po włączeniu w rejonie Ronda Polsadu do linii tramwajowej KST Meissnera-Mistrzejowice, kończyłaby swój bieg na pętli w Mistrzejowicach.
Przypomnijmy, że Studium dla budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie na zlecenie miasta, za ponad 9,4 mln zł, wykonała firma ILF Consulting Engineers Polska z Warszawy. W ramach opracowania rozpatrzono 7 przebiegów tras. Każdy z wariantów analizowany był pod kątem 6-7 opcji. Brano pod uwagę różne środki transportu: metro, premetro, szybki tramwaj.
Wykonawcy studium ocenili, że atrakcyjną formą byłby wariant metra, jako rozwiązanie szybkie i bezkolizyjne. Uznali jednak, że taka propozycja nie wpisuje się w aktualne założenia planu finansowego miasta.
Na początku czerwca tego roku prezydent Krakowa zaprezentował Studium i przyznał, że miasto bierze pod uwagę budowę premetra ze Wzgórz Krzesławickich do ul. Jasnogórskiej z tunelem pod centrum miasta. Prezydent zaznaczył, że koszt budowy premetra szacowany jest na ok. 5,8 mld zł (odcinek centralny za ok. 2,6 mld zł), przy blisko 12 mld zł w przypadku metra. W przypadku metra przejazd całej trasy z Nowej Huty do Bronowic zająłby ok. 33 minut, a w wariancie z premetrem to ponad 46 minut.
- Czy pamiętasz te potrawy z PRL-u? Zupa „nic” i inne słodkie wspomnienia z dzieciństwa
- 12 świadczeń i benefitów, o które warto zawalczyć, jeśli masz dziecko
- Friz kupił dom za 7 milionów złotych w Krakowie! Zobaczcie wnętrza [ZDJĘCIA]
- Oto 6 prostych sposobów, by nie marnować jedzenia i kupować taniej
- Tyle zapłacisz za Abonament RTV 2022 - stawki. Zobacz, jakie będą opłaty
- Trasa Łagiewnicka: prace w tunelach i na drogach. Wielkie zmiany na Zakopiańskiej