Zarząd Transportu Publicznego w połowie czerwca 2023 roku poinformował, że ma prawo do prowadzenia w pojazdach KMK dodatkowych kontroli dokumentów przewozu, nieobjętych zakresem umowy z ówczesnym wykonawcą tj. firmą Rewizor. Dlatego też podjęto decyzję o uruchomieniu przez ZTP własnej, dodatkowej kontroli biletów. W lipcu ub.r.. część kontrolerów (bezpośrednio z ramienia ZTP) miało również wykonywać czynności kontrolerskie w pojazdach KMK.
Wówczas informowano, że będzie to - dodatkowa kontrola biletów. Dotychczas w Krakowie kontrolą biletów zajmowała się firma zewnętrzna Rewizor. Jednak w przeddzień wprowadzenia przez ZTP zmian, Rewizor zerwał umowę z miastem. Od soboty 1 lipca zadanie to przejęło ZTP.
- Prowadzenie od 1 lipca obowiązków kontrolerskich przez ZTP pozwoli na bardziej efektywne zarządzanie i koordynację procesu kontroli, a także na lepszą komunikację z pasażerami. Ważne jest, aby pasażerowie mieli poczucie bezpieczeństwa i pewności, że wszyscy korzystają z usług transportu publicznego zgodnie z przepisami. Przejęcie obowiązków kontrolerskich umożliwi ZTP lepszą kontrolę nad tym, co dzieje się wewnątrz pojazdów, a także szybsze reagowanie na ewentualne naruszenia zasad podróżowania - argumentowali urzędnicy jednostki
Organizator transportu nałożył też na firmę Rewizor karę (wynikająca z kar umownych zawartych w umowie) na kwotę ponad 3 mln zł. Kary te wynikały z nieprawidłowego wykonywania zapisów umowy. Za wypowiedzenie umowy ZTP nałożyło kolejną, co dało w sumie kwotę ok. 7 mln. złotych kar .
Znacznie mniej kontroli
Jak pół roku po rozstaniu z Rewizorem funkcjonuje kontrola biletów?
Jak wylicza Sebastian Kowal z ZTP, na ten moment jednostka zatrudnia 53 kontrolerów. - Jesteśmy w procesie rekrutacyjnym i planujemy zwiększyć liczbę pracowników o kolejne 30 osób - mówi.
Spadki widać natomiast w liczbie wezwań do zapłaty i kontroli. Od lipca 2023 do stycznia 2024 było ich 102,1 tysiące. ZTP nałożyło 4,6 tys. wezwań do zapłaty w listopadzie natomiast Rewizor w analogicznym miesiącu 2022 roku nałożył 11,2 tys. W grudniu 2023 ZTP nałożyło 4,6 wezwań do zapłaty natomiast Rewizor w grudniu 2022 - 10,1 tys.
Tylko w listopadzie ub.r.. ZTP przeprowadziło 15,8 tys. kontrole, a w grudniu 14,2 tys. W 2022 roku, gdy kontrole sprawowała firma Rewizor było to odpowiednio 32,6 tys. i 29,4 tys. To oznacza spadek kontroli biletów o połowę rok do roku.
Zapytaliśmy ZTP również o spór z Rewizorem i kwestię kar umownych. Jak słyszymy od Sebastiana Kowala od ostatniego czasu nic się w tej sprawie nie zmieniło.
- Pozwy ze strony Zarządu zostały złożone do sądu. Na dzień dzisiejszy nie wyegzekwowano nic z nieopłaconych kar umownych - mówi Sebastian Kowal.
Jak alkohol działa na nasz organizm. Ostrzegamy kierowców
