FLESZ - Polskie autobusy najlepsze w UE
Jeszcze nie została wyznaczona ostateczna trasa dla nowej linii. Pamiętajmy, że wewnątrz Plant poza ul. Franciszkańską nie mamy żadnego transportu zbiorowego i tym samym osoby z ograniczoną mobilnością mogą mieć problem w przemieszczaniu się, dlatego skupiliśmy się na północnej części ścisłego centrum. Pilotażowo linia mogłaby jeździć po ulicach, po których odbywa się ruch. Przykładowa trasa to ulice: Sławkowska, Pijarska, św. Jana, następnie św. Tomasza lub św. Marka do Szpitalnej, później ul. Mikołajska, Westerplatte, pod Pocztę Główną, a następnie skręt w ul. Sienną, św. Krzyża do placu św. Ducha, gdzie autobus dojeżdżałby do ul. Basztowej na przystanek "Stary Kleparz"
- informuje Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.
Kraków. Pozimowe przyspieszenie na budowie Trasy Łagiewnicki...
Przyznaje, że nowa linia zostałaby wprowadzona szczególnie z myślą o osobach starszych, tych mieszkających w obrębie Plant, jak i dojeżdżających do ścisłego centrum. Obecnie można tam dojechać tramwajem, np. do przystanku przy Poczcie Głównej, a dalej jeżeli ktoś chce się przedostać na Rynek Główny, czy jego okolice, to musi pokonać taką drogę pieszo. Po wprowadzeniu nowej trasy autobusowej będzie można podjechać np. do ul. Mikołajskiej, czy św. Jana. Z tej linii będą mogli także korzystać inni pasażerowie, również turyści.
- Pilotaż nowej linii planujemy uruchomić dopiero w momencie kiedy centrum zostanie odmrożone. Aktualnie słyszymy o kolejnym lockdownie. Jeżeli jednak nowa linia zostanie już w pełni opracowana i sytuacja epidemiologiczna będzie taka, że w centrum zostaną otwarte np. restauracje, to nowe rozwiązanie mogłoby być wprowadzone w drugim kwartale tego roku - wyjaśnia Sebastian Kowal.
Nową trasą mają jeździć (z częstotliwością ok. 20 minut) miniautobusy marki Karsan. Niedawno Kraków zakupił dwa tego tupu pojazdy i odbyła się ich prezentacja.
Karsany to najmniejsze autobusy we flocie MPK SA w Krakowie. 10 marca jeden z nich dołączył do pojazdów wykorzystywanych do obsługi Tele-busa, czyli popularnego autobusu na telefon. Dzień później drugi pojazd zacznie przewozić pasażerów na linii nr 176 „Bodzów” – „Kostrze OSP”.
Karsany to pojazdy o długości 5,8 m. W środku jest miejsce dla 21 pasażerów. - Największą zaletą Karsanów są ich niewielkie rozmiary i duża zwrotność. Te cechy znakomicie się sprawdzą na wąskich ulicach, małych skrzyżowaniach i pętlach do zawracania, z którymi muszą sobie radzić kierowcy na linii nr 176. Zwrotność miniautobusu dobrze się też sprawdzi na drogach Płaszowa i Rybitw, gdzie funkcjonuje usługa Tele-busa - podkreślali w urzędzie.
O dużej zwrotności Karsanów świadczy chociażby promień skrętu tych autobusów. Wynosi on zaledwie 6,8 m. W porównaniu do autobusu standardowego o długości 12 metrów jest mniejszy o niemal 2 m.
Poza zaletami Karsanów związanymi ze zwrotnością, pojazdy są także przyjazne dla pasażerów. Posiadają niską podłogę, a dla osób poruszających się na wózkach jest również specjalnie wydzielone miejsce wewnątrz pojazdów oraz rozkładana platforma przy drzwiach. Pojazdy zostały też wyposażone w system informacji pasażerskiej, w klimatyzację oraz porty USB umożliwiające ładowanie baterii telefonów, tabletów i innych urządzeń mobilnych.
Z myślą o wygodzie kierowcy w autobusie zostały zaprojektowane przeznaczone wyłącznie dla niego drzwi. Dobrą widoczność prowadzącym zapewnia panoramiczna szyba przednia oraz duże lusterka.
Za dwa miniautobusy miasto zapłaciło 812 tys. zł netto.
- Tego nie wolno robić w bloku! Grill, czy "dymek" na balkonie to dopiero początek
- Te rasy psów są najmądrzejsze. Chcesz nauczyć psa sztuczek? Wybierz którąś z tych ras
- Kto nie może wziąć ślubu kościelnego? Oto przypadki, gdy ksiądz odmówi narzeczonym
- Pseudografficiarze niszczą Kraków. Czy to również efekt pandemii? [ZDJĘCIA]
- Nowa lista leków refundowanych. Najwięcej zmian dla pacjentów onkologicznych
