Kraków. MPK zainteresowane pojazdami zasilanymi wodorem

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Łukasz Gdak
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie oraz Krakowski Holding Komunalny SA podpisały list intencyjny z PKN Orlen zakładający współpracę na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego w Krakowie oraz zasilanych wodorem pojazdów używanych do wykonywania zadań własnych gminy.

FLESZ - Znamy stawki za połączenia międzynarodowe

W ramach współpracy mają zostać podjęte działania związane z przygotowaniem niezbędnej infrastruktury oraz logistyki dostaw, w tym zorganizowanie miejsc tankowania autobusów zasilanych wodorem.

– Doskonale zdajemy sobie sprawę, że szczególnie na pierwszym etapie rozwoju technologii wodorowej będzie miała ona największe znaczenie w transporcie publicznym i towarowym. Dlatego już dziś podejmujemy działania, które pozwolą nam z jednej strony na zajęcie dobrej pozycji konkurencyjnej, z drugiej zaś dadzą możliwość samodzielnego rozwijania technologii. List intencyjny podpisany z krakowskimi spółkami przełoży się korzystnie na jakość środowiska w mieście, a jednocześnie pozwoli nam na rozbudowę własnego know-how w obszarze paliwa wodorowego – powiedział Józef Węgrecki, członek zarządu PKN Orlen ds. operacyjnych.

W MPK podkreślają, że celem tej spółki jest systematyczne zwiększanie udziału bezemisyjnych oraz niskoemisyjnych pojazdów w krakowskiej flocie autobusowej. - To dlatego sześć lat temu zdecydowaliśmy się na uruchomienie w Krakowie pierwszej w Polsce regularnej linii obsługiwanej wyłącznie autobusami elektrycznymi. Dzisiaj w naszym mieście kursuje 28 autobusów elektrycznych oraz 34 autobusy hybrydowe. W przyszłym roku do Krakowa trafi kolejnych 50 autobusów elektrycznych. Podpisany list intencyjny sprawi, że coraz bardziej realne staje się wprowadzenie w naszej flocie kolejnego przyjaznego dla środowiska rozwiązania, którym jest zasilanie wodorowe – powiedział Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.

Kraków. Te autobusy wożą nas po mieście [ZDJĘCIA]

Współpraca z PKN Orlen umożliwi powstanie na terenie Małopolski miejsc do tankowania autobusów zasilanych wodorem i pozwoli przetestować krakowskiemu przewoźnikowi to rozwiązanie w regularnym ruchu. List intencyjny zakłada również promocję rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego oraz nowego rodzaju napędu autobusów w Krakowie.

Kraków jako pierwsze w Polsce miasto wdrożył Program Ograniczania Niskiej Emisji, który wpłynął na radykalne obniżenie skali emisji zanieczyszczeń z pieców opalanych paliwami stałymi. Od 1 września 2019 roku w naszym mieście obowiązuje całkowity zakaz ich używania.

Miasto chce również stać się pionierem w ograniczaniu poziomów szkodliwych emisji pochodzących z komunikacji. W związku z tym Krakowski Holding Komunalny SA, na polecenie prezydenta Krakowa, pełni od 2018 r. rolę integratora działań gminnych w zakresie działań wskazywanych w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Jako lider grupy zakupowej „Elektromobilność w Gminie Miejskiej Kraków” KHK przeprowadził w ubiegłym roku przetarg na pozyskanie 47 pojazdów elektrycznych. Pozyskał także 39 wewnętrznych stacji ładowania.

– Dzięki zastosowanemu przez KHK SA zintegrowanemu podejściu grupa zakupowa zredukowała pierwotnie planowane koszty o ponad 2 mln złotych, a Kraków jako jedyna gmina w Polsce wypełniła warunek posiadania 10 proc. pojazdów zeroemisyjnych w swojej flocie. Nasza aktywność została doceniona przez grono polskich ekspertów z tej dziedziny, czego dowodem są liczne nagrody przyznane za działalność w tym obszarze, np. statuetka Lidera Elektromobilności 2019 czy nagroda Nowy Impuls i Ekostrateg 2019 - powiedział Tadeusz Trzmiel, prezes zarządu Krakowskiego Holdingu Komunalnego SA w Krakowie. - Przypominam, że działania KHK obejmują horyzont do 2025 roku, czyli datę wyznaczoną w ustawie, kiedy to jednostki samorządu terytorialnego będą musiały osiągnąć próg 30 proc. pojazdów zeroemisyjnych. Dlatego też chcemy promować napędy wodorowe oraz rozszerzyć dostępną ofertę dla jednostek gminnych o pojazdy napędzane tym paliwem. Mam nadzieję, że współpraca z PKN Orlen i MPK SA przyniesie wymierne korzyści dla każdej ze stron, a pojazdy napędzane wodorem staną się wkrótce stałym elementem zarówno w obszarze szeroko rozumianej komunikacji publicznej jak również prywatnej – dodał.

Czytaj także

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Adam Korat

BRAWO KRAKÓW NARESZCIE BĘDĄ ZERO EMISYJNE POJAZDY !!! WODÓR TO PRZYSZŁOŚĆ.

Z
Zbigniew Rusek

Na pewno byłoby to lepsze niż te elektrobusy, w których akumulatory ważą ok. 3 tony (w pojedynczych), czyli tyle, ile waży 40 pasażerów.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3