https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Na Kazimierzu przetestujemy ulice z zielenią zamiast aut

Małgorzata Mrowiec, krakow.pl
wizualizacja
Każdy namacalnie będzie mógł się przekonać, jak można zmienić przestrzeń przy placu Nowym, a także zgłosić swoje postulaty. Od przyszłego tygodnia - metamorfoza dwóch ulic na próbę.

Od 10 lipca do 6 sierpnia zostanie ograniczony ruch samochodowy przy placu Nowym od numeru 1 do 4 oraz na odcinku ulicy Estery przy placu (ulice te tworzą literę L). W zamian od 15 lipca pojawi się tutaj zieleń, ławki lub leżaki, będzie więcej miejsca dla pieszych i rowerzystów. A wszystko po to, by mieszkańcy, przedsiębiorcy oraz odwiedzający plac przekonali się przez trzy tygodnie, oglądając i testując metamorfozę w skali 1:1, co by było, gdyby zamknąć te ulice.

- Jest to tzw. prototypowanie, metoda nieporównanie lepsza niż makiety czy wizualizacje. Farbą zaznacza się przestrzeń, skąd zniknęłyby auta, ustawia się siedziska. Są to działania tymczasowe i niskobudżetowe. Wszelkie zmiany, które zaszły w ostatnim czasie na ulicach w Nowym Jorku, były tak testowane - mówi Magdalena Jochemczyk z Fundacji Napraw Sobie Miasto, koordynator projektu Nowy Plac Nowy - Alternatywna Przestrzeń Publiczna. Fundacja realizuje ten projekt na zlecenie Urzędu Miasta Krakowa.

Zmiana ma charakter czasowy, przez okres 3 tygodni mieszkańcy zobaczą, jak funkcjonuje nowy, bardziej zrównoważony podział przestrzeni miejskiej pomiędzy pieszych, rowerzystów i kierowców samochodów.

Działania trwać będą od 15 lipca do 6 sierpnia, jednak sama zmiana organizacji ruchu wprowadzona zostanie już 10 lipca.

Przez 3 tygodnie prototyp – propozycja rozwiązania przestrzeni pl. Nowego i ul. Estery – umożliwi zbadanie reakcji użytkowników na zmianę otoczenia. Będzie to także podstawa do rozmów na temat zrównoważonego transportu czy też likwidacji źródeł niskiej emisji.

Przez 3 tygodnie zaplanowano warsztaty, które dadzą przestrzeń do dyskusji na temat nowego placu Nowego, a także pozwolą na rozmowę o problemach i potrzebach użytkowników pl. Nowego i przyległych ulic. Warsztaty odbędą się w siedzibie Muzeum Inżynierii Miejskiej 27 lipca oraz 3 sierpnia w godzinach od 17.00 do 20.00. W warsztatach może wziąć udział ograniczona ilość osób, dlatego wszystkich zainteresowanych udziałem prosimy o napisanie do nas maila na adres [email protected].

Na placu Nowym ustawiony zostanie punkt konsultacyjny, który będzie działał 22 lipca oraz od 24 do 26 lipca w godzinach od 17.00 do 19.00. Przeprowadzone zostaną badania środowiskowe przed montażem elementów prototypu, w trakcie jego funkcjonowania i po zakończeniu działań, by przekonać się, jak faktycznie osoby znajdujące się w tej przestrzeni postrzegają proponowaną zmianę.

Pomysłodawcami realizacji projektu na obszarze Kazimierza jest grupa studentów Instytutu Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Więcej na www.dziennikpolski24.pl

Zobaczcie niesamowitą panoramę Krakowa [ZDJĘCIA]

WIDEO: Magnes. Kultura Gazura - odcinek 11

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Komentarze 11

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

r
rem
sąsiednich ulic, gdzie ludzie będą walczyć o miejsca do parkowania.
g
gniewko_syn_ryba
Jak punk to punk...
P
Pamiętny
Właściciele samochodów powinni poważnie zastanowić się nad wyprowadzką z Krakowa i nigdy więcej tu nie przyjeżdżać. Gdzieś chyba jeszcze można w tym kraju żyć w miarę normalnie?
W
Wieńczysław Nieszczególny
leżaki i drzewka.. no super sprawa :0 pijani angole będą mieli gdzie lać i na czym leżeć
H
Hipster
Najważniejsze, żeby były leżaki. Bez leżaków ani rusz.
G
Ginekolog
Co ty za bzdury piszesz? Kobierzyńska i Zakopiańska są bezpieczne. Jeżdżę tam i to nie sam. Pomijam fakty jak np ciąg pieszo rowerowy czy tez ścieżka rowerowa. Idźże do specjalisty.
M
Max
@krakus
Może bądź nieco ostrożniejszy w wyrażaniu opinii. Widzisz, ja jeżdżę rowerem, samochodem i KM. O samochodzie nie będę mówił bo wiadomo jak jest, z rowerem ciężko, bo np. Kobierzyńską czy Zakopiańską strach jechać. A co do KM, to ostatnio miałem do przejechania z 15 przystanków i .... stwierdziłem, ze jak natrafię na autobus bez klimatyzacji to mnie szybciej ch... strzeli niż dojadę na miejsce, więc musiałem zamówić taksówkę. I 40zyli poszło do piachu...

Popieram @abcd - więcej parkingów i nie w paskarskich cenach.
G
Gość
W Majchro city taki pomysł nie przejdzie. Wszystko robione jest tylko pod propagandę. W zeszłym roku już był taki sam pomysł zgłoszony w Budżecie Obywstelskim. Miał być woonerf na Kurdwanowie. Projekt został natychmiast odrzucony jako "niezgodny z polityką miasta".
K
Kazimierz
Super inicjatywa, proponuję zastosować przedsięwzięcie na ulicy Szerokiej likwidując parking z pasa środkowego
k
krakus
Dlaczego uważasz że KM "to zużyty i nierealny argument " ? pewnie należysz do tych osób co mają tyłek przyklejony do samochodu że nawet na osiedlowy sklepik muszą nim podjechać , jedz sobie na zachód i zobacz jak to funkcjonuje , w każdym wielkim mieście priorytetem jest KM metro i tramwaje nawet okoliczne miejscowości mają znakomite połączenie z miastem , KM w Krakowie jest bardzo dobrze rozwinięta , kolej się rozwija brakuje tylko metra w tym kierunku powinien iść Kraków a nie znowu zmierzać ku zalewowi kolejnym milionem samochodów 20 letnich , ja podejrzewam że problem tkwi w mentalności ludzi , są leniwi a samochód uznają jako symbol swojego statusu materialnego a nawet osobowości a powiedzcie mi co to jest posiadanie samochodu w XXI wieku ? to jakby mieć tv w domu...
a
abcd
Fajna zabawa, ale to nic poważnego. Jedyny sposób to budowa parkingów naziemnych/podziemnych i skończenie z zawalaniem miasta autami na stałe. Ale prezydent i jego urząd mają parkingi gdzieś, bo "ludzie sobie poradzą" bez parkingów. To sobie radzą, i jest chaos. Nie ma półśrodków i nie można ludziom zabronić wjazdu/przejazdu nie oferując żadnej alternatywy. I niech nikt nie mówi że komunikacja miejska jest alternatywą, to zużyty i nierealny argument.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska