FLESZ - Polska na baterie. Jesteśmy liderem ich eksportu

- Mamy dopiero początek upałów, a temperatury wewnątrz tramwajów i autobusów są tragiczne - zwraca uwagę pan Kacper, jeden z pasażerów krakowskiej komunikacji miejskiej.
Kraków tonie w korkach. Jeździ się u nas jak w Kairze i Meks...
Zaznacza, że wystarczy przejechać się pojazdami MPK w słoneczne i upalne dni, aby przekonać się o tym, jak taka podróż może być niekomfortowa ze względu na zbyt wysoką temperaturę.
- Mimo działającej klimatyzacji w tych pojazdach panuje duchota i skwar, a z pasażerów leje się pot. Problemem nie jest otwieranie drzwi, czy temperatura zewnętrzna, gdyż takich sytuacji nie ma chociażby w autobusach firmy Mobilis czy w pojazdach komunikacji miejskiej w innych miastach - przekonuje pan Kacper. - Jak się okazuje, MPK ustawia klimatyzację w sposób automatyczny, który chłodzi wnętrze w niewielkim stopniu. Oczywistym jest, że nigdy nie osiągniemy i nie powinniśmy żądać ogromnej różnicy temperatury, niemniej jednak chłodzenie o 2-3 stopnie względem temperatury zewnętrznej jest ogromną przesadą - dodaje.
Pasażerowie tramwajów i autobusów podkreślają, że podniesienie cen biletów powinno się wiązać z polepszeniem komfortu podróży. - Podczas upałów to polepszenie komfortu jest nijakie. Najgorsza sytuacja jest w nowych tramwajach Lajkonik. Proszę przejechać takim tramwajem w upale. Na zewnątrz jest chłodniej niż w środku pojazdu. Zero różnicy temperatury - komentuje pan Kacper. - Po rozmowie z kilkoma prowadzącymi wiem, że klimatyzacje MPK nastawia na bardzo niewielkie różnice temperatur. Przewoźnik nie bierze poprawki na to, że w taki sposób nie wychłodzi dobrze pojazdu, który nagrzewa się przez wielkie szyby. W tramwajach Krakowiak również panuje skwar. A motorniczowie mają zakaz zmniejszania temperatury, chociaż mogliby skorzystać z takiej opcji. Oczywiście są tacy, którzy to robią - na szczęście jest ich sporo - i wtedy w tramwaju jest przyjemnie - dodaje.
Co na to MPK? - Funkcjonowanie klimatyzacji w autobusach i tramwajach zależy od temperatury zewnętrznej. W nowoczesnych tramwajach, takich jak Lajkonik działaniem klimatyzacji steruje automatycznie system komputerowy, w taki sposób, aby w środku pojazdu była zachowana cały czas optymalna dla pasażerów temperatura. Służby techniczne dbają o to, aby te wszystkie systemy w pojazdach były na bieżąco kontrolowane i serwisowane. Każde zgłoszenie dotyczące niesprawności klimatyzacji jest natychmiast weryfikowane - wyjaśnia Marek Gancarczyk, rzecznik MPK w Krakowie.
Zaznacza, że w pojazdach, które nie są wyposażone w system automatycznego komputerowego sterowania, klimatyzacja jest włączana ręcznie już rano, gdy na dany dzień prognozowana temperatura na zewnątrz ma wynieść minimum 22 stopnie Celsjusza. Decyzja o włączeniu klimatyzacji jest do prowadzących przekazywana drogą radiową przez dyspozytorów z Głównej Dyspozytorni Ruchu MPK.
- Trudno jest zapewnić odpowiednią temperaturę dla wszystkich osób, które w indywidualny sposób odczuwają działanie klimatyzacji. Często do MPK trafiają bowiem zgłoszenia całkowicie przeciwne – cześć osób uważa, że klimatyzacja w pojazdach działa zbyt mocno i oczekuje, aby w środku było zdecydowanie mniej chłodno. Co więcej, cześć osób domaga się od nas, aby w obecnym czasie całkowicie zrezygnować z włączania klimatyzacji, a zamiast tego wyłącznie wietrzyć pojazdy otwierając drzwi i okna w pojazdach - dodaje Marek Gancarczyk.
- Na dnie Jeziora Czorsztyńskiego leży zatopiona wieś. Tak kiedyś wyglądało to miejsce
- W tych znakach zodiaku łatwo się zakochać
- Mistrzostwa Europy w piłce nożnej EURO 2020
- Oto finalistki Miss Małopolski i Miss Małopolski Nastolatek
- Drapacze chmur i 100 tysięcy mieszkańców. Tak ma wyglądać nowa dzielnica Krakowa
- Kraków. Najlepsi z najlepszych mistrzów parkowania. Przeszli samych siebie!