https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków: nowe rozkłady już od 1 września. Część linii powróci na swoje dawne trasy

K. Gawlik, M. Karkosza
Tramwaj nr 8 wróci do Bronowic, jednak jego trasa będzie o 3 przystanki krótsza niż dawniej
Tramwaj nr 8 wróci do Bronowic, jednak jego trasa będzie o 3 przystanki krótsza niż dawniej Anna Kaczmarz
Urzędnicy szumnie zapowiedzieli, że znana jest już powakacyjna organizacja komunikacji miejskiej. Zmianom miały towarzyszyć korekty nazw 77 przystanków. We wtorek Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu potwierdził jednak, że stare nazwy przystanków pozostaną, a przygotowany rozkład wymaga dalszej poprawy.

Kraków: "Ósemka" częściowo wraca na starą trasę do Bronowic

Kraków: nowy rozkład jazdy tramwajów i autobusów

Już wiadomo, że do Bronowic na nowo pojedzie tramwaj nr 8 oraz że na tory wrócą linie tramwajowe nr 11 i 19. W nowym rozkładzie zawieszone zostaną za to cztery linie autobusowe, choć w planach jest także m.in. przywrócenie na dawną trasę autobusu 154 i skomunikowanie z miastem osiedla Gotyk przez linię 503.

Największą zapowiedzianą wczoraj nowością jest przywrócenie na dawną trasę linii nr 8. ZIKiT zmienił trasę tramwaju w grudniu, co wzbudziło protesty wielu pasażerów. Mieszkańcy Bronowic niemal od roku słali do urzędników petycje, pojawiali się na konsultacjach społecznych, ale bez skutku. Teraz wreszcie im się udało, choć sukces jest połowiczny. Linia nie będzie jak dawniej kursować do pętli "Bronowice Małe", a jedynie do pętli "Bronowice", czyli trzy przystanki wcześniej.
Urzędnicy tłumaczą to tym, że do dalszej pętli jeżdżą już trzy długie tramwaje - 13, 4 i 24.

- To ukłon w stronę sentymentu krakowian, bo 8 przyjęła się bardzo dobrze na odcinku między Cichym Kącikiem a Uniwersytetem Pedagogicznym - mówi Jerzy Marcinko, dyrektor ZIKiT-u. Decyzję podjęto późno, ale do końca wakacji jest jeszcze 10 dni.
Pasażerów z Cichego Kącika zamiast "ósemki" obsłuży więc tramwaj 20, który od września będzie kursował co 10 min do Małego Płaszowa.

Z tego względu ZIKiT cofnął decyzję o wprowadzeniu nowej linii 54. Urzędnicy zmienili też decyzje odnośnie zawieszonych tramwajów. 11, kursująca z Czerwonych Maków do Małego Płaszowa, wróci we wrześniu, a 19, kursująca z Borku Fałęckiego do Krowodrzy Górki - w październiku.

Pojawiło się też zielone światło dla mieszkańców os. Gotyk, którzy walczą o połączenie autobusowe z centrum od 2007 roku. Choć ZIKiT jeszcze miesiąc temu upierał się, że w tej sprawie nie da się nic zrobić, wczoraj ogłosił, że linia 503 może mieć dodatkowy przystanek właśnie na Gotyku.

- Trwają rozmowy z właścicielem fragmentu drogi na os. Gotyk i jest duża szansa, że linia 503 w niedługim czasie zostanie skierowana w tamten rejon, o co apelują mieszkańcy - mówi Grzegorz Sapoń, wicedyrektor ZIKiT.
Kolejną zmianą, o którą zabiegali mieszkańcy oraz radni, jest przywrócenie na dawną trasę linii 154. Tłumaczyli, że na nowej trasie autobus wozi powietrze i nie dowozi pasażerów do centrum. Choć ZIKiT zaznacza, że nadal pracuje nad ostatecznymi rozwiązaniami komunikacyjnymi dla dzielnicy IV, to najprawdopodobniej linia 154 od września będzie kursować jak dawniej: z Prądnika Białego do Dworca Głównego.

Od września przewidziano także zmiany na ponad 20 liniach autobusowych. Najważniejsze to m.in.: likwidacja linii 116, zawieszenie 409, 429, 439, zmiana trasy autobusu 144 (pojedzie z Rżąki do Krowodrzy Górki) oraz 194 (pojedzie z Czerwonych Maków do Prądnika Białego).

Tak jak przed wakacjami pojadą natomiast autobusy: 118, 127, 128, 132, 153, 185, 412 i 501.
Jeszcze dziś poznamy dalsze szczegóły jesiennych rozkładów jazdy.

Stare nazwy przystanków zostają
ZIKiT potwierdził wczoraj, że w tym roku nazwy przystanków już na pewno nie ulegną zmianie.
Przypomnijmy, urzędnicy po rozmowach z dzielnicami sporządzili listę 77 przystanków, które od września miały mieć nazwy związane z ulicami. Jednak pod wpływem protestów mieszkańców, którzy nie zgadzali się, aby zniknęły przystanki takie jak "Jubilat", "Biprostal" czy "Hala Targowa", ZIKiT cofnął tę decyzję. Dyrektor ZIKiT-u przyznał, że dostał ok. 250 wiadomości mailowych od oburzonych mieszkańców. - W jednym z nich ktoś napisał, że to krakowianie powinni decydować o nazwach przystanków, ponieważ płacą tu podatki, podczas gdy turyści mogą się posługiwać nawigacją - wspomina Marcinko. - Być może jest w tym racja. Dlatego będziemy to jeszcze raz na spokojnie analizować. Jedyny nowy przystanek powstanie przy ul. Balickiej, w związku z otwarciem tam parkingu park&ride i będzie nazywać się "Giełda Balice". ZIKiT nie porzuca jednak planów korekty nazw przystanków, które nie podobają się mieszkańcom (dotyczy to nazw takich jak np. Dom spokojnej starości). W piątek ruszą ponowne konsultacje z radnymi dzielnic w tej sprawie. Konkretne zmiany pojawią się jednak najwcześniej w przyszłym roku.

Komentarze 24

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

a
autobus
Chodzi o to zeby zamiast 1 biletu kupowac 2, albo wiecej
j
ja
Zgadam sie calkowicie. Sama jestem z pradnika bialego i uwazam, ze linia 114 powinna wrocic, masa osob nim jezdzila, a teraz zabieraja 144 ktorym jako jedynym autobusem mozna dostac sie stad na miasto
k
kk
Pani Karolina Gawlik jeszcze wczoraj pisała o zmianie 70 przystanków, dziś już pisze o 77 jakby nigdy nic, a sprawa dotyczyła 74 przystanków, pozdrowienia dla niesumiennej Pani Redaktor.
A
AMER
Przywrócić układ tajsner- niedziałkowska - ten duet zgrany to miał jasne rozkłady.
w TEJ CHWILI TE SIEROTY PO NICH NIE WIEDZą CO ROBIć DALEJ.
p
pasażer
Swieta prawda !!! Przywrocic 132 !!!!!
M
Maciej
139 w godzinach popołudniowych jest tak przeładowany, ze ciężko się podrapać po nosie. szczególnie od przystanku AGH do Kleparza
x
xyz
!
p
pasażer
Przecież na Prądnik pojedzie '194' właśnie w celu poprawy częstotliwości - w przeciwieństwie do '144' jeździ ona przez cały dzień co 12 minut. Czyli poza szczytem autobus pojedzie 2x częściej!
z
zalas
Czy chcą "8"-ki kosztem "20"-ki??
;
Trzeba słuchać ludzi! Szkoda pieniędzy publicznych na wasze fanaberie.
o
oburzona II
W Krakowie urzędasy z ZiKiT-u tylko utrudniają życie mieszkańcom Krakowa wprowadzając coraz bardziej idiotyczne zmiany. Są mistrzami bezczelności. O 154 usłyszałam, że zmiana wakacyjna była na życzenie mieszkańców (zapewne tymi mieszkańcami byli pracownicy ZIKIt-u). Ich dewizy to: wyciągnąć kasę, utrudnić życie, by żyło się gorzej. Starszych ludzi mają gdzieś fundując im ciągłe zmiany i "wycieczki" piesze.
o
oburzona
z Białego Prądnika zlikwidowali 114, 154 trasę obcięli tak, że nikt nią nie jeździ, a teraz chcą zabrać 144. Nie zostaje nam ani jeden sensownie jeżdżący autobus !!!To już wioski podkrakowskie mają lepsze połączenia. Skandal!!!
k
krakus rodowity
Do Długiej , Dworca ,Ronda M i G itd bo "14" zawieszają , a na "4" i "24" UFO-ki 3x105Na
F
Franciszek
Najbardziej logiczne rozwiązanie! Polecam się na przyszłość. Magister inżynier Franciszek.
a
agu
wrócić "15" !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska