Kraków opracowuje strategię do 2030 roku

Piotr Ogórek
„Tu chcę żyć. Kraków 2030” to hasło kampanii, której celem jest zachęcenie mieszkańców do zaangażowania się w prace nad Strategią Rozwoju Krakowa 2030. Teraz rusza kluczowy etap, w który mają się włączyć krakowianie. Strategia ma wyznaczać cele i kierunki rozwoju miasta. Na chwilę obecną to jednak w większości ładne slogany.

Czym jest Strategia Rozwoju Krakowa (SRK)? To dokument, który ma pokazać aspiracje stolicy Małopolski, m.in. do bycia miastem inteligentnym oraz ważnym ośrodkiem w sieci metropolii europejskich, w którym dużą rolę odgrywa współpraca z mieszkańcami.

Nad dokumentem do tej pory pracowali głównie urzędnicy. Był on konsultowany z ekspertami, a teraz pochylą się nad nim mieszkańcy. Ku temu uruchomiono specjalną stronę internetową www.srk2030.pl, na której na mieszkańców czeka m.in. specjalna ankieta, w której mogą zgłosić swoje uwagi do SRK.

Strategii poświęcony będzie też hackathon KrakHack, czyli pierwszy krakowski Hackathon Miejski. Od 18 marca, przez 24 godziny, uczestnicy skupią się nie tylko na innowacjach technologicznych, ale również społecznych – wszystko po to, aby w wydarzeniu mógł wziąć udział każdy, kto ma pomysł i chęć do pracy zespołowej. Spośród wszystkich projektów przygotowanych podczas KrakHacku, zostanie wybranych 10 najlepszych, które następnie zostaną zaprezentowane podczas Gali Finałowej 20 marca. Autorzy najciekawszych prac otrzymają nagrody rzeczowe, a same projekty mają szansę znaleźć się w dokumencie SRK 2030.

Strategia zawita też na ulice Krakowa w ramach kampanii outdoorowej. Jej ambasadorami będą Bartosz Szydłowski, Ewa Wachowicz, Zofia Gołubiew, Andrew Hallam i Julien Hallier.

– Wkroczyliśmy w najważniejszą w mojej ocenie fazę prac nad Strategią Rozwoju Krakowa. Do tej pory nad tym dokumentem pochylali się urzędnicy i eksperci. Ale brakuje najważniejszej części. Na nią złożą się pomysły mieszkańców na ulepszenie miasta. Jeżeli ich zabraknie dokument nie będzie kompletny, bo przecież strategia to rodzaj umowy społecznej, którą my krakowianie na co dzień działający w różnych środowiskach – biznesu, nauki, kultury, administracji itd. wspólnie zawieramy na rzecz rozwoju miasta – powiedział prezydent krakowa Jacek Majchrowski.

Kolejnym etapem prac nad strategią będzie projekt #PatchWork2030, w ramach którego mieszkańcy będą mieli okazję zapoznać się z kluczowymi założeniami nowej strategii oraz przedyskutować je na forum. Warsztaty odbędą się 5 i 6 kwietnia i będą w pierwszej kolejności skupiać się na dyskusjach z sześcioma wybranymi grupami: kobietami, osobami związanymi z kulturą, seniorami i silver economy, środowiskiem outsourcingowym, ekspatami oraz młodymi ekspertami (start-upy). Każda z grup będzie miała swojego ambasadora.

Zofia Gołubiew, ambasador marki doświadczenie, uważa że potencjał Krakowa powinien być uwzględniony w strategi poprzez doświadczenia seniorów.

- Korzystajmy z dziadków, pracujmy dla wnuków. Chciałabym żeby w 2030 roku Kraków był przewietrzony, czysty, pełen zieleni, otwarty na różne kultury, na różne wyzwania, bo to zawsze wzbogaca. Żeby Kraków był piękny, estetyczny, ale nowoczesny w guście, żeby był różnorodny. Żeby myło miejsce dla muzyki klasycznej, ale i lekkiej. Miejsce dla teatru tradycyjnego, ale i awangardowego. Żeby były puby, bary, kluby, ale i eleganckie restauracje. Doświadczenie seniorów bardzo może pomóc w stworzeniu takiego Krakowa – przekonuje była dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie.

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Krakus

1. Stop zabudowie w centrum i okolicy. 2. Zamkniecie obwodnicy 3. linia metra a najlepiej dwie. 4 zakaz ruchu w scislym centrum samochodom. 4 Wiecej parkingow podziemnych oraz park and ride 5. Kolej aglomeracyjna koniecznie i czesto polaczona z biletem mpk 6 sptawna komunimacja wiecej bus pasow

w
woytas

Jak do tej pory jakoś nie zauważyłem aby słuchali mieszkańców. Wszystko zabudowują a ludzie chcą zieleni, parków. Nasze słowo nie liczy się na tej płaszczyźnie i to dobrze widać od paru lat!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3