https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. "Parkuj i jedź" w Bronowicach: protesty, unijne dofinansowanie i myląca ulotka o konsultacjach

Małgorzata Mrowiec
Tak miałby wyglądać węzeł przesiadkowy w Bronowicach
Tak miałby wyglądać węzeł przesiadkowy w Bronowicach Wizualizacja: Miejska Infrastruktura
Plany budowy dworca autobusowego z parkingiem typu park&ride przy ul. Armii Krajowej wywołały burzę i protesty. Można się spodziewać, że emocji nie zabraknie także podczas spotkania w ramach konsultacji społecznych dotyczących tej inwestycji. Odbędzie się ono 18 stycznia, czyli w czwartek.

Podkreślmy, że taki jest właściwy termin spotkania. Mieszkańcy Bronowic, którzy dostali ulotki w tej sprawie do swoich skrzynek pocztowych, byli bowiem zdezorientowani. W ulotkach gminna spółka Miejska Infrastruktura jako termin spotkania podała „18 stycznia 2018 r. (tj. poniedziałek)”, podczas gdy są to... dwa różne dni. Jak ustaliliśmy w urzędzie miasta, w ulotce jest błąd dotyczący dnia tygodnia. Zainteresowani sprawą inwestycji powinni przyjść w najbliższy czwartek w godz. 18-20 do Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 8 przy ul. Na Błonie 15b.

Inwestycja planowana jest wewnątrz łącznicy węzła drogowego ulic Armii Krajowej i Balickiej, między wiaduktem kolejowym a tym, po którym przebiega ulica Balicka. Ma tam powstać dworzec autobusowy komunikacji miejskiej i podmiejskiej (z poczekalnią, punktami sprzedaży biletów, toaletą), a nad nim parking park&ride.

Dworzec znajdzie się na poziomie ul. Armii Krajowej, a sam parking będzie wybudowany w poziomie nasypu kolejowego oraz ul. Balickiej. Obiekt będzie skomunikowany z przystankiem tramwajowym na ul. Balickiej oraz powstającym w jej rejonie przystankiem kolejowym Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Założenia są takie, że kierowcy zostawią swoje auto na parkingu, a dalszą podróż będą odbywać tramwajem, autobusem lub pociągiem. Z parkingu za darmo będą mogły korzystać osoby posiadające bilety komunikacji miejskiej. Pozostali zapłacą za postój, ale z kolei na podstawie biletu postojowego będą mogli podróżować komunikacją miejską.

W projektowanym obiekcie w Bronowicach przewidziano również parkingi dla rowerów, wyposażone w zamki elektromagnetyczne oraz objęte monitoringiem wizyjnym. To propozycja dla rowerzystów, którzy tak jak kierowcy samochodów chcieliby się w Bronowicach przesiąść na komunikację miejską lub aglomeracyjną.

Miejska Infrastruktura zapowiada też zamontowanie na parkingu stacji ładowania pojazdów elektrycznych.

Gmina zarezerwowała potrzebne pieniądze, wiadomo już także, że budowę węzła przesiadkowego i parkingu wesprze Unia Europejska w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-20 - kwotą ok. 13,6 mln zł. W sumie przedsięwzięcie miałoby kosztować ponad 21,6 mln zł. Zakończenie budowy jest przewidywane w 2019 roku.

Okoliczni mieszkańcy oprotestowują tę inwestycję. Zamiast niej chcieliby utrzymania i urządzenia zieleni w miejscu, gdzie jest planowana; na terenie przed oknami bloków części z nich. Mieszkańcy Bronowic uważają, że budowa parkingu doprowadzi do korkowania się ulic w jego otoczeniu. Są za budową parkingów park&ride, ale na całkowitych obrzeżach miasta, aby to tam zatrzymywać auta osób dojeżdżających do Krakowa z sąsiednich gmin.

WIDEO: Co Ty wiesz o Krakowie?

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

KONIECZNIE ZOBACZCIE:

Google Street View. Najśmieszniejsze, najbardziej absurdalne zdjęcia!

Pedofile i gwałciciele z Małopolski. Oni są w Rejestrze Ministerstwa! LISTY GOŃCZE

Czy dostałbyś się do pracy w policji? PRAWDZIWE PYTANIA TESTU MULTISELECT

Nie znasz tych ulic w Krakowie? Jesteś słoikiem! [FOTO-QUIZ]

Komentarze 13

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

T
Tymek
Szczęśliwej emerytury czas
o
olo
Jak się mieszkańcom pomysł nie podoba, to niech zrobią zrzutkę, wykupią teren, urządzą tam park, czy co im tam pasuje i go utrzymują. Wtedy miasto nie będzie miało wyjścia i zrobi obiekt w innej lokalizacji. A że na razie to jest teren miasta...
D
Doris
Tak dla Gibały! Czas na niezależnego prezydenta
P
Paweł
Majchrowski i zikit... I wszystko jasne
v
victor
Majchrowskiego ODWOŁAĆ trzeba w listopadzie
A
Agata
Konsultacje będą prowadzone jak zawsze... Mieszkańcy swoje a ZikiT i tak zawsze zrobi.
Szkoda czasu mieszkańcy! Będą wybory i tam należy wykazać się frekwencją.
Obecni RM i Pan ze Sosnowca (Majchrowski lat 71) powinni odejść. Pomysłu nie mają a Kraków coraz bardziej zepsutym miastem się staje.
g
grzeg
czy kiedykolwiek, przy JAKIEJKOLWIEK inwestycyjnej okazji nie ma protestów...? Krakowskie szaleństwo.
L
L
Skoro jest taki malutki to nikomu nie będzie przeszkadzał. 70 samochodów / 3h to jakiś jeden samochód na 3 minuty. Rozumiem, że osoby mieszkające między AK a autostradą w tych domach (do których autobusy nie dojerzają w ogóle albo idzie się 20 minut na linie która jedzie raz na godzinę) to nie są Krakowanie tylko jakaś obca, wroga masa ludzka?
L
L
Skoro parking jest taki malutki to nie powinien nikomu przeszkadzać i dużych problemów nikomu nie wygeneruje. Czemu mieszkańcy Krakowa mieli by nie korzystać zniego? Dla mieszkańców Mydlnik, Bronowic małych i wielkich, a nawet Królowej Jadwiki to będzie całkiem fajna opcja gdy mają daleko do przystanku i jadą gdzieś gdzie ciężko zaprkować. Tramwaj z autostrady do 3 obwodnicy wlókł by się z 15 minut. W dodatku już teraz jest tam wybudowana kolej która ten dystans pokonuje w wiele szybciej. Tylko, że parking w Balicach to biznes i kosztuje :P
H
Himen
Obrońcom pomysłu zalecam lekturę projektu. Miejsc parkingowych ma być....aż 70.. To będzie super mega Park&Ride... Jak to w Polandii inwestycja nie jest dla mieszkańców ani dla Krakowa tylko aby ktoś zarobił. Głównie na kasie z EU. Ktoś znajomy królika etc
Jest to debilne. W cywilizowanych krajach P&R buduje się przy autostradach, obwodnicach na prawdziwych krańcach miasta. Czemu to niewybudować w Modlnicy? Czemu tam przez puste pola nie pociągnąć tramwaju? Wylot 2 pasy na Olkusz jest....
Aha wiem bo to nie Kraków i może z innymi trzeba by się kasą podzielić....
f
ff
Wiecie dlaczego mieszkańcy protestują? Nie dlatego, że ta inwestycja im przeszkadza, tylko dlatego, że nie będą uprzywilejowani. Gdyby wprowadzono tam strefę i inni musieli płacić pełny abonament, a mieszkańcy okolicy dostaliby możliwość parkowania na tym parkingu za 10 zł miesięcznie to momentalnie byliby chętni i przyspieszaliby budowę.
A
Abaqus
A ktorz sie przesiadzie na tych krancaach miasta z auta do mpk jak bedzie mial jedna czy dwie linie do wyboru i perspektywe kilku kolejnych przesiadek. Ta lokalizacja jest bardzo dobra bo znajduje sie w miejscu gdzie przecinaja sie rozne kierunki i typy transportu miejskiego. Do tego jest ona przy III obwodnicy wiec beda mogli korzystac tez dojezdzajacy z roznych czesci Krakowa a nie tylko z jednego kierunku zewnetrznego jak w przypadku lokalizacji na peryferiach
k
ktośtam
W Polsce każdy widzi czubek własnego nosa...
Mieszkańcy nie rozumieją że to jest koniec miasta ( ostatni punkt gdzie dochodzi w miarę dobrze funkcjonująca komunikacja MPK).

Pewnie że lepiej byłoby zrobić P&R na granicach miasta albo na wioskach... ale jak się dostać do centrum ?
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska