https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Pięć firm złożyło oferty w przetargu na opracowanie koncepcji linii tramwajowej na osiedle Rżąka i dalej do Wieliczki

Piotr Tymczak
Planowana nowa linia tramwajowa ma przebiegać od skrzyżowania ulic Wielickiej, Teligi, Kostaneckiego do osiedla Rżąka i ewentualnie dalej do Wieliczki.
Planowana nowa linia tramwajowa ma przebiegać od skrzyżowania ulic Wielickiej, Teligi, Kostaneckiego do osiedla Rżąka i ewentualnie dalej do Wieliczki. Andrzej Banaś
Kraków. Na zlecenie miasta ma powstać wielowariantowa koncepcja budowy linii tramwajowej pomiędzy skrzyżowaniem ulic Wielickiej, Teligi, Kostaneckiego a osiedlem Rżąka wraz z pętlą tramwajową i parkingiem park&ride. Projekt ma także wziąć pod uwagę wydłużenie trasy do Wieliczki. W przetargu na wykonanie tego opracowania wpłynęło pięć ofert. Trzy z przetargowych propozycji są niższe od kwoty 1 mln zł, jaką miasto maksymalnie zaplanowało przeznaczyć na to przedsięwzięcie.

FLESZ - Ford zamierza produkować wyłącznie auta elektryczne

Oferty w przetargu na projekt linii tramwajowej do os. Rżąka i ewentualnie dalej do Wieliczki złożyły firmy:

  • Fehlings Krug Polska ( Kraków) - 869 610 zł,
  • konsorcjum: MP (lider, Kraków), Mosty Kraków, Mosty Katowice - 959 400 zł,
  • Sweco Polska (Poznań) - 987 628 zł,
  • Paweł Kudelski PROGREG (Siepraw) - 1 094 700 zł,
  • LPW (Katowice) - 1 227 540 zł.

Teraz urząd zadecyduje, jakie będą ostateczne rozstrzygnięcia przetargu.

W ramach zadania wykonawca ma przygotować co najmniej cztery warianty przebiegu linii tramwajowej wzdłuż ul. Wielickiej wraz z pętlą tramwajową w rejonie os. Rżąka. Zwycięzca przetargu powinien też uwzględnić pas autobusowo-tramwajowy wzdłuż ul. Wielickiej (w pasie dzielącym).

W każdym z rozpatrywanych wariantów wykonawca ma też rozpatrzeć lokalizację parkingu albo parkingów park&ride (zostaw samochód i przesiądź się na komunikację zbiorową). Koncepcja powinna również uwzględniać parking lub parkingi kubaturowe (składające się z kondygnacji podziemnych lub nadziemnych) o pojemności min. 500 miejsc, zlokalizowane przy ul. Wielickiej, z czego 4 proc. należy wyznaczyć jako miejsca przeznaczone dla osób niepełnosprawnych. Konstrukcja parkingu/parkingów powinna umożliwiać rozbudowę obiektu o kolejne kondygnacje (do 1000 miejsc).

Warianty mają więc obejmować: przebieg tras, lokalizację parkingu albo lokalizacje parkingów P&R i pętli tramwajowej. Na tym jednak nie koniec. W każdym z wariantów wykonawca będzie musiał przeanalizować możliwość przedłużenia planowanej linii tramwajowej w kierunku Wieliczki.

Warunek jest też taki, że przedłużeniu linii tramwajowej do Wieliczki powinna, w miarę możliwości, towarzyszyć obustronna, dwukierunkowa infrastruktura pieszo-rowerowa.

Ulica Krakowska na wizualizacji przed przebudową

Kraków. Wizualizacje kontra rzeczywistość, czyli "czy tak to...

Obecnie tramwaje jadące ul. Wielicką, w rejonie hipermarketu Tesco skręcają w lewo i dalej m.in. wzdłuż ul. Teligi dojeżdżają do Bieżanowa. Pomysł jest więc taki, by stworzyć nową „odnogę” torowiska - od skrzyżowania ul. Wielickiej z Teligi i Kostaneckiego tramwaje mogłyby jechać na wprost, do os. Rżąka, a dalej w kierunku Wieliczki. Jeden z przystanków można wyznaczyć przy nowych budynkach Szpitala Uniwersyteckiego. W przetargu zaznaczono więc, że koncepcja powinna też uwzględniać wynik opracowania pn. „Budowa układu komunikacyjnego w rejonie Szpitala Uniwersyteckiego w Prokocimiu” realizowanego przez Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie.

Z nowej linii tramwajowej korzystałyby jednak nie tylko osoby dojeżdżające do szpitala, ale również tysiące okolicznych mieszkańców Prokocimia, a w szczególności Rżąki. Obecnie do tego osiedla dojeżdżają tylko autobusy miejskie.

To powtórzony przetarg na koncepcję trasy tramwajowej do os. Rżąka i ewentualnie dalej do Wieliczki. Do poprzedniego przetargu zgłosiło się 6 firm z ofertami na kwoty od 886,6 tys. zł do 1,213 mln zł. Postępowanie zostało unieważnione z powodu przekroczenia planowanego budżetu ustalonego na 800 tys. zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 3

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

E
Ewa

Wieliczka ma dobre połączenie z centrum Krakowa. Kolejka jest i nie trzeba żadnego tramwaju.

d
d22

Dodam tylko tyle: tramwajem do Wieliczki powinno się jeździć już od co najmniej 20 lat.

P
Porozmawiajmy o metrze

Lekko mnie zdumiał ten pomysł. Skoro jest już linia kolejowa, skoro wydaje się ciężkie pieniądze na jej modernizację to na cholerę to dublować za równie ciężkie pieniądze. Ale tu jest Kraków tu nie ma logiki.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska