https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków: PKP przygotowuje inwestycję za 1,7 mld zł

Grzegorz Skowron
Do wiaduktu nad ul. Grzegórzecką ma zostać dobudowany kolejny tor zaś nasyp od Dworca Głównego aż do Wisły miałby zostać zastąpiony estakadą.
Do wiaduktu nad ul. Grzegórzecką ma zostać dobudowany kolejny tor zaś nasyp od Dworca Głównego aż do Wisły miałby zostać zastąpiony estakadą. wizualizacja: Karol Ryż i Witold Bogacki z zespołem
PKP przygotowuje największą i najdroższą inwestycję transportową w Krakowie. Ma nią być budowa dodatkowej pary torów dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA) na odcinku: Dworzec Główny PKP - Dworzec Płaszów - Bieżanów. Koszt inwestycji szacowany jest na 1,7 miliarda złotych - donosi "Dziennik Polski". - Do końca października 2015 roku planowane jest opracowanie dla inwestycji studium wykonalności i projektów budowlanych - informuje Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Plan jest taki, aby inwestycja została zrealizowana do 2020 roku z funduszy rządowych i dofinansowania unijnego na lata 2014-2020. Zadanie znalazło się w kontrakcie terytorialnym dla województwa małopolskiego, który został przyjęty przez rząd 4 listopada 2014 r.

Przedstawiciele PKP podkreślają, że dodatkowe tory między Dworcem Głównym a Płaszowem są niezbędne, jeżeli myślimy o rozbudowie szybkiej kolei w Małopolsce. Obecnie Szybka Kolej Aglomeracyjna funkcjonuje na trasie Wieliczka - Dworzec Główny. Od września tego roku ta trasa ma zostać przedłużona do Balic. Trwają prace związane z budową nowych torów do lotniska.

Wizualizacja estakady mającej powstać w miejscu obecnego nasypu

 

Jedna para torów to mało

Kolejne linie SKA są planowane na kierunkach Skawina - Miechów oraz Tarnów - Trzebinia. Wszystkie trzy linie SKA łączyłyby się na trasie Płaszów - Dworzec Główny. Obecnie jest tam jedna para torów.
Kolejarze zaznaczają, że to za mało, aby zmieściły się na niej szynobusy SKA, pociągi intercity oraz pojazdy techniczne. Stąd pomysł budowy dodatkowych torów, które zostałyby poprowadzone po bokach obecnych szyn. O tej koncepcji pisaliśmy już cztery lata temu.

Założenie jest takie, aby w związku z dobudowaniem dodatkowych torów w rejonie ulic Kopernika - Miodowa obecny nasyp został zlikwidowany. Zastąpiłaby go estakada. Natomiast do wiaduktu przy Hali Targowej zostałyby dobudowane tory. Tam też powstałby przystanek kolejowy.

Dzięki estakadzie Grzegórzki połączyłyby się z Kazimierzem. Obie dzielnice obecnie oddzielone są nasypem kolejowym. Otworzyłyby się też możliwości utworzenia pod estakadą m.in. nowych dróg, chodników, ścieżek rowerowych, miejsc handlowych oraz parkingów.

By przeprowadzić nowe tory przez Wisłę, obok istniejącego mostu kolejowego musiałyby powstać po bokach dwa nowe pojedyncze torowiska Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. We fragmencie nowa trasa estakadą byłaby też poprowadzona przez Zabłocie. Tam istnieje już przystanek, a będzie także dochodzić inna estakada kolejowa - łącząca Zabłocie z Łagiewnikami (plany są takie, że może ona powstać do 2017 roku).

Więcej o planach PKP w "Dzienniku Polskim"

 

Źródło: Dziennik Polski

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 11

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

P
Patrzacy na ręce
Dodatkowe tory potrzebne, nie ma dyskusji. 
Pytanie czy musi to byc takie BRZYDKIE??? Przeciez to trąci jakimś pseudo architektem z lat 90! Mam nadzieje, że konserwator miejski nie zgodzi sie na taką kupę. Sorry panowie. PKP w Warszawie czy Łodzi potrafi budować pod ziemią a u nas nie potrafi??
Najpierw postawili taka kupe wielopoziomowa z parkingiem a teraz beda uzasadniac dalszą rozbudowe kupy w calym miescie?
 
g
gdulec
Jeśli chodzi o kredyty gotówkowe, to składajcie wniosek przez Górnośląskie Towarzystwo Finansowe, w ten sposób można porównać większą ilość ofert i zwyczajnie nie ma takiego ryzyka, że wtopicie jakąś większą kwotę pieniędzy, a różnice w kosztach poszczególnych kredytów na prawdę bywają wysokie.
B
Bartosz Klimek
No, tak, tylko że bez dodatkowego toru na odcinku Płaszów-Kraków Główny można zapomnieć o sprawnej kolei podmiejskiej, bo efekt będzie taki, że podmiejskie będą blokowane dalekobieżnymi. To natomiast uniemożliwi stworzenie sensownego rozkładu, czyli połączenia częściej niż raz na godzinę. Przy obecnej siatce linii i tak prawie wszystkie biegną do lub przez Kraków Główny i pewnie długo lub nigdy się to nie zmieni. Zatem ta inwestycja to powinien kolejny krok, obok łącznicy w Podgórzu i może kilku dodatkowych przystankach.
m
majkel
wlasnie ze lotnisko najwazniejsze a potem miasto. Tak zeby nie trzebabylo wystawiac nosa poza aglomeracje podrozujac czy mieszkajac w KRK
k
krakusbyly studentPK
to sa mzonki popatrzcie ile budowano tunel pod DW.GL.30lat teraz okazal sie za waski....WYELIMINOWAC DORADZCOW Z POLITECHNIKI NIECH TO ZROBI Prof.FLAGA TO JEDYNY WSWIATLY UMYSL....PRZERASTA WSZYSTKICH  MALO W MIESCIE DOCENIANY A SZKODA A RESZTA Z TYTUAMI TO PRZECIETNIAKI,....do brania kasy
k
krakusbyly studentPK
to sa mzonki popatrzcie ile budowano tunel pod DW.GL.30lat teraz okazal sie za waski....WYELIMINOWAC DORADZCOW Z POLITECHNIKI NIECH TO ZROBI Prof.FLAGA TO JEDYNY WSWIATLY UMYSL....PRZERASTA WSZYSTKICH  MALO W MIESCIE DOCENIANY A SZKODA A RESZTA Z TYTUAMI TO PRZECIETNIAKI,....do brania kasy
r
rem
PB do końca października? A jest opinia RDOŚ? Nie jest wymagana DUŚ? Uzgodnienia z właścicielami działek są? Opinia zespołu koordynującego projekty?
G
Gie
Czy ta estakada była konsultowana z przedstawicielami innych środków transportu w Krakowie? Czy będzie uzupełniniem ruchu tramwajowego, autobusowego i w przyszłości ew. metra? Bo obawiam się że każdy będzie budował jak mu będzie pasowało a póxniej okaże się że wszystko się dubluje i wszyscy tracą.
v
ventigo
No i to, to ja rozumiem, a nie jakieś mrzonki o metrze.
r
rozsądny
Inwestycja jest za droga w stosunku do efektów. Za te olbrzymie pieniądze można wyremontować większość linii kolejowych w województwie, które są w rozsypce. Kolejność powinna być taka: 1. Remont wszystkich linii w województwie 2. Zakup taboru 3. Jak zostaną pieniądze (w co wątpię) to wtedy można odgrzewać kotlety typu linia Podłęże-Piekiełko, trzeci tor między Płaszowem a Głównym itd. Poza tym wszystkim od razu powinno się ułożyć rozkład jazdy dostosowany do potrzeb ludzi a nie kolejarzy, wraz ze skomunikowaniem połączeń. Władze województwa powinny pamiętać, że region to nie tylko Wieliczka i lotnisko.
k
kamil_krk
Każdy (podkreślam, KAŻDY) nowy przystanek kolejowy w Krakowie w obszarze obsługiwanym przez komunikację miejską będzie z nią zintegrowany, i na odwrót (każda inwestycja komunikacji miejskiej w Krakowie będzie powiązana z koleją). Przykłady:
1. estakada kolejowa Zabłocie-Krzemionki będzie posiadać przystanek osobowy nad skrzyżowaniem Wielicka/Powstańców i będzie posiadać bezpośrednie połączenie z przystankami tramwajowymi;
2. estakada tramwajowa Lipska-Wielicka będzie mieć przystanek tramwajowy nad peronami st. Kraków Płaszów, z którymi będzie mieć połączenie.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska