Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków: PKP przygotowuje inwestycję za 1,7 mld zł

Grzegorz Skowron
Do wiaduktu nad ul. Grzegórzecką ma zostać dobudowany kolejny tor zaś nasyp od Dworca Głównego aż do Wisły miałby zostać zastąpiony estakadą.
Do wiaduktu nad ul. Grzegórzecką ma zostać dobudowany kolejny tor zaś nasyp od Dworca Głównego aż do Wisły miałby zostać zastąpiony estakadą. wizualizacja: Karol Ryż i Witold Bogacki z zespołem
PKP przygotowuje największą i najdroższą inwestycję transportową w Krakowie. Ma nią być budowa dodatkowej pary torów dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA) na odcinku: Dworzec Główny PKP - Dworzec Płaszów - Bieżanów. Koszt inwestycji szacowany jest na 1,7 miliarda złotych - donosi "Dziennik Polski". - Do końca października 2015 roku planowane jest opracowanie dla inwestycji studium wykonalności i projektów budowlanych - informuje Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Plan jest taki, aby inwestycja została zrealizowana do 2020 roku z funduszy rządowych i dofinansowania unijnego na lata 2014-2020. Zadanie znalazło się w kontrakcie terytorialnym dla województwa małopolskiego, który został przyjęty przez rząd 4 listopada 2014 r.

Przedstawiciele PKP podkreślają, że dodatkowe tory między Dworcem Głównym a Płaszowem są niezbędne, jeżeli myślimy o rozbudowie szybkiej kolei w Małopolsce. Obecnie Szybka Kolej Aglomeracyjna funkcjonuje na trasie Wieliczka - Dworzec Główny. Od września tego roku ta trasa ma zostać przedłużona do Balic. Trwają prace związane z budową nowych torów do lotniska.

Wizualizacja estakady mającej powstać w miejscu obecnego nasypu

 

Jedna para torów to mało

Kolejne linie SKA są planowane na kierunkach Skawina - Miechów oraz Tarnów - Trzebinia. Wszystkie trzy linie SKA łączyłyby się na trasie Płaszów - Dworzec Główny. Obecnie jest tam jedna para torów.
Kolejarze zaznaczają, że to za mało, aby zmieściły się na niej szynobusy SKA, pociągi intercity oraz pojazdy techniczne. Stąd pomysł budowy dodatkowych torów, które zostałyby poprowadzone po bokach obecnych szyn. O tej koncepcji pisaliśmy już cztery lata temu.

Założenie jest takie, aby w związku z dobudowaniem dodatkowych torów w rejonie ulic Kopernika - Miodowa obecny nasyp został zlikwidowany. Zastąpiłaby go estakada. Natomiast do wiaduktu przy Hali Targowej zostałyby dobudowane tory. Tam też powstałby przystanek kolejowy.

Dzięki estakadzie Grzegórzki połączyłyby się z Kazimierzem. Obie dzielnice obecnie oddzielone są nasypem kolejowym. Otworzyłyby się też możliwości utworzenia pod estakadą m.in. nowych dróg, chodników, ścieżek rowerowych, miejsc handlowych oraz parkingów.

By przeprowadzić nowe tory przez Wisłę, obok istniejącego mostu kolejowego musiałyby powstać po bokach dwa nowe pojedyncze torowiska Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. We fragmencie nowa trasa estakadą byłaby też poprowadzona przez Zabłocie. Tam istnieje już przystanek, a będzie także dochodzić inna estakada kolejowa - łącząca Zabłocie z Łagiewnikami (plany są takie, że może ona powstać do 2017 roku).

Więcej o planach PKP w "Dzienniku Polskim"

 

Źródło: Dziennik Polski

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska