Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków: Podsumowanie roku rowerowego

Piotr Rąpalski
Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu podsumował działanie krakowskiego roweru miejskiego i inwestycji w ścieżki rowerowe. Podaje też nowe plany co do działań w temacie jednośladów.

Ponad 300 tys. wypożyczeń i ponad 30 tys. użytkowników, to duży wzrost w stosunku do ilości jakie Krakowski Rower Publiczny uzyskiwał w latach wcześniejszych. W 2015r zikit planuje nowe stacje i spodziewa się, że użytkowników KMK Bike będzie znów więcej.

W 2015 r. zikit chce rozpocząć edukację krakowian pod kątem podniesienia ich umiejętności jazdy rowerem w ruchu ulicznym. Chce opracować program edukacyjny i rozpocząć jego realizację.

ZIKiT chce też pomóc użytkownikom rowerów w wyborze wygodniejszych dla nich tras i w 2015 r. wydać aplikację mobilną. Będzie ona wyszukiwała zalecaną trasę przejazdu. Będzie to narzędzie, dedykowane dla osób, które rzadko jeżdżą po Krakowie rowerem a chcą spróbować.

W roku 2014 zostały zbudowane (lub trwają prace) następujące odcinki infrastruktury rowerowej:
- al. Andersa od ul. Dunikowskiego do ul. Okulickiego po stronie północno-wschodniej - ok. 620 m;
- al. Andersa od ul. Czuchajowskiego do al. Przyjaźni ( w ramach remontu chodnika) ok. 380 m
- al. Andersa od salonu samochodowego w rejonie skrzyżownia z ul. Okulickiego w kierunku Nowej Huty po stronie południowej oraz ul. Okulickiego od ul. Stella Sawickiego do al. Andersa po stronie południowej - ok. 680 m - ul. Okulickiego od Al. Andersa do ul. Wiślickiej str. północna ok. 200m (ciąg pieszo-rowerowy) - al. Przyjaźni od al. Andersa do al. Solidarności (w ramach remontu chodnika) ok. 730 m
- al. Pokoju od ul. Lema do wjazdu do Ogrodu Doświadczeń po stronie północnej ok. 550 m.
- al. Pokoju od ul. Świtezianki do CH PLAZA po stronie północnej oraz od Ronda Dywizjonu 308 do Ronda Czyżyńskiego po stronie południowo-wschodniej, ok. 2370 m
- al. Pokoju od połączenia drogi rowerowej wzdłuż Wisły z al. Pokoju do wiaduktu kolejowego ok. 170m (ciąg pieszo-rowerowy)
- ul. Teligi od Jerzmanowskiego do Telimeny - ok. 280 m
- ul. Wielicka: od wjazdu do UMK do Cmentarza Podgórskiego ok. 120m
- ul. Wielicka od Wodnej do Prokocimskiej ok. 240m
- ul. Wielicka od budowanej estakady tramwajowej do ul. Siostrzanej ok. 860m

Infrastruktura rowerowa powstaje także w ramach innych miejskich inwestycji :

- Modernizacja ul. Mogilskiej
- Budowa KST Lipska- Wielicka.
- Budowa skrzyżowania Lema/Meissnera
- Budowa Centrum Kongresowego

W roku 2014 wytyczono kontrapasy na następujących ulicach:

Garncarska ok. 320m,
Szpitalna ok. 190m,
Szlak ok. 190m,
Józefińska ok. 210m,
Staromostowa - Przy Moście ok. 190m
Smolki ok. 170m,
Senatorska ok. 190m,
Racławicka ok. 130m,
Siedleckiego-Miodowa ok. 425m
Augustiańska ok. 315m
Podzamcze ok. 200m

Wiosną 2014 roku zamontowanych zostało 226 stojaków rowerowych, w tym także stojaki w jezdni, pozwalające na zachowanie większego bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Stojaki zlokalizowano w miejscach nielegalnego parkowania samochodów, czyli przed skrzyżowaniami i/lub przejściami dla pieszych. Obecnie trwa montaż kolejnych 230 stojaków rowerowych. Do końca roku planowany jest jeszcze montaż 20 szt stojaków w ramach realizacji zwycięskich projektów Budżetu Obywatelskiego.

W roku 2014 na terenie Krakowa ZIKiT zamontował także 6 samoobsługowych stacji naprawczych w następujących lokalizacjach:

Dworzec Główny PKP,
PKP Kraków -Łobzów,
Poczta Główna,
pl. Bohaterów Getta,
Błonia,
pl. Inwalidów.

W roku 2014 ZIKiT zrealizował w całości 6 postulatów (a kolejnych 14 jest w trakcie realizacji) z tzw. Kontraktu 100 rozwiązań wypracowanego w trakcie konsultacji społecznych przeprowadzonych w 2013 roku. Zrealizowane postulaty:

Staromostowa i Przy Moście – kontrapas
Senatorska – ruch dwukierunkowy
Kazimierz – Grzegórzki – przepust w nasypie kolejowym
Józefińska – dwukierunkowy ruch rowerowy
Ciąg Focha / Kałuży / Dunin-Wąsowicza
Interaktywny system zgłaszania potrzeb montażu stojakó

W czerwcu 2014 ZIKiT we współpracy z Fundacją Otwarty Plan uruchomił pod adresem lab.ibikekrakow.com/stojak interaktywną mapę do zbierania propozycji lokalizacji nowych stojaków rowerowych. Narzędzie cieszyło się tak dużą popularnością, że w ciągu jednego tygodnia mieszkańcy przy pomocy narzędzia zgłosili zapotrzebowanie na ponad 1300 stojaków rowerowych. W tych okolicznościach na razie możliwość zgłaszania zapotrzebowania zostało wyłączone, ale będzie włączane przed każdą akcją montażu stojaków w mieście, czyli już wiosną 2015 roku.

W roku 2014 w ramach rozbudowy systemów ITS na terenie Krakowa modernizowano sygnalizacje świetlne. Przy tej okazji Zespół ds. Realizacji Polityki Rowerowej zadbał, by na skrzyżowaniu ulic Piastowskiej i Reymonta zmieniona została organizacja ruchu. Na trzech wlotach skrzyżowania (Buszka, Reymonta i południowy wlot Piastowskiej) wyznaczone zostały śluzy rowerowe, a w ul. Piastowskiej na odcinku od wspomnianego skrzyżowania do pętli Cichy Kącik wytyczono pasy rowerowe. Podobna zabieg zmiany organizacji ruchu został zastosowany w ul. Reymonta, gdzie przedłużono pasy rowerowe aż do skrzyżowania z ul. Piastowską.

Kolejnym skrzyżowaniem objętym modernizacją sygnalizacji świetlnej, na którym poprawiono przy tej okazji warunki poruszania się rowerem jest skrzyżowanie al. Andersa z ul. Ludźmierską. Tam także powstały dwie śluzy rowerowe ułatwiające przekroczenie w poprzek al. Andersa.

Zobacz najświeższe newsy wideo z kraju i ze świata
"Gazeta Krakowska" na Youtube'ie, Twitterze i Google+
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska