Kraków. Porażka polityki parkingowej miasta. Nowych parkingów nie ma, ale będzie nowa polityka

Piotr Ogórek
Piotr Ogórek
Zaktualizowano 
Parking na Starym Podgórzu
Parking na Starym Podgórzu Fot: Adam Wojnar/Polska Press
Urzędnicy szykują się do aktualizacji polityki parkingowej miasta. W tym celu policzą miejsca parkingowe w ścisłym centrum oraz w Nowej Hucie. Będzie to kosztowało prawie 300 tys. zł. Wyniki mamy poznać na wiosnę przyszłego roku. Nowych parkingów od tego nie przybędzie. Radni miejscy mówią, że Kraków programami stoi, ale głównie na papierze.

Program polityki parkingowej został przyjęty w 2012 roku. W dużej części odpowiadała za niego powołana w 2014 roku spółka Miejska Infrastruktura. Ta w tym roku została rozwiązana, a władze miasta, w osobie wiceprezydenta ds. inwestycji Andrzeja Kuliga, przyznały że polityka parkingowa miasta zakończyła się porażką.

Teraz program będzie aktualizowany. Na czym ma to polegać? - Zrobimy inwentaryzację miejsc parkingowych w dwóch obszarach – śródmiejskim oraz obejmującym park kulturowy Nowa Huta (będący w fazie opracowywania – red.) - mówiła w poniedziałek na komisji infrastruktury Ewa Bielas, wicedyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej. Obszar śródmiejski obejmuje Stare Miasto oraz fragmenty dzielnic wokół ścisłego centrum.

Inwentaryzacja ma wykazać dostępne miejsca postojowe, zarówno na ulicy, jak i na parkingach, w tym także na terenach prywatnych. - W drugim etapie naszych prac, na podstawie tego materiału chcemy określić politykę parkingową miasta, m.in. poprzez określenie potrzeb parkingowych. Dokonana zostanie analiza aktualnie działających parkingów oraz określone zostaną nowe, możliwe lokalizacje obiektów kubaturowych, rozważone zostaną parkingi dzielnicowe oraz realizacja parkingów park and ride (P&R) – zaznaczyła dyrektor Bielas.

Inwentaryzacja ma uwzględnić horyzonty czasowe (rok 2025 i 2035) i zmiany w zagospodarowaniu przestrzennym Krakowa. Gotowa analiza ma być przedstawiona w marcu 2020 roku. Jej opracowanie będzie kosztowało niecałe 300 tys. zł. W dokumencie znajdą się m.in. propozycje lokalizacji nowych parkingów, w tym także parkingów dzielnicowych.

Tyle, że lista parkingów do budowy od lat jest mniej więcej znana i nieznacznie modyfikowana. Jeszcze w połowie zeszłego roku spółka MI prezentowała nowy plan budowy parkingów w Krakowie na najbliższe lata. Wśród obiektów kubaturowych znalazły się m.in. parkingi pod placem Na Stawach, w sąsiedztwie Ogrodu Botanicznego i pod przystankiem kolejowym, jaki ma powstać przy estakadzie na Grzegórzkach. Do tego przedstawiano długą listę parkingów park&ride w Krakowie i okolicznych gminach.

Radni zdziwieni: Kraków programami stoi

Dlatego większość radnych przysłuchiwała się słowom o aktualizacji polityki parkingowej ze sporym zdumieniem. Zwracali uwagę, że program ma już siedem lat, a w tym czasie powstały tylko trzy parkingi P&R (Mały Płaszów, Kurdwanów i Nowy Bieżanów) oraz dwa kubaturowe (pod Muzeum Narodowym oraz na Starym Podgórzu).

Radny Stanisław Moryc (PiS) pytał się z zaciekawieniem o parkingi dzielnicowe. Urzędnicy odparli, że „na chwilę obecną nie ma zrealizowanego w pełni żadnego”. Przyznali, że to inicjatywa skierowana do dzielnic, która cieszyła się dużym zainteresowaniem, a temat prowadziła spółka MI.

- Mamy w Krakowie wspaniałe programy. Kilka, kilkanaście procent wykonania i na tym się kończy. Co nam przyniesie ten program, jakie wyciągniemy z niego wnioski i ile będziemy mieć wybudowanych parkingów? - pytał się Józef Jałocha (PiS). Urzędnicy odparli tylko, że propozycji lokalizacji parkingów dzielnicowych będzie się można spodziewać w opracowaniu w marcu 2020.

- Celem naszej pracy nie jest stworzenie dokumentu, który nie będzie miał odzwierciedlenia w rzeczywistości – przekonywała Ewa Bielas.

Dotychczasowa inwentaryzacja miejsc parkingowych w Krakowie z 2007 roku kosztowała ok. 100 tys. zł, a jej analiza w postaci programu parkingowego z 2012 ok. 300 tys. zł.

Czytaj także

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 13

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

g
gniewko_syn_ryba

Jaka znowu "porażka" ???... Pełny SUKCES konsekwentnie prowadzonej przez miasto polityki łupienia mieszkańców, o czym świadczy choćby fakt, że mieszkańcy sami proszą się, żeby ich łupić !!! ;))) Dla miasta (i właściwych ludzi) jest to świetny interes - 60 mln rocznie (po rozszerzeniu strefy jeszcze więcej), z których ok. 10 idzie oficjalnie w koszty, a reszta się gdzieś "rozpływa"... Żyć, nie umierać... ;)))

K
Ku przestrodze
10 września, 09:01, Jak chcecie:

Budujcie więcej parkingów w mieście, będzie jeszcze ciaśniej na ulicach od samochodów. Będzie więcej sygnalizacji świetlnych, spowolnienia ruchu, tym samym więcej nerwowych i agresywnych ludzi za kierownicami samochodów, wymuszeń pierwszeństwa przejazdu, roszczeń wśród sfrustrowanych kierowców i głosów - „bo mi się należy” itd. „samochód to wolność”, „samochód to przedłużenie mojego mieszkania, w którym czuję się bezpiecznie”, „MPK to socjal dla ludzi niezaradnych”.

Taka oto kooltoora będzie a wykładnikiem tego stanu rzeczy przywiązania do samochodów jest brak umiejętności jazdy, masowe nieprzestrzeganie przepisów drogowych, chamstwo i agresja. I codzienne wypadki i kolizje drogowe. Ofiary i ogromne koszty finansowe i społeczne. Spowolnienie ruchu i kolejne szykany drogowe.

10 września, ‎09‎:‎25, UCHH:

Jeeeezu człowieku co ty bierzesz? Wg ciebie każdy kierowca to wariat frustrat i przestępca za kółkiem? Spójrz lepiej w lustro, bo teks świadczy tylko o tobie.

Absolutnie nie każdy kierowca jest niezrównoważony. Skąd taki wniosek u Ciebie. Wytknąłem ku przestrodze mechanizmy które są skutkiem przerostu motoryzacji na ograniczonym obszarze miasta, do czego może prowadzić dalsza stymulacja i rozrost transportu samochodowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą w mieście w którym ruch samochodowy jest już problemem, a byle remont, opad deszczu, czy śniegu już prowadzi do paraliżu na drogach.

J
J

Nie będzie kabaretu. Będzie chór

S
Staszek

Kolejny dowód, że klika Majchrowskiego nie radzi sobie z tematem komunikacji. Ludzie nie mają wizji rozwoju miasta, a co dopiero jej realizacja. Za tej ekipy nie doczekamy poprawy komunikacji, a o parkingach Park

U
UCHH
10 września, 09:01, Jak chcecie:

Budujcie więcej parkingów w mieście, będzie jeszcze ciaśniej na ulicach od samochodów. Będzie więcej sygnalizacji świetlnych, spowolnienia ruchu, tym samym więcej nerwowych i agresywnych ludzi za kierownicami samochodów, wymuszeń pierwszeństwa przejazdu, roszczeń wśród sfrustrowanych kierowców i głosów - „bo mi się należy” itd. „samochód to wolność”, „samochód to przedłużenie mojego mieszkania, w którym czuję się bezpiecznie”, „MPK to socjal dla ludzi niezaradnych”.

Taka oto kooltoora będzie a wykładnikiem tego stanu rzeczy przywiązania do samochodów jest brak umiejętności jazdy, masowe nieprzestrzeganie przepisów drogowych, chamstwo i agresja. I codzienne wypadki i kolizje drogowe. Ofiary i ogromne koszty finansowe i społeczne. Spowolnienie ruchu i kolejne szykany drogowe.

Jeeeezu człowieku co ty bierzesz? Wg ciebie każdy kierowca to wariat frustrat i przestępca za kółkiem? Spójrz lepiej w lustro, bo teks świadczy tylko o tobie.

J
Jak chcecie

Budujcie więcej parkingów w mieście, będzie jeszcze ciaśniej na ulicach od samochodów. Będzie więcej sygnalizacji świetlnych, spowolnienia ruchu, tym samym więcej nerwowych i agresywnych ludzi za kierownicami samochodów, wymuszeń pierwszeństwa przejazdu, roszczeń wśród sfrustrowanych kierowców i głosów - „bo mi się należy” itd. „samochód to wolność”, „samochód to przedłużenie mojego mieszkania, w którym czuję się bezpiecznie”, „MPK to socjal dla ludzi niezaradnych”.

Taka oto kooltoora będzie a wykładnikiem tego stanu rzeczy przywiązania do samochodów jest brak umiejętności jazdy, masowe nieprzestrzeganie przepisów drogowych, chamstwo i agresja. I codzienne wypadki i kolizje drogowe. Ofiary i ogromne koszty finansowe i społeczne. Spowolnienie ruchu i kolejne szykany drogowe.

P
Parkingowy

Rozumiem, że za te 300 tys. będzie aplikacja z mapą interaktywną z zaznaczonymi wszystkimi miejscami parkingowymi, z możliwością przeszukiwania, rezerwacji i bieżącą informacją o zajętości?

G
Gość

Trzeba ograniczyć wydawanie pozwoleń na budowę nowych budynków do tych, które gwarantują wystarczającą liczbę miejsc parkingowych dla mieszkańców lub użytkowników i wystarczającą infrastrukturę drogową w okolicy

G
Gość

że co? policzenie miejsc parkingowych w mieście ma kosztować 300 000? Jak w tym mieście ma być dobrze? Paranoja i śmiech podatnikom w twarz

O
Olo

Czyli jak "legalnie" wypłacić swoim ludziom 300 000 zł. A powstanie z tego zero miejsc parkingowych. Czy w Krakowie nie ma prokuratury, którą by się zajęła przekrętami?

P
Przede wszystkim

Parkingi w mieście to zaproszenie dla samochodów. Jeżeli chcecie mieć w mieście jeszcze większe korki, kongestie drogową, hałas w mieście, więcej betonu i asfaltu zamiast zieleni, zanieczyszczenia pyłem powietrza, a zimą brudnym słonym aerozolem, spalinami, to budujcie więcej parkingów w mieście.

Tylko kto na dłuższa metę wytrzyma w takim syfiastym mieście zdominowanym przez masę samochodów.

x
xxx

No tak... a dlaczego teoretycznie MI poniosła klęskę?

Bo:

1. nie ma WOLI budowy parkingów - Kraków woli developera z Avią nawciskaną wszędzie niż zrównoważony rozwój, w tym parkingi

2. słucha się aktywistów (szkodników) a nie mieszkańców

3. MI nie ma prawa istnieć: tym wszystkim powinni zajmować się inżynierowie a nie jakieś wykwity kierowniczo księgowe ZDM (Zikicie itp)

4. Kraków to taka Polska lat 90. Najlepiej żeby wszystko zrobił prywaciarz. Developer zrobi tyle ile musi, bo miejsca postojowe to dla niego strata. A mieszkanie to zysk. I tak buduje ile musi, tj bodajże 0.7 na mieszkanie, lub 1:1 z mieszkaniami, co na start jest za mało. Potem auta zalewają okoliczne miejsca na drodze publicznej i tak mamy początek wołania o wprowadzenie SPP...

Horyzont tj. 2035?!?! Aha. Czekacie, aż umrzemy?

r
rada na dzień dobry

Parkingi, deweloperzy, korki, komunikacja, dziury w jezdniach. Dzień w dzień i tak w kółko z tymi farmazonami. Czy myślicie w tej redakcji, że krakowianie tego nie widzą? Kiedy zaczniecie pisać o czymś ciekawszym? Klikalnością i komentarzami Majchrowskiego z jego ekipą i tak nie uwalicie.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3