Decyzja o takiej karze dla wykonawcy modernizacji ronda zapadła podczas wczorajszego spotkania z wiceprezydentem Krakowa Tadeuszem Trzmielem w ZIKiT. Wezwał on kierownictwo firmy, aby wyjaśniło przyczyny drogowego pandemonium, do jakiego doszło na rondzie w czwartek. Po trzech godzinach zawaliła się tam droga, która miała służyć objazdom. Nic dziwnego. Firma wybudowała ją w ciągu jednej nocy.
Okazało się, że decyzję o uruchomieniu drogi podjął kierownik robót. Nie powiadomił o tym policji ani ZIKiT. Inspektorzy ZIKiT przyjechali na techniczny odbiór drogi w czwartek, w momencie, gdy już jechały nią samochody. Znaleźli mnóstwo uchybień w oznakowaniu i bardzo poważne usterki w nawierzchni. Okazało się też, że wykonawca nie wprowadził organizacji ruchu zgodnie z zatwierdzonym projektem. Zanim zapadła decyzja o zamknięciu drogi, ta zdążyła się rozlecieć.
Na spotkaniu w ZIKiT zapadła decyzja, że wykonawca przygotuje nowy projekt organizacji ruchu i przedstawi go do akceptacji ZIKiT i policji. Dopiero potem będzie mógł zabrać się za jej uruchomienie. - Ma powstać na wytrzymalszym podłożu, tak aby znowu nie było niespodzianek - podkreśla Michał Pyclik z ZIKiT.
Do czasu wprowadzenia nowej organizacji ruchu, prace będą prowadzone poza jezdnią. Będą związane z przebudową infrastruktury drogowej, robotami rozbiórkowymi i pracami nad budową drogi tymczasowej.
Wykonawca zapewnił, że nie będzie poślizgów w inwestycji. - Prace zostaną wykonane w terminie - podkreśla Piotr Sołtysik z firmy Radko.
Przebudowa ronda Ofiar Katynia to najpoważniejszy, jak do tej pory, kontrakt tej firmy. Dotąd nie miała na swoim koncie dużych inwestycji drogowych. Realizowała łatwiejsze inwestycje, przez kilka lat była też podwykonawcą firm.
Zleceniodawcy raczej nie skarżyli się na współpracę z Radko. - Wystawiliśmy tej firmie list referencyjny, co oznacza, że współpraca układała się dobrze - przyznaje Anna Suchocka z biura prasowego Warbudu. - Trzeba jednak pamiętać, że praca podwykonawcy to coś zupełnie innego od generalnego wykonawstwa dużej inwestycji - podkreśliła.
Zapytaliśmy wiceprezydenta, czy nie obawia się teraz o tak ważną dla miasta inwestycję. - ZIKiT będzie na bieżąco zatwierdzał wszystkie zmiany i monitorował sytuację. A Radko zobowiązała się do wykonania prac zgodnie z harmonogramem - zaznaczył wiceprezydent.
Co do tej pory robiła firma Radko?
Firma Radko powstała w 2003 r. Specjalizuje się w budownictwie drogowym oraz w budownictwie kubaturowym. Na liście zrealizowanych do tej pory inwestycji ma m.in.
roboty wyburzeniowe przy Uniwersytecie Śląskim w Sosnowcu (2007-2008 r. ) rozbudowę Centrum Handlowego Fashion House w Sosnowcu (kompleksowe wykonanie robót ziemnych, sieciowych i drogowych (2008 r.)
wykonanie robót ziemnych, sieciowych i drogowych w Centrum Logistycznym Panattoni Park Garwolin
wykonanie stanu surowego osiedla mieszkaniowego Chełmoński w Krakowie
kompleksowe wykonanie robót ziemnych w technologii stabilizacji gruntów. Projektowanie i wykonawstwo sieci zewnętrznych
drogi i place manewrowe w MK Logistic Park Kraków
generalne wykonawstwo centrum dystrybucyjnego o pow. 20 tys. mkw. MM w Krakowie (ul. Półłanki).
Ostatnia inwestycja to rozbudowa parkingu Castoramy w Bielsku-Białej, zrealizowana w listopadzie i grudniu 2009 r. Również w 2009 r. firma nawiązała współpracę z hinduskim partnerem Punj Lloyd i zaczęła starać się o realizaję dużych kontraktów drogowych.