Kraków. Rewolucyjne zmiany w ruchu pod Wawelem i na ulicach w centrum. Mniej miejsc dla aut, więcej dla pieszych i rowerzystów - szczegóły

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
W związku z pandemią koronawirusa i wzmożonym ruchem pieszym oraz rowerowym miasto wprowadza właśnie rozwiązania, które zakładają zwiększenie - kosztem miejsc dla aut - powierzchni dla osób chodzących pod chodnikach i cyklistów. Poznaliśmy szczegóły nowej organizacji ruchu w ramach tzw. Tarczy dla Mobilności. Dużo zmieni się m.in. w okolicy Wawelu i na ulicach w centrum.

- W maju nowe rozwiązania będą wprowadzone od ronda Grunwaldzkiego, przez most Grunwaldzki, na fragmentach ulicy Dietla oraz na całej długości ulicy Wielopole, a także ulicy Grzegórzeckiej (w kierunku ronda Grzegórzeckiego). Obecnie prace rozpoczęły się na ulicy Wielopole, potem realizacja zmian w organizacji ruchu dotyczyć będzie ulicy Dietla. To będzie m.in. montaż znaków, malowanie oznakowania poziomego, montaż elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego, wyznaczenie nowych przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych - informują w Zarządzie Dróg Miasta Krakowa.

Przypomnijmy, że w ramach krakowskiej Tarczy dla Mobilności na początek ma zostać wydzielonych ok. 7 km tymczasowych dróg dla rowerów na pasach ruchu dla samochodów. Powstaną one na ul. Grzegórzeckiej, Wielopole, Dietla, Westerplatte - św. Gertrudy. Most Grunwaldzki ma stać się "lejkiem" ruchu rowerowego, gdzie spotkają się trasy od strony Ruczaju i ronda Matecznego.

- W wielu miejscach, w których ruch rowerowy zostanie przeniesiony na jezdnie automatycznie zrobi się więcej miejsca dla pieszych, bowiem do ich dyspozycji dojdą drogi rowerowe, tak będzie np. na moście Grunwaldzkim. Więcej przestrzeni dla pieszych zostanie też być wyznaczone na ulicy Mogilskiej czy Grzegórzeckiej. Natomiast np. na ulicy Wielopole zmieniony zostanie system parkowania samochodów, co pozwoli też na udostępnienie więcej miejsca dla pieszych - wyjaśnia Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego.

Planowane zmiany w organizacji ruchu:

  • Na ul. Dietla dotyczyć będą odcinka nie objętego remontem. Od ronda Grunwaldzkiego do ul. św. Stanisława oraz od okolicy skrzyżowania z ul. Starowiślną i Wielopole do ul. Grzegórzeckiej chodniki (także z wcześniej wyznaczonymi ścieżkami rowerowymi) zostaną udostępnione pieszym. Do dyspozycji kierowców będzie po jednym pasie ruchu w każdym kierunku, a na drugim wyznaczone zostaną ścieżki rowerowe i miejsca do parkowania.
  • Na ul. Grzegórzeckiej wyznaczona zostanie dwukierunkowa droga rowerowa po południowej stronie. Ruch samochodowy w stronę ronda Grzegórzeckiego będzie się odbywał po torowisku. Po północnej stronie ul. Grzegórzeckiej poszerzone zostaną ciągi piesze w newralgicznych miejscach.
  • Na ciągu ul. św. Gertrudy – Westerplatte powstanie dwukierunkowa droga rowerowa od strony Plant (na całej długości). Od ul. Dominikańskiej do ul. Lubicz będzie obowiązywać jeden kierunek po stronie wschodniej - w kierunku Dworca Głównego. Pozostały odcinek ma być dwukierunkowy, ale kierunek przeciwny zostanie wyznaczony po torowisku tramwajowym.
  • Wprowadzona zostanie strefa zamieszkania (z pierwszeństwem dla pieszych) w okolicach Wawelu - od ul. Straszewskiego do ul. św. Gertrudy (piesi będą mogli chodzić całą szerokością jezdni).
  • Na ul. Nowohuckiej, na odcinku mostu nad Wisłą, wyznaczona będzie dwukierunkowa droga dla rowerów kosztem pasa ruchu dla aut po północnej stronie, jako połączenie istniejącej infrastruktury po obu stronach mostu (brakujący odcinek).
  • Na ul. Księcia Józefa ruch rowerzystów będzie się odbywał na jezdni z wykorzystaniem do tego pasa dla autobusów.
  • Na ul. Pilotów udostępnione zostaną pasy rowerowe na odcinku od ul. Kieleckiej do ronda Młyńskiego - w obu kierunkach.
  • Na ul. Ofiar Dąbia pasy rowerowe obowiązywać będą od al. Pokoju do ul. Nowohuckiej - w obu kierunkach.
  • Na ul. Mogilskiej parkowanie samochodów ma się odbywać na prawym pasie ruchu (w kierunku Nowej Huty) a w kierunku centrum miasta ma funkcjonować droga dla rowerów na jezdni. Dzięki temu będzie więcej miejsca dla pieszych na chodniku - na odcinku gdzie jest najwężej i najbardziej intensywna zabudowa i najwęższe chodniki (od ul. Kieleckiej do zawrotki w rejonie linii kolejowej).

Kraków. Pogoda sprzyja budowie Trasy Łagiewnickiej. Zobacz p...

Czytaj także

Wideo

Komentarze 9

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

p
persian

Debilstwo, ile to będzie kosztować? i jakie da efehty....myślę, że niewielkie bowiem dookoła Plant rowery prawie nie jeżdżą a więc.....

R
Rhw

TAK "cudowne rozwiązanie fanatyków rowerowych" jezdnie przeznaczymy dla rowerów a samochody chyba na chodniki a piesi do domu siedzieć i nie wychodzić ! NO PO CO BĘDĄ SIĘ SZWENDAĆ PO MIEŚCIE !!! a kiedyś to było tak że jezdnie są przeznaczone dla ruchu kołowego a chodniki dla pieszych ALE TO BYŁO DAWNO I PEWNO NIE PRAWDA ..........

g
grzeg

Bezczelność, prowokacja, skrajna głupota? Wszystko na raz?

G
Gość

Te zmiany to nie może być prawda. Jakim tępym idiotą trzeba by być aby tak zakorkować miasto ? Rowery to ułamek ruchu w mieście i to przy ładnej słonecznej pogodzie. Tych w zarządzie drug zupełnie p[wulgaryzm]iło ? Student pierwszego roku, transportu drogowego wie że to byłby armagedon, zwęzić drogi dwupasmowe, połowę oddać rowerom ?? To jest plan z psychiatryka, to na pewno prima aprilis

D
Don Johnson

Świetnie!, proponuję zablokować wszystkie ulice rowerami teraz jak jest odmrażana gospodarka i korki już są niemal jak przed pandemią zamiast wtedy jak miasto świeciło pustkami :)

A
Adam Szwed

Dopuszczenie ruchu na ul. Grzegórzeckiej to bardzo dobry pomysł - akurat tam jest wyrwa komunikacyjna. Pytanie, czy to już tak pozostanie, czy wszystko finalnie wróci do znanej nam "normy"?

Z
Zbigniew Rusek

Niejedna z tych zmian to idiotyzm. Choćby na Pilotów rowery na jezdni - na takiej arterii autobusowej. Przecież wtedy autobusy będą musiały jechać z szybkością roweru (czyli na pierwszym biegu). Mogilska - nie powinni tam odbierać pojazdom jednego pasa. Grzegórzecka - zarówno auta jak i tramwaje na torowiskach - kompletny paraliż komunikacyjny. Owszem, ścieżka rowerowa przy Plantach na Westerplatte to ma sens. W każdym razie rowerom na Pilotów stanowczo NIE!!

D
Dziekujemy!

Bardzo dobra zmiana, tyle że to na stałe mam nadzieje zostawią bo to minimum cywilizacji rowerowej w Krakowie. Wszystko co już od lat miałobyć/powinno być zrobione a było odwlekane i było dziurami w systemie rowerowym Krakowa. Mam nadziej że jak to zrobią to przeglądną jeszcze pozostałe braki infrastruktury rowerowej w Krakowie

E
Ehh

Szczerze,W mieście w którym zasadzenie JEDNEJ wiśni kosztuje TYSIĄC złotych(w sadzie wiśniowym jest ich ok 2000 na hektar) już nic nie dziwi.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3