Część mieszkańców Nowej Huty z niepokojem obserwuje przebudowę ul. Igołomskiej. Ich zdaniem prace się ślimaczą. Są oburzeni tym, że zmodernizowano linię tramwajową do Pleszowa, ale nie jeżdżą nią tramwaje.
- Rozbudowa ulicy Igołomskiej to największa inwestycja w Nowej Hucie. Prace trwają od ponad roku, a są zaawansowane w około 10 procentach. Na budowie nadal widać okres zimowy, a pracowników brak. Linia tramwajowa do Pleszowa od kilku miesięcy stoi gotowa, a tramwaje nie jeżdżą - uskarża się jeden z mieszkańców.
W urzędzie nie widzą żadnych problemów związanych z inwestycją. - Prace, jakie tylko są możliwe, są wykonywane. Szacujemy, że są one zaawansowane w 30 procentach, a jeżeli chodzi o roboty dotyczące modernizacji torowiska - w 100 procentach - informuje Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.
Wyjaśnia przy tym, że pozostały jeszcze pojedyncze prace na pętli tramwajowej (montaż wiat), związane z budową przy niej obiektów towarzyszących oraz dotyczące ukończenia rowu odwadniającego Suchy Jar. Po wykonaniu tych robót ma zostać podjęta decyzja o przywrócenia kursowania tramwajów do Pleszowa. Na razie w ZIKiT nie podają jednak konkretnego terminu, kiedy może to nastąpić.
- Należy jednak podkreślić, że obecnie autobusowa komunikacja zastępcza w pełni się sprawdza i wypełnia zapotrzebowania na przewozy do Pleszowa - przekonuje Michał Pyclik. - Opóźnienia towarzyszą budowie tunelu. W tym przypadku dopiero 23 kwietnia zakończyła się prowadzona przez Urząd Wojewódzki egzekucja jednej z działek, co uniemożliwiło prowadzenie robót - dodaje przedstawiciel ZIKiT.
Michał Pyclik zapewnia jednak, że prace związane z przebudową ul. Igołomskiej powinny się zakończyć z godnie z umową, a więc do 31 grudnia 2019 roku.
Przypomnijmy, że ul. Igołomska to część drogi krajowej w kierunku Sandomierza. Przez wiele lat czekała na modernizację i poszerzenie.
Przebudowa ul. Igołomskiej realizowana jest w dwóch etapach. W pierwszym etapie przebudowano odcinek ul. Igołomskiej od skrzyżowania ul. Igołomskiej z ul. Brzeską aż do granicy miasta. W połowie 2016 roku zakończono prace przy modernizacji skrzyżowania ul. Igołomskiej z ul. Brzeską. W ramach tego etapu powstała sygnalizacja świetlna, dzięki której jest bezpieczniej oraz ekrany akustyczne.
Przetarg na drugi etap inwestycji (za ponad 145 mln zł) wygrało konsorcjum trzech firm: ZUE, Energopol i IMB Podbeskidzie. Teren budowy został przekazany wiosną ubiegłego roku. Zadanie polega na przebudowie odcinka ul. Igołomskiej od ul. Brzeskiej do skrzyżowania z ulicą Giedroycia. Na całej długości powstaną ścieżki rowerowe, przewidziana jest też budowa zatok i przystanków autobusowych. Powstaną dwa wiadukty drogowe, inwestycja obejmuje przebudowę dwóch wiaduktów kolejowych, powstanie tunel oraz ekrany akustyczne.
Po modernizacji ul. Igołomska będzie mieć dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu, każdy po ok. 3,5 m. Dzięki temu dojazd do Krakowa będzie zdecydowanie łatwiejszy.
Ten etap prac objął też przebudowę torowiska tramwajowego w obrębie pętli tramwajowej „Pleszów” oraz torowiska w ciągu ul. Igołomskiej. Pętla tramwajowa Pleszów zmieni się w węzeł przesiadkowy - z tramwaju będzie można się tam przesiąść do autobusu.
Stanisław Moryc, przewodniczący Rady Dzielnicy XVIII Nowa Huta, komentuje: - Dzięki przebudowie ulicy Igołomskiej czas przejazdu z okolicznych osiedli do centrum Nowej Huty i Krakowa będzie dużo krótszy. Zmodernizowanie linii tramwajowej do Pleszowa pozwoli, by jeździły nią nowocześniejsze tramwaje, a przejazdy nimi były wygodniejsze i szybsze.
ZOBACZ KONIECZNIE:
WIDEO: Kraków. Parada zabytkowych autobusów
Autorzy: Amadeusz Calik, Katarzyna Janiszewska, Gazeta Krakowska
