Kraków. Startuje akcja "Bezpiecznie jednośladem". Dzięki niej w mieście ma być bezpieczniej

Klaudia Warzecha
Klaudia Warzecha
Udostępnij:
W związku z wzmożonym ruchem jednośladów rusza akcja "Bezpiecznie jednośladem", która dotyczy informowania o zasadach poruszania się elektrycznymi hulajnogami oraz rowerami w ruchu drogowym. - W Krakowie mamy aktualnie prawie 50 proc. wypadków, których uczestnikami są kierujący rowerami i hulajnogami - tłumaczył Tomasz Jemczura - naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Krakowie. Podczas konferencji prasowej, która odbyła się 18 sierpnia, organizatorzy przedstawili "złote zasady" które będą promowane w ramach akcji.

Podczas konferencji o planach i działaniach prowadzonych w ramach kampanii opowiedzieli Katarzyna Dobrańska-Junco - sekretarz małopolskiej wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, podinsp. Tomasz Jemczura - naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Krakowie oraz Łukasz Franek - dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie. Kampania zaplanowana jest na kilka lat, a pierwszy etap będzie trwał dwa i pół miesiąca.

Współorganizatorami kampanii są studenci Akademii Sztuk Pięknych, którzy metodą edukacji rówieśniczej (młodzi dla młodych), chcą uświadamiać rówieśników o zasadach korzystania z transportu, jakimi są jednoślady. Działania kampanii mają być oparte przede wszystkim na formie wizualnej poprzez informowanie o "złotych zasadach" rowerzystów jak i kierujących hulajnogą elektryczną.

Chcielibyśmy, aby ta kampania na stałe zawitała w mieście. Biorąc pod uwagę, że współorganizatorem jest także Małopolska Wojewódzka Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, chcielibyśmy, aby wpisała się ona również w całe województwo. W ramach instytucji, które tworzą naszą radę, są właśnie instytucje miejskie, ale także wojewódzkie, które będą promowały tę kampanię - wyjaśnia Katarzyna Dobrańska-Junco.

Złote zasady

Sekretarz zwróciła uwagę także na "złote zasady", które zostały przygotowane w ramach kampanii. Zasady dotyczą przede wszystkim kwestii posiadania uprawnienia do kierowania elektryczną hulajnogą, wiedzy na temat zasad ruchu drogowego, miejsca poruszania się hulajnogami, zakazu korzystania z hulajnogi przez dwie osoby jednocześnie, zakazu jazdy pod wpływem alkoholu, używania elementów odblaskowych, zakazu korzystania z telefonu podczas jazdy czy pozostawiania hulajnóg tylko w miejscach do tego wyznaczonych. W sumie określono 16 zasad, a ich treść będzie dostępna na oficjalnych stronach zaangażowanych w akcję instytucji.

Łukasz Franek - dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie - podkreślił, że szczególnie istotne jest zwrócenie uwagi nie tylko na to, w jaki sposób hulajnogi powinny być użytkowane w trakcie jazdy, ale także sposobu pozostawania hulajnóg w miejscach do tego przeznaczonych, tak, aby nie zagrażały innym uczestnikom ruchu.

My jako ZTP mamy od początku rolę związaną z próbą oswojenia się z nowym środkiem transportu. Mamy przede wszystkim świadomość, że jest to bardzo modne narzędzie transportu szczególnie wśród młodych osób. Wciąż jednak pomimo zmian w przepisach prawa, często kierujący nie dostosowują się do ustalonych zasad. tłumaczył Franek. Myślę, że dzisiaj najważniejszym zadaniem jest zwrócenie uwagi szczególnie młodym użytkownikom na to, w jaki sposób bezpiecznie użytkować hulajnogi. Dlatego przez najbliższe dwa i pół miesiąca włączamy się aktywnie w działania edukacyjne i przypominające, których zadaniem jest stworzenie wyobraźni wśród użytkowników, aby ta sytuacja się poprawiła - dodał.

Wypadki z udziałem jednośladów

Tomasz Jemczura poruszył kwestie ilości kolizji oraz wypadków drogowych. Z otrzymanych informacji wynika, że od początku roku do 17 sierpnia w Krakowie doszło do 480 wypadków, przy czym w 176 wypadkach uczestniczyli rowerzyści, a w 58 kierowcy hulajnóg. Naczelnik zwrócił uwagę także, że jednym z większych problemów, które dotyczą wypadków z udziałem jednośladów, jest prowadzenie hulajnóg w stanie nietrzeźwości.

W Krakowie mamy aktualnie prawie 50 proc. wypadków, których uczestnikami są kierujący rowerami i hulajnogami. My będziemy dążyć do poprawy bezpieczeństwa. Rok do roku można zauważyć widoczne wzrosty ilości wypadków, co związane jest także ze wzrostem ruchu rowerowego. Naszym celem jest zmniejszenie ich ilości i zwrócenie uwagi na korzystanie z kasków podczas jazdy hulajnogami i rowerami, które mogą uchronić przed poważnymi obrażeniami - tłumaczył Jemczura.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Nielegalna aneksja terytoriów Ukrainy - video flesz

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zbigniew Rusek
Chciałbym doczekać czasów, by na widok pieszego na pasach, rowerzysty jadącego jezdnią przed autobusem miejskim (czyli narzucającym tempo jazdy autobusowi - kulturalny cyklista by zjechał na chodnik, aby nie narzucać autobusowi jazdy z szybkością roweru) oraz hulajnożnika rozlegał się RYK SYRENY AUTOBUSU!!! Gdy matka z wózkiem wchodzi na pasy przed autobus - autobus powinien walić 120 km/h i z głosnika pod adresem tej z wózkiem powinno być wyemitowane niecenzuralne słowo na literę k.
Więcej informacji na stronie głównej Gazeta Krakowska
Dodaj ogłoszenie