Kraków. Student AGH stworzył gogle, które przenoszą do wirtualnej galerii

Małgorzata Mrowiec
Małgorzata Mrowiec
Aplikacja wirtualnej galerii sztuki powstała w ramach pracy inżynierskiej jednego ze studentów Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Jeśli założy się specjalne gogle, ląduje się na pierwszej w Polsce wirtualnej wystawie, na której odwiedzający - oprócz swobodnego poruszania się po galerii - mogą również wchodzić w interakcję z eksponatami, np. podnosić je i obracać.

Wirtualna rzeczywistość (VR), dotąd głównie kojarzona z rozrywką, coraz częściej jest wykorzystywana również w edukacji, medycynie czy kulturze. Tak jest również w przypadku aplikacji stworzonej przez Grzegorza Lipskiego – student informatyki stosowanej na Wydziale Inżynierii Metali i Informatyki Przemysłowej AGH.

Po założeniu gogli VR odbiorcy przenoszą się do stworzonej od zera, nieistniejącej w realnym świecie, wirtualnej galerii, gdzie na powierzchni 690 metrów kwadratowych zaprezentowano ponad 140 eksponatów. Zbiór składa się z rzeźb drewnianych
i kamiennych, płaskorzeźb, obrazów oraz figurek porcelanowych. Użytkownicy mogą podnosić i obracać eksponaty, a także dowiedzieć się więcej dzięki nagraniom audio. Autorem wszystkich zaprezentowanych prac jest lokalny artysta i jednocześnie sąsiad studenta - Zygmunt Niewiadomski.

Modele 3D dostępne w galerii zostały odtworzone metodą fotogrametrii na podstawie zdjęć prawdziwych obiektów. W zależności od kształtu dzieła do jego odwzorowania wykorzystano od 80 do nawet 200 pojedynczych zdjęć. Modele 3D można obejrzeć na stronie internetowej projektu: https://sketchfab.com/grzegorzlipski/models.

Jak podkreślają przedstawiciele AGH, wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości do prezentacji eksponatów takich jak rzeźby i obrazy zmienia całkowicie postrzeganie stacjonarnych muzeów i galerii sztuki. Zainteresowani nie muszą pokonywać setek kilometrów i ograniczać się do godzin otwarcia instytucji kulturalnych – mogą doświadczyć sztuki nie wychodząc z domu. Ponadto galerie i muzea ze względu na bezpieczeństwo dzieł sztuki tworzą fizyczne bariery oddzielające odbiorców od eksponatów, bardzo często nie można ich dotykać. W wirtualnej galerii nie ma żadnych ograniczeń, odbiorcy mogą podnosić obiekty i oglądać je z każdej perspektywy.

Aplikacja wirtualnej galerii sztuki została zaprojektowana na autonomiczne gogle VR Oculus Quest. Pliki instalacyjne wraz z instrukcją instalacji można pobrać bezpłatnie ze strony internetowej projektu: www.wirtualna-galeria.pl.

Obrona tej niecodziennej pracy inżynierskiej na AGH zaplanowana jest na przyszły tydzień (czwarty tydzień stycznia).

Ranking Perspektyw 2020. Małopolskie technika wśród najlepszych w Polsce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie