Nasza Loteria

Kraków. Student AGH stworzył gogle, które przenoszą do wirtualnej galerii

Małgorzata Mrowiec
Małgorzata Mrowiec
Aplikacja wirtualnej galerii sztuki powstała w ramach pracy inżynierskiej jednego ze studentów Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Jeśli założy się specjalne gogle, ląduje się na pierwszej w Polsce wirtualnej wystawie, na której odwiedzający - oprócz swobodnego poruszania się po galerii - mogą również wchodzić w interakcję z eksponatami, np. podnosić je i obracać.

Wirtualna rzeczywistość (VR), dotąd głównie kojarzona z rozrywką, coraz częściej jest wykorzystywana również w edukacji, medycynie czy kulturze. Tak jest również w przypadku aplikacji stworzonej przez Grzegorza Lipskiego – student informatyki stosowanej na Wydziale Inżynierii Metali i Informatyki Przemysłowej AGH.

Po założeniu gogli VR odbiorcy przenoszą się do stworzonej od zera, nieistniejącej w realnym świecie, wirtualnej galerii, gdzie na powierzchni 690 metrów kwadratowych zaprezentowano ponad 140 eksponatów. Zbiór składa się z rzeźb drewnianych
i kamiennych, płaskorzeźb, obrazów oraz figurek porcelanowych. Użytkownicy mogą podnosić i obracać eksponaty, a także dowiedzieć się więcej dzięki nagraniom audio. Autorem wszystkich zaprezentowanych prac jest lokalny artysta i jednocześnie sąsiad studenta - Zygmunt Niewiadomski.

Modele 3D dostępne w galerii zostały odtworzone metodą fotogrametrii na podstawie zdjęć prawdziwych obiektów. W zależności od kształtu dzieła do jego odwzorowania wykorzystano od 80 do nawet 200 pojedynczych zdjęć. Modele 3D można obejrzeć na stronie internetowej projektu: https://sketchfab.com/grzegorzlipski/models.

Jak podkreślają przedstawiciele AGH, wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości do prezentacji eksponatów takich jak rzeźby i obrazy zmienia całkowicie postrzeganie stacjonarnych muzeów i galerii sztuki. Zainteresowani nie muszą pokonywać setek kilometrów i ograniczać się do godzin otwarcia instytucji kulturalnych – mogą doświadczyć sztuki nie wychodząc z domu. Ponadto galerie i muzea ze względu na bezpieczeństwo dzieł sztuki tworzą fizyczne bariery oddzielające odbiorców od eksponatów, bardzo często nie można ich dotykać. W wirtualnej galerii nie ma żadnych ograniczeń, odbiorcy mogą podnosić obiekty i oglądać je z każdej perspektywy.

Aplikacja wirtualnej galerii sztuki została zaprojektowana na autonomiczne gogle VR Oculus Quest. Pliki instalacyjne wraz z instrukcją instalacji można pobrać bezpłatnie ze strony internetowej projektu: www.wirtualna-galeria.pl.

Obrona tej niecodziennej pracy inżynierskiej na AGH zaplanowana jest na przyszły tydzień (czwarty tydzień stycznia).

Ranking Perspektyw 2020. Małopolskie technika wśród najlepszych w Polsce

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska