- Sztuka jest jedna. Poszerzanie kontekstu zabytków sztuki dawnej o współczesny kontekst pozwala pełniej rozumieć sztukę - mówi Andrzej Betlej, otwierając piątą już ekspozycję rzeźby współczesnej w ogrodach królewskich. - To wystawa, na której pokazujemy wybitne dzieła, ikoniczne wręcz "Postaci kroczące", ale też rzeźby ptaków. Ten pokaz inauguruje sezon ogrodowy na Wawelu, a jednocześnie jest wstępem do pokazu "abakanów", które będziemy prezentować w Sali Senatorskiej w sąsiedztwie arrasów w październiku.
Abakanowicz w ogrodach wawelskich
Od 25 kwietnia do 28 września w odtworzonych na podstawie badań archeologów ogrodach królewskich gościć będzie czternaście rzeźb Magdaleny Abakanowicz, pochodzących ze zbiorów Galerii Starmach.
Magdalena Abakanowicz zasłynęła ponadczasowymi realizacjami form z pogranicza abstrakcji i figur przedstawiających. Artystka realizowała się twórczo w różnych technikach: techniką tkacką posłużyła się, tworząc tzw. abakany, z kolei praca "Nierozpoznani" jest odlewem z żeliwa. W latach 60. Magdalena Abakanowicz stworzyła cykl dużych prac wykonanych technikami tkackimi.
Na wystawie na Wawelu znalazły się rzeźby wykonane w trzech technikach: z brązu, betonu i aluminium, pokazując różnorodność twórczości Abakanowicz. Są tu najbardziej charakterystyczne rzeźby Abakanowicz, czyli grupy postaci będące - jak mówiła artystka - odlewami jej własnej skóry.
- Pozornie takie same postaci stanowią odrębne opowieści o jednostce ludzkiej, nostalgicznej refleksji o tym, kim jesteśmy w naturze - wyjaśnia kuratorka wystawy, dr Bogumiła Wiśniewska. - Sam tytuł wystawy "Bez reguł" nie jest przypadkowy, stanowi nawiązanie do słów artystki, która mówiła, że nie lubi reguł, ponieważ są wrogami wyobraźni Pokaz rzeźb w ogrodach królewskich jest odpowiedzią na postulat samej artystki, która uważała, że jej rzeźby powinny być pokazywane w plenerze, wkraczając w naturę i obrastając nią współtworzyć jedność.
W wawelskich ogrodach prezentowane są także rzeźby ptaków nazwane nazwiskiem jednego z najpopularniejszych renesansowych rzeźbiarzy - Ucello.
- To doskonały kontekst do prezentacji tej twórczości: renesansowy artysta Ucello w ogrodzie renesansowej rezydencji królów polskich - dodaje Bogumiła Wiśniewska.
